Beste,Vorig jaar in november kochten we een witte Sodastream Duo aan bij Vanden Borre Aalst. De prijs van het toestel was 94,21 euro. Aangezien we ons oud Sodastream toestel inruilden, kregen we hiervoor 30 euro korting in het kader van een recyclage-actie. Daarnaast betaalden we ook 20 euro extra voor een Direct Replace Garantie van drie jaar.Deze maand ging ons toestel stuk, en gingen we terug naar VDB Aalst om het product om te ruilen. Er werd ons gezegd dat dit niet zomaar mogelijk was aangezien wij een wit toestel hebben, en zij enkel nog het zwarte toestel hebben liggen. Op dat moment stond dit zwarte toestel te koop aan 150 euro. De op dat moment nog vriendelijke verkoper zei wel dat hij ons een vervangend zwart toestel kon aanbieden voor 10 euro extra, aangezien hij begreep dat dit voor de klant absoluut niet eerlijk zou zijn om meer te moeten betalen ondanks de direct replace garantie. Dat ik tien euro moest opleggen, vond ik al wat vervelend op dat moment, maar ik ging er nog mee akkoord. Daarna begon de verkoper te zuchten voor zijn pc, en verdween hij plots een halfuur. Toen hij terugkwam, zei hij plots dat we 50 euro extra moesten betalen. Toen we zeiden dat we daar uiteraard niet zomaar akkoord mee konden gaan, zeker nadat hij ons daarvoor iets compleet anders beloofd had, sloeg zijn toon om. Ofwel betaalden we 50 euro extra voor het zwarte toestel, ofwel kregen we 64,21 euro terugbetaald (het bedrag van ons toestel met de 30 euro korting voor ons oud toestel dat we hadden ingeleverd ervan afgetrokken).Toen vroeg ik of we dan niet het toestel ter herstelling konden opsturen, aangezien het sowieso nog binnen de wettelijke garantie viel. Daarop zei hij dat dit zinloos was, dat Sodastream het niet zou herstellen en dat we toch zouden eindigen met de terugbetaling van 64,21 euro. Toen ik daarop om verdere verduidelijking vroeg, antwoordde de verkoper agressief met “Kijk, ik ga het nog 1 keer herhalen, de opties zijn om…”.Daarna ging ik maar even online om te zien wat de prijs van de Sodastream Duo was in andere winkels. Ik zag het toestel op Amazon te koop voor 91 euro. Als ik dus de terugbetaling vroeg en bij Amazon zou kopen, zou het mij maar 27 euro kosten, ipv de 50 bij Vanden Borre. Het toestel bij Amazon had wel geen cilinder, maar had wel twee extra flessen die we beter kunnen gebruiken. De verkoper zat ongevraagd mee te kijken op mijn GSM, en zei opnieuw op agressieve toon dat dat toestel geen cilinder bevat en dat dat niet geldig is voor de laagsteprijsgarantie, wat niet eens mijn punt was. Ik was gewoon mijn opties aan het afwegen.VDB schilderde de 50 euro opleg af als een fantastische commerciële geste die ze ons deden. Aangezien ik dus elders een betere deal kon krijgen, en ik absoluut niet te spreken was over de abominabel slechte en onvriendelijke service, besloten we om voor de terugbetaling te gaan. VDB weigerde daar ostentatief om de (blijkbaar volledig waardeloze) 20 euro Direct Replace garantie terug te betalen (terwijl we zonder die garantie exact dezelfde terugbetaling hadden kunnen krijgen), en weigerde ook om 94,21 euro terug te betalen.In hun voorwaarden van direct replace staat het volgende:3. Inhoud van de garantieIndien mogelijk ontvang je een identiek toestel. Is hetzelfde apparaat niet meer beschikbaar? Dan krijg je een toestel met een gelijke waarde of een aankoopbon van hetzelfde bedrag als je oorspronkelijke toestel. Zonder waardevermindering en dus zonder onaangename verrassingen.Ik argumenteer dat de waarde van het toestel dat op de factuur vermeld staat 94,21 euro is, en niet 64,21 euro. We hebben inderdaad 30 euro korting gekregen op onze aankoop, maar dat was omdat we ons oud toestel ingeleverd hebben. Een toestel dat we anders zelf hadden kunnen verkopen, of hadden kunnen houden als back-up. Dat geld en dat toestel zijn we dus volledig kwijt. Aangezien het om een inruilactie ging van Sodastream zelf, heeft Vanden Borre die 30 euro ook gewoon teruggekregen van Sodastream. Ten slotte nog vermelden dat de waarde van het toestel op mijn account bij Vanden Borre effectief op 94,21 euro staat, niet op 64,21 euro.Toen we erna contact opnamen met de online klantendienst, kregen we opnieuw te horen dat het aanbod van de verkoper om 50 euro extra te betalen (nadat hij valse beloftes gemaakt had en nadat we op enorm slechte manier behandeld werden) een enorm mooie commerciële geste was, die we helaas weigerden te accepteren. Dat de verkoper enorm zijn best had gedaan, maar dat wij dat helaas niet goed begrepen hadden. Een verontschuldiging kregen we niet eens, integendeel. Ik heb in mijn leven nog nooit zo een slechte service meegemaakt.Aangezien ik het uit principe niet wilde laten rusten, werden onze mails doorgestuurd naar iemand anders. Deze persoon bood wel zijn verontschuldigingen aan, maar weigerde ook een duidelijk antwoord te geven op mijn vragen. We krijgen te horen dat ze “uiteraard” enkel rekening houden met het aankoopbedrag na de korting, maar ik zie in de voorwaarden nergens een definitie staan. Mijn vraag om die passage in de voorwaarden expliciet door te sturen, wordt genegeerd. Ik sta er nog steeds van versteld dat Vanden Borre klanten op deze manier behandeld, allemaal om 20 à 50 euro te besparen. De Direct Replace garantie werd geweigerd op basis van het kleur van het toestel, terwijl de toestellen wel degelijk identiek zijn. De 20 euro Direct Replace garantie blijkt waardeloos te zijn, waarvoor we ook niks terugkrijgen. En we hebben hen onze oude Sodastream gratis en voor niks afgegeven, geld dat we ook volledig kwijt zijn. En dat allemaal terwijl we slecht behandeld werden door een incompetente en onvriendelijke verkoper. Mocht de persoon in kwestie nog vriendelijk en begripvol geweest zijn, had ik anders gereageerd, maar dit slaat werkelijk alles. We krijgen een enorm slechte “deal” aangeboden, die dan nog wordt afgeschilderd als commerciële geste. Het gebrek aan respect vinden we hallucinant.