Terug

Probleem ivm gebruik van cadeaubonnen bij Zalando

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. S.

Naar: ZALANDO

11/12/2023

Beste, Ik deed op 29/10 een bestelling bij Zalando. De bestelling omvatte 3 artikelen met een totaalwaarde van 111.97€. Hiervoor gebruikte ik een cadeaubon ter waarde van 59€, het resterend bedrag kon ik later via overschrijving betalen. Ik retourneerde 2 van de 3 artikelen, en behield 1 artikel ter waarde van 35.99€. Ik was in de veronderstelling dat dit artikel betaald werd met mijn cadeaubon en ik de resterende waarde van mijn cadeaubon in mijn account zou ontvangen. Tot mijn grote verbazing ontving ik op 8/12 een aanmaning (incl. 5€ aanmaningskosten) voor dit artikel dat ik had gehouden. Ik nam (via chat) contact op met Zalando om te vernemen waarom de cadeaubon niet was gebruikt om dit artikel te betalen. Ik merkte immers dat ze de volledige waarde van mijn cadeaubon terug in mijn account hadden gezet ipv die gedeeltelijk te gebruiken voor de betaling van dit artikel. Hun uitleg: we koppelen de cadeaubon specifiek aan bepaalde artikelen en dat bleken net de artikelen die u heeft geretourneerd. Zodoende moest het behouden artikel nog betaald worden. Op mijn vraag hoe zij dan bepalen aan welk artikel de cadeaubon wordt gekoppeld en hoe ik dit als klant weet, was het antwoord: dit gebeurt automatisch. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit een methode is om klanten zo lang mogelijk aan hen te binden. Niet toevallig wordt de cadeaubon door hen telkens 'automatisch' gekoppeld aan de geretourneerde artikelen. Zo blijf je als klant zitten met een cadeaubon en dien je intussen wel de ander bestelde artikelen telkens te betalen (zonder gebruik van de cadeaubon). Hierbij zijn ze niet verlegen om ook meteen aanmaningskosten te rekenen. Ze hebben dit systeem ook opgenomen in hun FAQ's, waardoor je als klant blok gezet wordt wanneer je hier een terechte opmerking over maakt. Dit lijken mij toch dubieuze praktijken.Ik heb intussen het artikel (incl. aanmaningskosten) betaald, maar ben helemaal niet akkoord met deze werkwijze.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform