Terug

Phishing via beveiligd bakje ING homebanking

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. J.

Naar: ING - Bank and kantoren

24/10/2023

Beste, Wij zijn slachtoffer van phishing sinds 2021. 5.70 euro overmaken voor een ontvangst van een pakket, en dit via het veilige homebanking bakje van ING heeft geleid tot een lediging van onze rekening van 4340 euro !! Wij mailden hierover reeds veelvuldig, deden de noodzakelijke klachtindiening via de politie, etc... maar finaal komen wij terug op de door Testaankoop beaamde problematiek van het veilige, met code beveiligde en gefaalde systeem van homebanking. Het wegwimpelen van onze vraag aan en door ING tot remboursering van het gestolen geld door de verzekeringen van ING, kunnen wij nog steeds niet accepteren. Wij wensen absoluut rechtvaardigheid en remboursering. Aub. Testaankoop heeft hiervoor al het nodige onderzoek gepleegd.

Berichten (1)

ING - Bank and kantoren

Naar: M. J.

30/10/2023

Geachte mevrouw Jacobs,Wij hebben uw klacht aangaande fraudegeval FBE20210805-0244 goed ontvangen.Op 05/08/2021 werd u het slachtoffer van fraude voor een totaal bedrag van 4340 EUR.Op 04/04/2023 bezorgden wij u reeds een antwoord op uw klacht van 09/03/2023.Wij kunnen enkel ons standpunt bevestigen.Wij dienden ons te baseren op de feiten die u ons schetste en de informatie die beschikbaar was in onze bestanden.Wij zijn enkel in het bezit van een attest van klachtneerlegging maar daar worden de feiten niet in beschreven.U kreeg een SMS via een buitenlands telefoonnummer van Bpost aangaande taks voor import die u zou moeten betalen.U klikte op de link in het SMS-bericht en u volgde de stappen waaronder de vraag om uw bankkaart en kaartlezer te gebruiken.Op dat moment lekte u persoonlijke bankgegevens waarmee de fraudeurs de ING app in uw naam konden installeren en verrichtingen konden uitvoeren.Wij wijzen u er graag op dat de transacties enkel mogelijk waren omdat u vertrouwelijke informatie heeft gedeeld met onbekenden.U heeft minstens één OTP (One Time Password) gedeeld. Een OTPis de code die u aanmaakt via de kaartlezer en de bankkaart op basis van de code van de bankkaart.Op 04/08/2021 heeft u een SMS-bericht ontvangen betreffende de installatie van de ING App.Dit SMS-bericht komende van ING Info werden verstuurd naar nummer 0474/209068 met de volgende inhoud:ING Info: Je ING-app werd geactiveerd. Was jij dit niet? Bel dan CARD STOP op 070/344344 en verwittig ING op het nummer achteraan je kaart om ze te blokkeren!Wij hebben geen reactie van u mogen ontvangen met betrekking tot de waarschuwings-sms voor de installatie van de app.Er werd niet gereageerd op dit bericht omdat u net een '˜betaling' had gedaan, maar het bericht spreekt over iets helemaal anders, namelijk over het aanmaken van een nieuw profiel van de ING-app.Indien u onmiddellijk het nodige had gedaan, dan had de fraude nooit plaats gevonden.Een algemene vuistregel is om nooit vertrouwelijke informatie in te vullen nadat u heeft geklikt op een link in een e-mail/sms/chat. .Voer enkel betalingen uit door te navigeren naar de officiele site van de bank.Het is aan te raden om zich enkel in te loggen via de officiele site van Bpost en dus niet via een link in een bericht.Onze dienst fraude heeft de nodige stappen ondernomen om de gelden te recupereren zonder gunstig resultaat. U werd hiervan telefonisch op de hoogte gesteld.Wij zijn van mening dat u de fraude als dusdanig had moeten opmerken en dat u bijgevolg onvoldoende voorzichtig heeft gehandeld:Het is uit den boze om persoonlijke en vertrouwelijke bankgegevens door te geven aan derden.U had zich vragen kunnen stellen over het buitenlands (UK) telefoonnummer (+447708640299) van de afzender van het zogenaamde bericht van Bpost.U had zich vragen kunnen stellen over het extra te betalen bedrag.Wij kunnen dan ook besluiten dat er geen sprake is van een fout of een tekortkoming vanwege de bank of de systemen van de bank.Gezien het geheel aan omstandigheden kunnen wij niet ingaan op uw vraag tot compensatie.Naar de toekomst toe zouden wij u met aandrang willen vragen om deveiligheidstips op onze sitegrondig door te nemen én om de Safeonweb app te downloaden.Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.Het staat u steeds vrij om Ombudsfin te contacteren.Met vriendelijke groeten,Customer CareClient ServicesT +32 (0)2 547 61 01 Eklachten@ing.beING BelgieSint Michielswarande 60, 1040 Etterbeek ------------------------------------------------------------------------------------------ATTENTION:This e-mail is private, confidential and intended only for the addressee(s). It shall not constitute any commitment for ING Belgium unless expressly agreed otherwise in a written agreement. If you are not the intended recipient, please inform the sender of this message and delete it immediately. Messages and attachments are scanned for all viruses known. If this message contains password-protected attachments, the files have NOT been scanned for viruses by the ING mail domain. Always scan attachments before opening them.ING Belgique SA - Banque-PreteurING Belgie NV - Bank/Kredietgever, Avenue Marnix/Marnixlaan 24, B-1000 Brussel/Bruxelles - TVA/BTW BE0403.200.393 - BIC BBRUBEBB - Rekening/Compte: BE45 3109 1560 2789.Courtier d'assurances inscrit a la FSMA sous le numero 12381 AVerzekeringsmakelaar ingeschreven bij de FSMA onder het nr. 12381A.General information regarding ING Belgium and its services is available on www.ing.beClick here for more information on investments.Click here for more information on our professional credits.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform