Terug

probleem digitale meterstanden

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

M. V.

Naar: FLUVIUS

10/03/2025

Beste, Op 14.02.2025 diende ik een klacht in wegens niet deugdelijk werkend digitale meter. Op 23.09.2024 werd een nieuwe digitale meter geïnstalleerd voor mijn appartement. Mijn verbruik nadien tijdens de maand oktober was vergelijkbaar met mijn verbruik voordien, nl ongeveer 80 KWh per maand. Evenwel plotseling in de maanden november en december verdubbelt mijn verbruik tot ongeveer 160 KWh per maand en in januari verdrievoudigd het verbruik zelfs tot ongeveer 270 KWh. U stelt dat de meter dagelijks correcte verbruiksdata stuurt. De feiten bewijzen dat dat niet zo is. Immers vanaf 15 oktober tem 13 februari was ik in het buitenland en waren alle stekkers uitgetrokken , behoudens mijn wifi, digibox, beveiligingscamera en ijskast. Waar dit dus voor de maanden november, december en januari minstens tot een daling van mijn verbruik moest leiden, werd een verdubbeling tot verdrievoudiging van mijn verbruik vastgesteld !!! Dat kan toch niet normaal zijn. Onmiddellijk na mijn terugkeer vanaf half februari valt het verbruik terug naar normaal. Ik beschik niet over verwarming op electriciteit, dus uw bewering dat een verhoging normaal is tijdens de koude maanden, gaat niet op. Ook merkwaardig is dat tijdens de maand januari met het hoogste verbruik er toch een aantal dagen is met een normaal verbruik : vb 03.01, 05.01, 17.01, 21.01, 23.01, 30.01.... Met beleefde groet Marc Vanderbiest

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: M. V.

21/03/2025

Beste heer Vanderbiest Ik heb uw klacht goed ontvangen. Ik begrijp dat u een verklaring zoekt voor het hogere verbruik in de periode dat u afwezig was, waarbij u bovendien de stekkers van de meeste toestellen had uitgetrokken. U nam reeds contact op met Fluvius en hiervoor werd klacht 1000326294 in behandeling genomen. Omwille van het grote vermogen waarover u beschikt (17,3 kVa) ging men ervan uit dat u elektrisch verwarmt. Mogelijks was de verwarming niet volledig uitgeschakeld tijdens uw aanwezigheid en was het hogere verbruik hieraan te wijten. U geeft echter aan dat u niet elektrisch verwarmt, dus dit kan de oorzaak niet geweest zijn. Heeft u eventueel een elektrische boiler, of een andere grote verbruiker, die in werking is gebleven en die dus mogelijks een verklaring kan bieden voor de stijging van het verbruik tijdens uw afwezigheid? U geeft aan dat de teller nu weer een lager verbruik registreert, sinds midden februari 2025. De teller lijkt me dus niet defect te zijn. Een defect aan de teller kan immers niet uit zichzelf opgelost geraken. Ik bedoel, als een teller defect gaat, dan blijft die defect, en gaat die niet ineens weer correct werken na een tijd. Had er tijdens uw afwezigheid eventueel iemand toegang tot uw appartement? Ik tracht hier maar een aantal zaken op te noemen die mogelijks een verklaring zouden kunnen bieden voor hetgeen u vaststelt. Een defect aan de teller lijkt me uitgesloten, net omdat u nu weer een lager verbruik vaststelt. Maar ik begrijp dat u het niet logisch vindt dat u net in de periode dat u afwezig was, een hoger verbruik op de teller waarneemt. Ik zou u willen verzoeken om zelf een mogelijke verklaring te zoeken, binnenshuis dan. Indien u geen verklaring vindt, kan u een kosteloze controle van de digitale meter aanvragen bij Fluvius. Deze controle zal echter volgens mij niets opleveren en enkel bevestigen dat de teller correct werkt. U zal dan nog steeds geen verklaring hebben voor het verbruik, maar daar kan Fluvius u eigenlijk geen verklaring voor bieden. Fluvius dient wel in te staan voor een correcte werking van de teller. Bijgevolg kan u dus de controle aanvragen. Hiervoor dient u dan wel bijgevoegde checklist ingevuld terug te bezorgen. De meterstanden hoeft u niet aan te vullen, die kan Fluvius zelf uitlezen vanop afstand. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: maandag 10 maart 2025 12:46 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: probleem digitale meterstanden ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform