Terug

Probleem met vervangwagen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. M.

Naar: Volkswagen - VW

08/04/2021

Beste,Het begon toen ik mijn nieuwe Volkswagen camionette T6 aankocht in garage rietje waasland. Men wist mij na enkele maanden wachten te vertellen dat mijn auto klaar was en die kon worden opgehaald. Ik heb toen alles in orde gebracht, verzekeringen, nummerplaat, wegentaks... Doch toen ik een week later vroeg wanneer ik hem mocht ophalen zeiden ze dat het een vergissing was en dat ik nog enkele maanden ging moeten wachten. Ik betaalde dus ±3 maanden een omnium auto verzekering voor niets (de waarde gaat elke maand omlaag dus best wel belangrijk). Ik dacht, ok, iedereen kan eens een fout maken en liet het hele gebeuren vallen zonder compensatie, zonder excuses.Nu, ongeveer een jaar en 7 maanden verder begon er een lampje te branden op het dashboard en zoals het hoort belde ik de garage en die wist me te vertellen dat ik direct langs kon komen om het probleem te identificeren en te verhelpen. Die namiddag is de job die ik gepland had niet kunnen doorgaan. Ik kreeg een vervangwagen, gratis, omdat zij dit contractueel verplicht zijn met hun mobiliteitsservice. Ik kon geen camionette krijgen, wat ik kon begrijpen omdat dit onverwacht was. Doordat ik geen evenwaardige laadruimte had in de vervangwagen ben ik een auto moeten gaan huren om mijn job te kunnen uitoefenen.Na 2 dagen was de auto zogezegd gemaakt en kon ik hem komen ophalen. Ze wisten mij te vertellen dat het een software probleem was en dat er een update in de maak was en dat ze die bij mijn volgende onderhoud gingen installeren. Geen probleem dacht ik, tot ik in mijn auto stapte en na 5 minuten rijden merkte dat exact hetzelfde lichtje begon te branden. Ik kon nog rijden maar met beperkt vermogen. Ik belde de volgende werkdag weer met de garage en ze zeiden mij dat ik de auto dan toch terug binnen moest brengen omdat ze testen moesten uitvoeren. Ik vroeg dan ook of het mogelijk was om mij een vervangwagen te geven die evenwaardig was met mijn camionette. Dit bleek een groot probleem te zijn. Zogezegd hebben ze 3 dagen lang elke garage in de provincie Antwerpen gebeld om te vragen of ze daar een konden krijgen, zonder succes. Ik stelde voor dat ze mij voor de tijd dat mijn auto binnen was mij een auto huurden aangezien ik dat anders zelf ging moeten doen. Toen ik dit voorstel deed werd ik letterlijk uitgelachen door de manager van de garage terwijl die zei: dat past niet in onze boekhouding. Wel, het past ook niet in mijn boekhouding dat mijn auto dat nog geen 2 jaar oud is, nu al gebreken vertoont en daardoor per dag 100euro zou moeten betalen voor een huurauto die ik sowieso moet hebben omdat ik anders niet kan werken. (Ondertussen zijn we al minstens 10 telefoons verder en een halve dag verspeeld met bellen)Ze hadden een andere oplossing, als ik mijn auto nog eens binnen deed en ze de exacte foutcode konden uitlezen konden ze me garanderen dat ze hem snel konden maken en dat ik hem hoogstens 2 dagen kwijt zou zijn. Ik ben geen onmens en voor 2 dagen kan ik wel nog regelen dat ik niet te veel groot materiaal nodig heb op job. Ik deed hem nog eens binnen (waarmee ik weer een halve dag werken kwijt speelde) en achteraf kwamen ze mij vertellen dat het nu een andere storing is en dat die sporadisch is dus dat ze hem toch langer gingen nodig hebben dan 2 dagen. Maar ze hadden ondertussen een Volkswagen caddy gevonden als vervangwagen. Ze lieten mij weten wanneer ik wederom kon wisselen van auto maar zeiden wel dat deze auto normaal gezien in de verhuur staat en dat ik dus wel voor de auto ging moeten betalen. Ik weigerde uiteraard omdat ik normaal gezien een gratis vervangwagen zou moeten krijgen. de man aan de telefoon vertelde me dat ze het aan Volkswagen België gevraagd hadden of het niet gratis kon maar dat had Volkswagen België blijkbaar geweigerd. ik bleef weigeren en toen stelde hij voor dat we het 50/50 zouden delen. Ik bleef mijn been stijf houden en uiteindelijk was het dan geen probleem om hem gratis te hebben??? Vlak voor de wissel was ik argwanend en bekeek de afmetingen van een caddy. Mijn hakselaar, die ik bijna elke dag nodig heb paste er blijkbaar niet in dus hun oplossing was geen oplossing. De manager heeft mij toen opgebeld en verwijtte mij dat zij die speciaal voor mij bij een andere garage zijn moeten gaan ophalen. Nu is hun oplossing dat ik maar moet wachten tot er ooit een bestelwagen beschikbaar is. Ze gingen mij direct laten weten wanneer dit kon maar sinds dan heb ik niets meer gehoord van hen. Dit is mijn klacht. Ik kan bewijzen dat ik minstens 1800 kwijt ben gespeeld of misgelopen aan heel deze zaak zonder dat er uiteindelijk een oplossing is of zonder dat ik ooit een verontschuldiging heb gekregen. In mijn ogen is dit geen manier om met klanten om te gaan en komen ze hun contractuele verplichtingen inzake de vervangwagen niet na. Ik ben nu ook bang dat ze dit zo lang gaan uitspelen dat mijn garantie vervalt en ik dit allemaal zelf ga moeten bekostigen. Ik heb gisteren ook een klacht gestuurd naar Volkswagen België maar heb daar nog niets van gehoord. Ik kan nu voorlopig op halve kracht doorrijden met mijn auto maar ik kan geen aanhangwagen meer trekken die ik af en toe nodig heb voor het werk omdat ik anders bijna niet meer vooruit kom. Ik heb heel mijn werkschema moeten aanpassen omdat zij niet kunnen leveren wat ze beloven, dat kost mij tijd en geld. Het is bijna broodroof maar ze trekken er zich niets van aan, zolang zij er financieel maar niet onder lijden. Ik ben zelfstandige en heb deze wagen elke dag nodig. Geen wagen, geen werk, geen geld...


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform