Terug

Premie

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. D.

Naar: FLUVIUS

13/10/2025

Betreft: Klacht over gemiste compensatiepremie digitale meter Geachte, Ik ben een alleenstaande vrouw van 60 jaar en eigenaar van mijn woning. Enkele jaren geleden koos ik voor zonnepanelen, voornamelijk omwille van de stijgende energieprijzen. De installatie van de digitale meter heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik hier niet meteen de meerwaarde van inzag. Uiteindelijk kreeg ik meerdere mails en telefoons van Fluvius om deze te laten plaatsen. Op een dag stond een technieker onverwacht aan mijn deur. De vriendelijke, anderstalige man kon de gasmeter niet digitaliseren en beloofde later terug te komen met een andere ploeg. Tijdens een gesprek met een kennis vernam ik toevallig dat er een compensatiepremie bestond voor eigenaars van zonnepanelen bij de overstap naar een digitale meter. Ik was hier totaal niet van op de hoogte — dit werd mij nooit meegedeeld, noch per brief, noch per e-mail. Na het opzoeken op de website van Fluvius probeerde ik mijn aanvraag in te dienen, maar de site werkte niet op dat moment. De maandag daarop, op 29 september, nam ik telefonisch contact op met Fluvius. Toen kreeg ik te horen dat ik één à twee werkdagen te laat was en daardoor geen recht meer had op de premie. Ik vind het onbegrijpelijk dat ik op geen enkele manier persoonlijk op de hoogte werd gebracht van deze compensatiemogelijkheid. Niet iedereen volgt dagelijks websites of nieuws over premies. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat mensen die te goeder trouw handelen, op deze manier afgestraft worden — en dat voor één dag te laat. Ik vraag u dan ook met aandrang om mijn dossier opnieuw te bekijken, met begrip voor deze uitzonderlijke omstandigheden.

Berichten (3)

FLUVIUS

Naar: H. D.

16/10/2025

Fluvius - Intern Beste mevrouw Dehoorne U nam hieromtrent ook rechtstreeks contact op met Fluvius. Hiervoor werd klacht met referentie 1000359611 in behandeling genomen. Een collega van de dienst Premies van Fluvius heeft hieromtrent telefonisch contact met je opgenomen en de nodige toelichting gegeven. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: maandag 13 oktober 2025 13:45 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: Premie ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

H. D.

Naar: FLUVIUS

16/10/2025

Er werd telefonisch gezegd dat het bij de plaatsing van de digitale meter op mail stond. Dat is geen waar. Er staat op tot eind 2025!

FLUVIUS

Naar: H. D.

16/10/2025

Fluvius - Intern Beste mevrouw Dehoorne In de brief wordt ook verwezen naar de website van Fluvius voor meer informatie: s:www.fluvius.be/nlremies/retroactieve-investeringspremies/zonnepanelen U vindt hier volgende informatie terug: Hoe verloopt mijn premieaanvraag? Wanneer vraag ik de premie aan? Je premieaanvraag voor de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen moet gebeurenten laatste binnen de 6 maanden na de plaatsing van je digitale meter. De premie kan niet later dan 31 december 2025 aangevraagd worden. Voorbeeld: We plaatsen je digitale meter op 15 oktober 2025? Dan heb je geen 6 maanden de tijd meer om je premie aan te vragen, want de uiterste datum voor deze premie is 31 december 2025. De digitale meter elektriciteit werd op uw adres geïnstalleerd op 26/03/2025 en uw eerste vraag naar/omtrent de premie dateert van 29/09/2025. U bent dus een aantal dagen te laat, maar zoals men u ook al per mail meedeelde (zie bijlage) wordt hier niet afgeweken van de regelgeving en kan de premie niet worden toegekend. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: donderdag 16 oktober 2025 10:46 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: Nieuw bericht van HEIDI D ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Bemiddeling door Testaankoop 16 oktober 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform