Aan wie een verblijf wil boeken via Airbnb: opgelet! Als je je kredietkaartgegevens aan dit bedrijf geeft, behandelen ze die als een blanco cheque.
Wij hadden (en hebben nog steeds) een vreselijke ervaring met Airbnb. De locatie die we huurden voldeed niet aan de advertentie en was heel smerig. Maar, nog veel erger: er hingen binnenshuis overal camera’s (ook in de slaapkamer). Een duidelijke inbreuk op de Airbnb policy én onze privacy. Na hiervan melding te doen ondernam Airbnb actie tegen de oneerlijke host. Tot daar waren we redelijk tevreden over de klantenservice, ook al was onze vakantie al verpest. Maar toen moest de grootste miserie nog beginnen...
Want een dag na onze melding, én de bevestiging van Airbnb dat zij actie zouden ondernemen omwille van de privacy-issues, kregen we als reactie een schadeclaim van de oneerlijke host voor een torenhoog bedrag, voor schade die al aanwezig was vóór ons verblijf. We hebben hier niets mee te maken. Tijdens verschillende telefoontjes met Airbnb (met telkens een andere medewerker, vaak in gebrekkig Engels) werden we gerustgesteld: we zouden dit kunnen contesteren en ze zouden dit niet aanrekenen, aangezien we niet verantwoordelijk zijn.
De zaak werd na een week zelfs afgesloten. Echter, 2 maanden later bleek de zaak weer heropend te zijn met ineens een aangepast (maar nog steeds torenhoog) bedrag. Uiteraard hebben we dit gecontesteerd en eigen bewijsmateriaal toegevoegd, maar Airbnb zegt dat we alsnog moeten betalen. Ze dreigen dit van onze kredietkaart af te halen. Dit zonder toestemming, zonder bewijs dat wij er iets mee te maken hebben, zonder zelfs enige mogelijkheid om hen te antwoorden of uitleg te vragen (volgens de klantenservice is de dienst die hierover gaat simpelweg NIET bereikbaar. De dienst stuurt enkel automated mails waar je niet op kan antwoorden).
En in grote tegenstelling tot wat zeker 5 medewerkers me op voorhand aan de telefoon hadden gezegd. Na me wat in te lezen zie ik dat deze scam van hosts vaker voorkomt, schijnbaar met de steun van Airbnb. Dit is regelrechte oplichting. Hosts krijgen - via de verzekering AirCover - sowieso een deel van het geld als ze een claim indienen. Hoe hoger je schadeclaim als host, hoe hoger je deel van de terugbetaling zal zijn. Crazy...
Let dus goed op wanneer je bij hen boekt. Of nog beter: doe het gewoon niet.