Terug

problemen facturatie en plaatsing vensters

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

R. S.

Naar: WINSOL

02/10/2016

- Verleden jaar vroeg ik een prijsofferte aan de firma Winsol - Afdeling Zaventem voor het plaatsen van 5 vensters in PVC en 2 deuren in aluminium. Door omstandigheden heb ik destijds deze werken niet kunnen laten uitvoeren.- Op 14/4/2016 een mail gestuurd aan Winsol Zaventem met in bijlage de prijsofferte van verleden jaar en met de vraag om de prijzen aan te passen aan de huidige situatie.- Op 15/4/2016 kreeg ik per e-mail antwoord dat de offerte geldig bleef met dezelfde voorwaarden.- Op 21/4/2016 per e-mail gevraagd aan Winsol Zaventem om de prijsofferte aan te passen door bijkomend ventilatierooster te plaatsen.- Op 29/4/2016 kreeg ik per e-mail antwoord dat een ventilatierooster type TH-90 een meerkost zou zijn van 73,64 €.- Op 11/5/2016 bij de firma in Zaventem een schriftelijke prijsofferte gekregen (43CM15-0164-00). De totale prijs voor vensters en deuren bedroeg 12.562,04 € met BTW. - Op 17/5/2016 kwam de vertegenwoordiger van Zaventem langs om nog enkele zaken op te meten.- Op 19/5/2016 werd bij de firma in Zaventem de bestelbon afgeprint. De verkoper vertelde dat de prijzen licht gewijzigd waren: “Sommige zaken waren iets duurder terwijl andere zaken weer iets goedkoper waren. Over het algemeen was de prijs zo ongeveer hetzelfde gebleven.” Bestelbon ondertekend en een kopie meegekregen. Thuisgekomen het rekenmachientje erbij genomen en de prijsofferte vergeleken met de bestelbon: blijkt dat de totale prijs met BTW zo maar eventjes 1.158,72 € duurder geworden was. En dit terwijl de door mij gevraagde aanpassing slechts 73,64 € bedraagt. Nochtans staat op pagina 2 van de offerte duidelijk vermeld dat de prijzen 2 maanden geldig zijn.- Op 19 & 20/9/2016 werden de vensters geplaatst. Op 21/9/2016 normaal gezien de deuren maar dit ging niet door omdat de geleverde deuren niet de juiste kleur hadden. Deze werden teruggestuurd naar de fabriek om te herlakken in de juiste kleur.Vastgestelde gebreken aan de vensters:1. Een van de muggenramen is te groot. Dit werd op 20/9 gemeld aan de verantwoordelijke voor de plaatsing. Zijn oplossing: Enkele flinke tikken geven en het muggenraam is geplaatst. Dit heeft echter tot gevolg dat de PVC-kader beschadigd raakt.2. In de gordijnkast in de keuken is het door de onoordeelkundige plaatsing niet mogelijk gordijnoogjes in op te hangen. Dit werd op 22/9 per e-mail gemeld aan de verkoper in Zaventem.Facturatie:Het totale bedrag voor de vensters (dus zonder de 2 deuren) bedraagt volgens de bestelbon 8.097,08 € met BTWVolgens de bestelbon zou dit als volgt gefactureerd te worden:30 % bij ondertekening van de bestelbon40 % bij fabricatie30 % bij opleveringVolgende facturen werden reeds betaald:Het factuur met het voorschot van 30 % van 2.558,97 € met BTW (Factuur 52391-6 van 23/5/2016).Het factuur met het voorschot van 40 % van 3.234,21 € met BTW (Factuur 71848-6 van 15/7/2016).Het overblijvend saldo bedraagt dus 2.303,90 €. Op 26/5/2016 kreeg ik een factuur voor het resterende saldo. (Factuur 92450-6 van23/9/2016).Er zijn echter 2 problemen:1. De 2 hogervermelde gebreken zijn nog NIET opgelost.2. Het te betalen bedrag is niet 2.303,90 € zoals voorzien maar 2.484,80 €. Een meerkost van 178,90 €. De reden hiervoor staat nergens op het factuur vermeld.Door mij ondernomen acties:1. Op 26/9 een klacht ingediend bij Winsol via Testaankoop. 2. Aangezien er geen reactie kwam op 29/9 klacht ingediend via e-mail bij Winsol-Izegem.3. Wegens nog altijd geen reactie op 30/9 gebeld naar de facturatiedienst van Winsol-Izegem. Hier bleek men wel op de hoogte van mijn klachten, maar men vertelde mij dat ze facturen opmaken aan de hand van de info die ze van hun lokale afdelingen krijgen.Dezelfde dag een telefoontje gekregen van de verkoper in Zaventem met de vraag wat er aan de hand was. Na de uitleg ivm het foutieve bedrag op de factuur, beloofde hij dit na te kijken en eventueel een kredietnota te laten opmaken.Bijkomend probleem:Dezelfde dag nog (30/9) een nieuwe factuur gekregen voor een bedrag van 253,92 € voor de 3 muggenramen.MAAR:1. Zoals hierboven reeds gezegd is één van deze muggenramen onbruikbaar aangezien ze te groot is.2. De prijs van de 3 muggenramen is volgens de bestelbon reeds inbegrepen in de prijs van 8.097,08 € met BTW.SAMENVATTING: Naar mijn mening stelt de firma Winsol wel op een zeer “creatieve” manier de bestelbonnen en de facturen op. 1. De bestelbon is een pak duurder in prijs dan de prijsofferte (in mijn geval meer dan 1.000 €).2. Het bedrag op de factuur wordt tevens verhoogd, en dit zonder enige uitleg.3. Zaken die inbegrepen zijn in hogervermeld factuur worden in een aparte factuur nogmaals aangerekend (dubbele facturatie dus).Voor een firma die, volgens hun website, reeds 140 jaar bestaat, kan dit tellen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform