Terug

Prijsofferte

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. D.

Naar: DSM Keukens

29/08/2021

Voor een uitgebreide omschrijving met situatieschets, verwijs ik naar mijn mail die ik op 24/08 richtte aan DSM (CEO, marketing DSM en betrokkenadviseur). Reden van de melding van de klacht: Op 20/01/2018 werd de bestelbon ondertekend à kostprijs 29.250 EUR. Op 01/01/2020 werd een voorschot betaald à 8.775 EUR om mijn engagement hard te maken en na te komen (alhoewel ondertussen is gebleken dat een dergelijk voorschot van30% niet wettelijk is blijkens een arrest van het Hof van Cassatie dd. 18/06/21). Op 31/07/21 ontvang ik, na eerdere opmeting en gesprek ter plaatse, een mail met een richtprijs van 32.500 EUR. Op 01/08/21 bezoek ik de winkel voor een finale bespreking daar blijkt de prijs al opgelopen te zijn tot 33.834,03 EUR. Hier is zelfs nog niet het volledige pakket aan accessoiresinbegrepen, evenmin een essentieel koperelement is in deze prijs inbegrepen. Als deze zaken worden bijgerekend komen we al gauw over de 35.000 EUR. Dus bijna 3.000 EUR meer dan de richtprijs van 32.500 EUR die eerder per mail werd gecommuniceerd. Op 04/08/21 doe ik een compromisvoorstel per mail om de prijs all-in op 33.000 EUR te plaatsen. De weken nadien volgen nog enkele contacten waaruit blijkt dat eencommerciële toegift niet mogelijk is (telcon 23/08). Op 23/08/21 krijg ik een mail met aangepast voorstel met meubilair van inferieure kwaliteit. Daar is het dan opeens wel mogelijk om een commerciële geste te doen en extrakorting te geven. De prijszetting is in mijn optiek een opsomming van fouten van de verkoper. Deze beschikte op voorhand over alle nodige elementen om een correcte offerte te kunnen opmaken. Bovendien had de verkoper 14 dagen om een correcte offerte op te maken (periode tussen 1e winkelbezoek 18/07 en 2e op 01/08), van tijdsdruk kan dus geen sprake zijn. Dat deze dan nog meerdere keren opwaarts wijzigt, is voor mij als consument een teken van incompetentie en een brug te ver. Met dergelijke praktijk hoef ik niet akkoord te gaan. Indien de verkoper van mening is dat deze prijszetting (door zijn tekortkoming) te laag is voor de aangeboden goederen en diensten, dan staat het hem vrij om de bestelbon om deze reden te annuleren. In dat geval eis ik mijn voorschot terug en bekijk ik mijn opties om een bijkomende vordering in te dienen. Mijn voorstel van 33.000 EUR, lijkt me een faire compromis, rekening houdende met het gestuntel van de keukenadviseur.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform