Begin september zijn wij een nieuwe keuken gaan bestellen bij Ikea.Bij het afronden van de bestelling (tijdens de tweede afspraak en na het tekenen van het verkoopscontract) werd ons meegedeeld dat de volledige som van onze keuken en installatie meteen al betaald moest worden in de winkel zelf. Niet alleen ben ik geen voorstander van een bestelling volledig te betalen alvorens dit geleverd wordt (want normaal betaal je toch enkel maar een voorschot en het restsaldo bij levering) maar daar sta je dan... want, net zoals bij de meesten onder ons, gaan mijn bankkaarten niet tot zo'n hoog bedrag om meteen te betalen. Ook met een bankcheque loop je niet meteen standaard in je broekzak...De oplossing was om binnen de drie dagen opnieuw terug te komen met een bankcheque en de keuken te gaan afrekenen aan de kassa.Ikea heeft zijn volledige som voor de keuken, en ik heb geen enkele troef achter de hand voor als er achteraf iets zou mislopen bij levering en/of installatie... en of ik die troef nog nodig zou hebben!!Allereerst het probleem met mijn dampkap. Enkele weken na de bestelling (eind september, begin oktober) kreeg ik telefoon van de klantendienst dat de dampkap die ik gekozen heb niet meer gemaakt wordt en dat het alternatief voor dezelfde dampkap pas in februari 2018 (!!) in productie zou gaan. Volgens de medewerker van de klantendienst kon ik dus ofwel kiezen voor een keuken zonder dampkap of voor een andere dampkap - alsof ik zo direct aan de telefoon aan de hand van artikelnummers kon kiezen welke andere dampkap ik wou hebben in mijn keuken?!Ik stem af met de klantendienst om mij de volgende dag opnieuw op te bellen zodat ik eerst even in de folder kan bekijken welk alternatief ik zou kiezen.Zo geschiedde, en ik heb gekozen voor een goedkoper alternatief. Doch vind ik het niet kunnen dat er een product uit het gamma wordt genomen en het alternatief pas een half jaar later beschikbaar is.Wederom ook het probleem van de betaling: nu dienen zij te werken met een terugbetaling aangezien ik enkel maar voor goedkopere alternatieven kon kiezen.Ik had afgesproken voor levering op 13/12.Eind november kreeg ik telefoon van de transporteur dat ze voor mijn deur stonden met mijn keuken en dat er niemand thuis was! Op dit ogenblik konden wij de keuken ook niet in ontvangst nemen aangezien we nog in volle verbouwingen zaten.Ik stem nogmaals af: levering 13/12.In de week van 4 december krijg ik een sms van Ikea: levering 11/12 tussen 7 en 11 uur 's morgens, waarop mijn echtgenoot dus vakantie plande die dag.Om 12u30 op 11/12 heeft hij nog steeds geen vrachtwagen gezien waarop ik beslis om eens contact op te nemen met de klantendienst. Ik krijg meegedeeld dat het smsje dus niet klopte en de levering gepland stond op 13/12!!! Mijn echtgenoot heeft dus een dag vakantie genomen voor niets.... Ik stem de leveringsuren nogmaals af met de klantendienst en er wordt mij meegedeeld dat de levering na de middag zou plaatsvinden waarop mijn echtgenoot nogmaals vakantie plant! Op 13/12 stemt mijn echtgenoot nogmaals af met de klantendienst om zeker te zijn dat de levering echt wel in de namiddag zou plaatsvinden opdat er niets meer zou mislopen en er wordt ons verzekerd dat deze na de middag zou plaatsvinden. Echter krijg ik om 9.30 uur 's morgens telefoon van de transporteur dat ze wederom voor de deur stonden met mijn levering!!! Mijn echtgenoot heeft dan maar weer een volledige dag vakantie genomen en heeft zich naar huis gesneld om de levering in ontvangst te gaan nemen.Wederom een fout van Ikea waardoor ik beslis om contact op te nemen met de klantendienst en een klachtendossier te openen (dossier 5065822)Vandaag, 18/12, komt de installateur en stelt hij vast dat de werkbladen voor mijn keukeneiland niet mee geleverd zijn! Ik bel nogmaals naar de klantendienst en uit wederom mijn frustratie. De dame deelt mij mee dat de nalevering niet meer zou zijn voor deze week - tevens de week voor Kerst!!! Ik maak voldoende van mijn oren en krijg het toch gedaan dat de levering vandaag of morgen ten laatste nog plaats vindt.Ik heb aan Ikea wel een compensatie gevraagd omdat er al zoveel is misgelopen (en mijn man uiteindelijk 2 dagen vakantie heeft moeten nemen!!) en ik krijg als antwoord dat dit pas bekeken wordt als de volledige keuken geïnstalleerd is geweest?!Wat een service is dit?! En uiteindelijk heb je als klant niets om op terug te vallen aangezien de winkel wel de volledige som heeft ontvangen en dus geen reden meer heeft om nog moeite doen voor zijn klanten!!!!!!!