Beste, vorige week opende ik een Vinted-account om voor het eerst een kledingstuk te verkopen op hun website. Ik volgde alle stappen zoals gevraagd. Een halfuurtje na het online zetten van m'n kledingsstuk, krijg ik een mail van Vinted in de mailbox dat mijn product verkocht is en ik enkel nog mijn bankrekening moet verifiëren om het geld over te maken. Ik klik op de link van de mail, ik kom op de website van Vinted terrecht waar mijn product als verkocht staat + naam en adres naar waar ik het pakje moet versturen + een knop om de betaling over te maken op mijn rekening. Ik klik op deze knop en wordt naar een 'beveiligde zone gebracht om m'n kaart te verifiëren’: de Vinted Wallet. Hier springt een live chatbox open met een Vinted medewerker die me live bijstaat de te ondernemen stappen te voltooien. Ik dien m'n kredietkaart in een betaalbakje te steken en de gegevens in te vullen zoals vermeld. Ik doe dit. Ik krijg een 'zogezegde foutmelding' en dien het opnieuw te doen. Dit tot 3 maal toe. Daarna ben ik gestopt en voelde ergens dat het niet klopte. Ik heb dan de gegevens van mijn master kredietkaart in het oog gehouden en merkte maandagmorgend plots dat er €960 gereserveerd was. Ik heb dan dadelijk naar worldline gebeld om te zeggen dat ik slachtoffer ben geworden van fraude via phishing. Mijn kaart was op dat moment al tijdelijk geblokkeerd door worldline omdat er nog met hogere bedragen geprobeerd was, ging daarmee boven de limiet. Ik heb mijn verhaal dan gedaan, maar de volgende dag was de betaling ( naar Firathan Taahhut Insaa in turkije) gewoon doorgegaan. De uitleg van worldline was dat de betaling op een beveiligde site was gebeurd en ze daarom was doorgegaan, ook al had ik gezegd dat er fraude/phishing was gebeurd en ik nooit op die site van de bewuste handelaar ben geweest