Beste,Op 23 januari 2021 bestelde ik via de Bosch-home online shop onderdeel 0518 voor de KIFP3960/06. Dit onderdeel kostte mij toen 6,64€. Midden april had ik onderdeel 0519 nodig en ik herinnerde me dat het ongeveer dezelfde prijs had als het eerder bestelde artikel. Toen bleek dat de prijs in de website shop verviervoudigd was (27,54€) nam ik contact met de Bosch klantendienst met de vraag om uitleg over deze prijsstijging van 400%. Een antwoord kwam er niet maar wel de belofte dat er terug contact zou worden genomen. Na enkele weken tevergeefs te hebben gewacht, kijk ik terug op de website en zie ik dat het onderdeel weer in prijs gestegen is: 83,45€. Dat is opnieuw een verdrievoudiging van de prijs. Opnieuw neem ik contact op met de Bosch klantendienst en krijg van een zeer vriendelijke dame volgend antwoord: dat is raar. De normale prijs van zo een artikel bedraagt om en bij de 30€. Ik zoek uit wat er is misgelopen en contacteer u terug. Weer een week vruchteloos gewacht en dan maar zelf opnieuw de hoorn ter hand genomen. Deze keer krijg ik als antwoord dat ongeveer 80€ de normale prijs is voor dergelijk artikel en dat ik in januari door een fout van het systeem een wel erg lage prijs betaalde voor een artikel van bijna 90€. Een deftig antwoord op de prijsstijging van 27€ naar 84€ krijg ik echter niet. Dergelijke prijsstijging kan m.i. niet gerechtvaardigd worden door de economische basiswet van vraag & aanbod of door de stijging van grondstofprijzen. Dit ruikt naar misbruik van het monopolie op Bosch-onderdelen, het voeren van een woekerprijzenbeleid en het neerkijken op de consument. Betreurenswaardige praktijken die een multinationale onderneming zoals Bosch onwaardig zijn. Voor alle zekerheid heb ik toch maar even gecheckt wat de Bosch waarden zijn. Openheid en vertrouwen, rechtvaardigheid, betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en legaliteit,... ze klinken bijzonder hol in deze situatie. Als een dergelijke prijzenpolitiek gehanteerd wordt voor kleine onderdelen, dan vraag ik mij af hoe de prijzen bepaald worden van pakweg de herlaadbare fietsbatterijen, de vele DIY-tools die Bosch verkoopt of hoe waardevol Bosch omgaat met de data die zij verkrijgen via de verschillend apps die het bedrijf aanbiedt. Tijdens mijn online zoektocht naar de waarden van het bedrijf ontdekte ik dat Bosch in 2006 uit eigen beweging - door haar daden - al afstand had genomen van de waarden: verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Hun rol in het ontwikkelen van de sjoemelsoftware voor Volkswagen is in onze contreien onderbelicht gebleven. In de VS hebben ze hiervoor geschikt voor 450 miljoen dollar! Toen in 2020 ontdekt werd dat Bosch een bijzonder tendentieus rapport financierde vol onwaarheden over de milieu-impact van elektrische wagens, was de reactie van het ingenieursbedrijf doordrongen van de arrogantie: laat de klimaatuitdagingen maar aan de ingenieurs over. Misschien is het net dat wat we al te lang gedaan hebben...Slotsom: de houder in mijn ijskast is nog steeds stuk en mijn vertrouwen en respect voor deze multinational is onder nul gezakt. Artikel 0519 verkopen aan een normale prijs was wellicht eenvoudiger geweest. Mvg,Tom