Geachte heer Roosen,Wij hebben uw klacht aangaande fraudegeval FBE20230105-0100 goed ontvangen en onderzocht.Op 05/01/2023 werd u telefonisch gecontacteerd via telefoon (02/4646102) door een zogenaamde medewerker van ING.Gezien de lijn niet duidelijk was belde men u terug op vanaf een ander nummer (+3288152153) en er werd gezegd dat er vreemde transacties geweest waren op uw rekening.Men vroeg om uw PC aan te zetten en het programma Anydesk te installeren om toegang te hebben tot uw PC waarmee u instemde en dus ook zelf deze toegang verleende aan de fraudeur.Vervolgens heeft men u dan gevraagd om in te loggen in Home'Bank via Itsme. Dit heeft u ook gedaan.Eerst werd er door de fraudeurs 10000 EUR overgeschreven van uw spaarrekening naar uw zichtrekening BE09 377x xxxxxxx 57.Daarna werden er vanaf deze zichtrekening 3 overschrijvingen gedaan naar verschillende rekeningen voor een totaal bedrag van 13770 EUR (4250 + 7020 + 2500 EUR).Zowel de opening van de Home'Bank sessie als de overschrijvingen werden toegestaan via uw eigen Itsme-profiel.Wanneer u een betaling bevestigt via Itsme, dan ziet u heel duidelijk waarover het gaat en dus wat u exact aan het goedkeuren bent.De fraude heeft dus enkel kunnen plaatvinden omdat u persoonlijke gegevens heeft gedeeld met derden.Wij zijn van mening dat u de fraude als dusdanig had moeten opmerken en dat u bijgevolg onvoldoende voorzichtig heeft gehandeld:Het is uit den boze om persoonlijke bankgegevens door te geven aan derden.U liet uw pc vrijwillig overnemen door derden. U begrijpt dat u op deze manier elke controle over de verrichtingen en vertrouwelijke informatie op uw pc verloor.U had zich vragen kunnen stellen over de zogenaamde verrichtingen die moesten rechtgezet worden.Op 05/01/2023 heeft onze dienst Fraude het nodige gedaan voor de recuperatie van de gelden maar zonder gunstig resultaat.We kunnen dan ook besluiten dat er geen sprake is van een fout of een tekortkoming vanwege de bank of de systemen van de bank.De bank kan u dan ook geen vergoeding aanbieden voor de geleden schade.Naar de toekomst toe zouden we u met aandrang willen vragen om deveiligheidstips op onze sitegrondig door te nemen én om deSafeonweb appte downloaden.We vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest.Met vriendelijke groeten,ING Complaint ManagementT +32 (0)2 547 61 01F +32 (0)2 547 83 20Eklachten@ing.beING BelgieSint Michielswarande 60, 1040 Etterbeek------------------------------------------------------------------------------------------ATTENTION:This e-mail is private, confidential and intended only for the addressee(s). It shall not constitute any commitment for ING Belgium unless expressly agreed otherwise in a written agreement. If you are not the intended recipient, please inform the sender of this message and delete it immediately. Messages and attachments are scanned for all viruses known. If this message contains password-protected attachments, the files have NOT been scanned for viruses by the ING mail domain. Always scan attachments before opening them.ING Belgique SA - Banque-PreteurING Belgie NV - Bank/Kredietgever, Avenue Marnix/Marnixlaan 24, B-1000 Brussel/Bruxelles - TVA/BTW BE0403.200.393 - BIC BBRUBEBB - Rekening/Compte: BE45 3109 1560 2789.Courtier d'assurances inscrit a la FSMA sous le numero 12381 AVerzekeringsmakelaar ingeschreven bij de FSMA onder het nr. 12381A.General information regarding ING Belgium and its services is available on www.ing.beClick here for more information on investments.Click here for more information on our professional credits.