Terug

Plaatsing digitale (slimme) meter

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. S.

Naar: FLUVIUS

27/07/2024

Beste, Graag je mening omtrent de plaatsing van de slimme meter, dit voor de mensen die destijds zwaar hebben geïnvesteerd in zonnepanelen. Destijds kregen we de belofte van een terugdraaiende meter, voor de duur van 20 jaar, doch dit werd van de kaart geveegd. Met de slimme meter zie ik mijn opbrengsten van de zonnepanelen voor 1/2 à 2/3 verdwijnen naar het net, waarvoor ik dan uiteindelijk 1/4 à 1/5 van de normale stroomprijs als injectietarief krijg voor terugbetaald. In mijn geval komt dat uit op een meerprijs van ongeveer 1000€ per jaar. De klant investeert in zonnepanelen en uiteindelijk gaan de stroomleveranciers lopen met de opbrengsten. Ik heb een installatie van ongeveer 6000 kW, 5,7 kWpiek, en een jaarlijks verbruik van ongeveer 10000kW. Ik probeer de plaatsing van de slimme meter uit te stellen, doch Fluvius begint te dreigen met Juridische stappen. Wat kan ik verder nog doen. Ik ben geen vragende partij, en zeker geen voorstander van de slimme meter, in mijn ogen is dat legale diefstal. Investeren in zonnepanelen en thuisbatterijen is in mijn ogen niet meer rendabel, ik schat de terugverdientijd op meer dan 15 jaar, als je tegen dan nog geen onkosten hebt gehad. Kun je mijn situatie even bekijken. Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten, Daniël

Berichten (4)

FLUVIUS

Naar: D. S.

31/07/2024

Geachte heer SchippersDag DaniëlUw consumentenorganisatie Test-Aankoop stuurde uw vraag/klacht door naar netbeheerder Fluvius.MAAR… nergens in deze klacht staat er een EAN-nummer noch een verbruiksadres vermeld waardoor we zelfs de klacht niet kunnen registreren, laat staan gericht handelen.We kunnen deze klacht enkel registreren als we ook het aansluitadres kennen.Mag ik je vragen om ons deze gegevens te bezorgen in antwoord op deze mail aub, dankuwel!…vooruitzicht van mijn verlofvan DO 18/07 12u30 tem MA 29/07 12u30van DO 01/08 12u30 tem MA 19/08 12u30Fijne dag verder…Cindy EyckmansDirectie Klantendienst – Actieve klantgerichtheidKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Melle klachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.beVan: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.beVerzonden: zaterdag 27 juli 2024 13:15Aan: Fluvius - Klachtencommissie Functional Mailbox fluvius-Klachtencommissie@fluvius.beOnderwerp: Plaatsing digitale (slimme) meter = EXTRA INFO Noodzakelijk !!!‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ s:www.fluvius.be/disclaimer

D. S.

Naar: FLUVIUS

31/07/2024

Beste, Mijn gegevens: Schippers Daniël - Nanofstraat 124 - 3590 Diepenbeek EAN-nummer: 541449206002765630 Vriendelijke groeten, Daniël

FLUVIUS

Naar: D. S.

02/08/2024

Geachte heer SchippersDag DanielWe begrijpen je ongenoegen voor wat betreft de uitrol van de digitale meter, maar Fluvius is echter gebonden aan de geldende wetgeving.er werd een nieuw dossier opgestart ref.2000030784 voor opvolging via de klachtencommissieVolgens onze gegevens heb jij een zonnepaneleninstallatie die gekeurd werd d.d. 24.08.2007, m.a.w. is uw installatie inmiddels langer dan 15 jaar in dienst. Hiervoor refereren wij naar Artikel 3.1.52 van het Energiebesluit dat de termijn van 15 jaar vastlegt:‘Bij de plaatsing bij bestaande prosumenten wordt het verschil in meterstand ten opzichte van de laatste afrekeningsfactuur ten gevolge van de compensatie verbonden aan de terugdraaiende teller meegenomen naar de eerstvolgende afrekeningsfactuur.Met behoud van toepassing van het elfde lid zorgt de distributienetbeheerder er daarbij in elk geval voor dat bij elke prosument sowieso een digitale meter geplaatst is ten laatste vijftien jaar na de datum van de indienstname van de installatie.’Volgens het energiebesluit diende de digitale meter geplaatst te worden ten laatste 15 jaar na de datum van de indienstname van uw installatie, met name ten laatste op datum van 24.08.2022.Dit is ook de reden dat u gecontacteerd werd voor het maken van een afspraak en er enige dringendheid mee gepaard ging.De procedure is zo vastgelegd dat indien de digitale meter niet succesvol geplaatst kan worden via onze onderaannemer, het dossier overgemaakt wordt aan de juridische dienst van Fluvius voor verdere opvolging. Pas indien er dan geen medewerking wordt verschaft voor het vastleggen van een (nieuwe) afspraak, worden er juridische stappen ondernomen. We hebben je dossier voorgelegd aan de dienst DMK-Regularisatie en samen met hen kunnen doornemen, er kan zeker nog een afspraak vastgelegd worden via Fluvius zelf. Je kan ons – Klachtencommissie en/of DMK-Regulariastie - gerust een datum doorgeven die voor jou past binnen de maand augustus of september om alsnog een afspraak vast te leggen voor het plaatsen van de digitale meter.Je mag dan zeker ook aangeven of deze afspraak voor jou het beste past tijdens de voor- of namiddag. We rekenen op je begrip wat betreft de wettelijke bepalingen waar ook Fluvius aan moet voldoen, dankuwel voor je medewerking om alsnog een afspraak in te plannen.Steeds tot je dienst!…vooruitzicht van mijn verlofvan DO 18/07 12u30 tem MA 29/07 12u30van DO 01/08 12u30 tem MA 19/08 12u30Fijne dag verder…Cindy EyckmansDirectie Klantendienst – Actieve klantgerichtheidKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Melle klachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.beVan: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.beVerzonden: zaterdag 27 juli 2024 13:15Aan: Fluvius - Klachtencommissie Functional Mailbox fluvius-Klachtencommissie@fluvius.beOnderwerp: Plaatsing digitale (slimme) meter = Nanofstraat 124 te 3590 Diepenbeek (2L klacht ref.2000030784)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ s:www.fluvius.be/disclaimer

FLUVIUS

Naar: D. S.

02/08/2024

Geachte heer SchippersDag DanielDankuwel voor je akkoord en het inplannen van een afspraak om de digitale meter te plaatsen – afspraak staat ingeboekt voor WOE 25/09 in de voormiddag.Ik beschouw de klacht als afgehandeld en sluit ze af, met duidelijke afspraak dat je mij en/of de dienst DMK-regularisatie altijd mag contacteren mbt dit dossier.Steeds tot je dienst…vooruitzicht van mijn verlofvan DO 18/07 12u30 tem MA 29/07 12u30van DO 01/08 12u30 tem MA 19/08 12u30Fijne dag verder…Cindy EyckmansDirectie Klantendienst – Actieve klantgerichtheidKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Melle klachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.beVan: Fluvius - Klachtencommissie Functional Mailbox Verzonden: vrijdag 2 augustus 2024 7:01Aan: klachten@test-aankoop.beOnderwerp: RE: Plaatsing digitale (slimme) meter = Nanofstraat 124 te 3590 Diepenbeek (2L klacht ref.2000030784)Geachte heer SchippersDag DanielWe begrijpen je ongenoegen voor wat betreft de uitrol van de digitale meter, maar Fluvius is echter gebonden aan de geldende wetgeving.er werd een nieuw dossier opgestart ref.2000030784 voor opvolging via de klachtencommissieVolgens onze gegevens heb jij een zonnepaneleninstallatie die gekeurd werd d.d. 24.08.2007, m.a.w. is uw installatie inmiddels langer dan 15 jaar in dienst. Hiervoor refereren wij naar Artikel 3.1.52 van het Energiebesluit dat de termijn van 15 jaar vastlegt:‘Bij de plaatsing bij bestaande prosumenten wordt het verschil in meterstand ten opzichte van de laatste afrekeningsfactuur ten gevolge van de compensatie verbonden aan de terugdraaiende teller meegenomen naar de eerstvolgende afrekeningsfactuur.Met behoud van toepassing van het elfde lid zorgt de distributienetbeheerder er daarbij in elk geval voor dat bij elke prosument sowieso een digitale meter geplaatst is ten laatste vijftien jaar na de datum van de indienstname van de installatie.’Volgens het energiebesluit diende de digitale meter geplaatst te worden ten laatste 15 jaar na de datum van de indienstname van uw installatie, met name ten laatste op datum van 24.08.2022.Dit is ook de reden dat u gecontacteerd werd voor het maken van een afspraak en er enige dringendheid mee gepaard ging.De procedure is zo vastgelegd dat indien de digitale meter niet succesvol geplaatst kan worden via onze onderaannemer, het dossier overgemaakt wordt aan de juridische dienst van Fluvius voor verdere opvolging. Pas indien er dan geen medewerking wordt verschaft voor het vastleggen van een (nieuwe) afspraak, worden er juridische stappen ondernomen. We hebben je dossier voorgelegd aan de dienst DMK-Regularisatie en samen met hen kunnen doornemen, er kan zeker nog een afspraak vastgelegd worden via Fluvius zelf. Je kan ons – Klachtencommissie en/of DMK-Regulariastie - gerust een datum doorgeven die voor jou past binnen de maand augustus of september om alsnog een afspraak vast te leggen voor het plaatsen van de digitale meter.Je mag dan zeker ook aangeven of deze afspraak voor jou het beste past tijdens de voor- of namiddag. We rekenen op je begrip wat betreft de wettelijke bepalingen waar ook Fluvius aan moet voldoen, dankuwel voor je medewerking om alsnog een afspraak in te plannen.Steeds tot je dienst!…vooruitzicht van mijn verlofvan DO 18/07 12u30 tem MA 29/07 12u30van DO 01/08 12u30 tem MA 19/08 12u30Fijne dag verder…Cindy EyckmansDirectie Klantendienst – Actieve klantgerichtheidKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Melle klachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.beVan: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.beVerzonden: zaterdag 27 juli 2024 13:15Aan: Fluvius - Klachtencommissie Functional Mailbox fluvius-Klachtencommissie@fluvius.beOnderwerp: Plaatsing digitale (slimme) meter = Nanofstraat 124 te 3590 Diepenbeek (2L klacht ref.2000030784)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform