Beste,
Al sinds 28 maart hebben wij een probleem met onze installatie meer bepaald omvormer/batterijen. Er verscheen een alarm 'NO BATTERY'. De omvormer kon dus de batterijen niet waarnemen. Het eerste contact met Advenso hebben wij gehad op dinsdag 1 april. De volgende dag kwam een technieker langs en deze heeft alles gecontroleerd en kon niet meteen zeggen wat het probleem was. Er werd door Advenso contact opgenomen met Solis (omvormers) met de melding naar ons toe dat we ten laatste die volgende vrijdag meer info gingen hebben. Er zou nieuwe firmware gebruikt worden om het probleem op te lossen. In de late vrijdagnamiddag hebben wij zelf contact moeten leggen met Advenso, om te horen dat Solis het geprobeerd had, maar niets had laten weten. Wij moesten wachten tot na het weekend voor meer informatie. Toch hebben we die maandag niets gehoord en hebben we opnieuw zelf contact moeten opnemen op dinsdag (8 april). Toen werd gezegd dat de oplossing van Solis niet lukte en ze bij Solis de verkeerde spanning binnenkregen. Advenso ging contact opnemen met de leverancier van de batterijen en ging ons dit laten weten. Voor de zoveelste keer hebben ze dit niet gedaan en moesten wij opnieuw zelf bellen voor meer informatie (10 april). Ondertussen stuurde ik hen ook een mail met de expliciete vraag om beter, correcter en sneller te communiceren. Deze mail werd gewoon genegeerd en is tot op de dag van vandaag onbeantwoord gebleven. Op maandag 16 april kregen wij plots een mail dat het probleem toch aan de batterijen zou liggen en dat ze gingen langskomen met een nieuwe batterij om deze aanneming te testen. Dit kon echter pas begin mei! Na telefonisch aandringen kon het toch plots 23 april. Mijn vriendin had Advenso expliciet gezegd dat zij pas thuis was die dag na 15u30. Dit was geen probleem zei men aan de telefoon. Op die 23ste april lag ik ziek in bed en belde er iemand aan om 11u30. Het was de technieker van Advenso. Geluk bij een ongeluk dus dat ik ziek was die dag. De elektricien heeft toen uiteindelijk na lang zoeken het probleem gevonden en belde naar Solis. Het probleem ligt dus niet bij de batterijen, maar wel bij de omvormer. Solis bevestigde dat er een ticket moest gemaakt worden bij hen voor het verkrijgen van een nieuwe omvormer. Daarna ging Advenso ons contacteren voor het plaatsen van de nieuwe omvormer als deze binnen ging komen. Dit ging normaal gezien snel gebeuren, daar het toestel van Nederland moest komen. Na een week niets gehoord te hebben, heb ik zelf gebeld naar Advenso om doodleuk een bandje te horen dat ze nog de hele week in verlof waren. We zijn nu ondertussen 6 mei en hebben nog steeds niets gehoord van Advenso. Wij zitten al bijna anderhalve maand onze opgewekte stroom quasi gratis op het net te zetten. Al onze elektriciteit moeten wij dus van het net halen omdat wij enkel in de avond thuis zijn in de week. Anderhalve maand lang worden wij al van het kastje naar de muur gestuurd zonder deftige communicatie en zonder uitzicht op de uiteindelijke oplossing van het probleem. We hebben de zonnigste weken die we ooit hebben gehad sinds de installatie van het systeem gehad maar hebben hier dus niets aan. E-mails worden genegeerd, we worden heel snel afgescheept aan de telefoon. Dit kan niet zo verder.
Dit is jammer genoeg niet de eerste keer dat we met Advenso problemen hebben. Op de afgesproken dag van installatie van het systeem, begonnen de installateurs zonder aanbellen gewoon een gat te boren in de gevel (tegen de vooraf gemaakte afspraken in). De plaats van batterijen en omvormer gingen zij zelf kiezen, zonder aan ons te vragen waar deze moest. Nadat wij dit aan hun gezegd hadden waar de omvormer/batterijen moesten komen hebben ze met frisse tegenzin toch onze wens gevolgd. Dit was net iets meer werk. Toen de panelen op ons dak moesten gelegd worden, was er ineens veel te veel wind volgens hen. Ik heb hen toen gevraagd of een hoogtewerker huren een oplossing was om het toch nog die dag te kunnen doen. Dit werd ten stelligste ontkend. Na een maand vol slecht weer kwam er toch een dag waarop het ging lukken om de panelen te plaatsen. Echter na het plaatsen van 3 panelen bleek er opnieuw te veel wind en werd een hoogtewerker op ONZE kosten geëist om de werken te vervolledigen. Wij hebben toen meteen gebeld naar het hoofdbureau van Advenso om hier tegenin te gaan. Na het dreigen met een klacht hebben ze toch toegegeven en de hoogtewerker (desondanks het hun eigen bezit was) zelf te bekostigen.
Wij vragen ons af hoe lang de miserie nog zal duren. Wij smeken om informatie en betere communicatie, maar worden gewoon genegeerd. Omdat het via de normale wegen niet kan, zijn wij genoodzaakt om het nu via deze weg te doen. Hopelijk komt er dan nu wel schot in de zaak.
Hopend op een snelle oplossing
mvg