Terug

problemen gegevens doorsturen naar energieleverancier

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. Z.

Naar: FLUVIUS

20/09/2023

Geachte, Bij mijn energie leverancier krijg ik te horen dat ik geen dynamisch contract kan aanvragen omdat er een probleem is met de ean code. Deze zou op de uitval lijst bij fluvius staan.Ook krijg ik geen afrekening voor elektriciteit net omdat de energie leverancier geen correcte gegevens van fluvius doorkrijgt. Volgende heb ik doorgekregen van de energie leverancier:Op het dataplatform van Atrias is enkel CompOff te zien, wat betekent dat er zonnepanelen zijn + analoge meter. Wij ontvingen echter enkel berichten van Fluvius met Offtake, maar wel met de gegevens van de nieuwe digitale meter erin.Dit mogen wij niet zomaar corrigeren als energieleverancier. Het systeem bij Fluvius en het systeem om het door te sturen naar de betreffende energieleverancier is verschillend. Dus het is niet omdat het bij Fluvius allemaal correct staat alles correct naar de betreffende leveranciers wordt doorgestuurd.Wij moeten hier wachten op Fluvius tot zij de correcte berichten doorsturen. De EAN-code staat inderdaad op de Uitvallijst van Fluvius dus dat maakt dat we zelfs geen rechtzetting kunnen aanvragen aan Fluvius, want dat heeft geen zin. Ze smijten die berichten zonder gevolg toe.Door heel deze situatie hebben we:Nog geen afrekening elektriciteit ontvangenGeen nieuwe voorschotten meer voor elektriciteitKunnen we niet veranderen naar dynamisch contractHebben we nog geen injectievergoeding ontvangen voor onze terug geleverde elektriciteitKunt u het Ean nummer in orde brengen, zodat de energie leverancier correcte gegevens kan ontvangen? Dank bij voorbaat

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: K. Z.

20/09/2023

Beste,Sinds november 2021 werd een nieuw gecentraliseerd gegevensbeheersysteem gea¯mplementeerd voor de energiemarkt. Alle leveranciers en de netbeheerders in Belgie communiceren sindsdien op gestandaardiseerde wijze met elkaar.Een foutcode in dat marktoverkoepelende gegevensuitwisseling-platform zorgde ervoor dat uw leverancier de metergegevens niet meer ontving.Fluvius werkte mee aan een oplossing als er data niet verzonden of ontvangen werd.Concreet hebben experten van de netbeheerder Fluvius mee geholpen om vastgelopen berichtgeving te herstellen. Maar omdat het platform relatief nieuw is voor ieder marktspeler, bleek het wegwerken van errors complex te zijn.Namens Fluvius nogmaals excuses voor het ongemak.Ik kan u melden dat langs de kant van Fluvius geen foutcodes meer voorkomen op de berichtgeving naar de leverancier.Uw leverancier heeft dus alle data om de (correcte) facturatie terug op te starten, maar gelieve hen wel even de nodige tijd te geven om de informatie te verwerken.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform