Terug

Overzetting bestaand contract na verhuis

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. P.

Naar: OCTA+

05/06/2022

Beste, Zoals reeds meegedeeld via email op donderdag 2 juni stuur ik u hierbij dit aangetekend schrijven. Reden hiervoor is dat sinds mijn verhuis op 13 maart uw firma weigert haar verplichtingen na te komen. Zijnde het contract dat loopt tot 16/6/2022 over te zetten naar het nieuwe adres.In ons contract dat nog loopt tot 16 juni 2022 staat duidelijk bij de bijzondere voorwaarden onder 11.1 vermeld dat “In geval van verhuis blijft het Contract volledig van kracht op uw nieuw adres. U dient ons te informeren over uw verhuisplannen, bij voorkeur 30 kalenderdagen op voorhand (ten laatste 30 kalenderdagen na de verhuis)…” Wij hebben de sleutels van de nieuwe woonst ontvangen eind februari en daags nadien jullie diensten telefonisch op de hoogte gebracht van de komende verhuis op 13/3. Wij moesten de documenten opsturen wanneer de verhuis achter de rug was.Voor de zekerheid heb ik dit nogmaals per mail doorgestuurd op maandag 28/2/2022 met duidelijk vermelding dat het over een overdracht van het huidige nog lopende contract gaat. (zie bijlage).Dan gaat het mis.- Op 2 maart krijg ik een bericht terug van uw collega Esma die mij een nieuw contract aanbiedt met variabel tarief. Ik antwoord haar nog diezelfde dag dat dit een vergissing moet zijn omdat het gaat over een verhuis. Ik krijg op 7 maart de mail waarin zij bevestigd en mij vraagt te melden welke datum we de sleutels van onze oude woning afgeven. Ik antwoord diezelfde dag dat dit op 31/3 (datum einde huurcontract) zal zijn.- Op 11 maart krijg ik een mail waarin ik “alle nodige informatie om uw energiecontract stop te zetten” kan terugvinden met een energieovername document. - op 1 april krijg ik een nieuwe mail waarin alle klanten meedeelt dat sedert september 2021 men de vaste tarieven niet meer aanbiedt voor nieuwe contracten en waarin men verwijst naar mijn gas en elektriciteitscontract met vast tarief. Dit zal vanaf de verjaardag 16/6 overgezet worden naar een variabel tarief. - op 5/4 vraag ik voor de zekerheid of alles in orde is, waarin men mij dit bevestigd. Idem 20/4. - op 21/4 krijg ik een brief van Fluvius waarin men aangeeft GEEN contract teruggevonden te hebben op ons adres en men de toelevering van gas en elektriciteit kan stopzetten. Ik begin naar jullie diensten te bellen. Telkens heeft men mij beloofd dat alles rechtgezet is en telkens zegt men nog ontbrekende gegevens te hebben. Nochtans is het energie overname document ondertussen reeds meerdere malen overgemaakt. Inclusief mails met foto’s van de meters en de EAN nummers.- op 25/4 krijg ik bevestiging dat alles in orde is en dat “uw energiecontract succesvol overgezet naar uw nieuw adres . … Uiteraard zijn uw tarieven en andere contractuele voorwaarden nog steeds dezelfde...” - op 28/4 een mail “door een technische fout werd deze aanvraag geweigerd”.Ik stuur opnieuw mail met de foto van de meter en het energie overname document.- 4/5 gebeld met Nele van Octa+. Zij gaf aan dat er 1 cijfer van de nummer van de elektriciteitsmeter verschilde bij Fluvius/Octa+ met diegene die ik telkens doorgaf. Zij ging dit laten nakijken bij de specialisten en me terugbellen.- 5/5 ik krijg inderdaad Nele opnieuw aan de lijn die aangeeft dat alles recht gezet is. Contract elektriciteit is in orde met startdatum 23/2/2022.- op 19/5 komt de eerste voorschotfactuur van gas & elektriciteit. Echter, zonder vermelding van mijn contract nummer dat nog lopende is tot 16/6/2022 en de naam blijkt ineens ook gewijzigd naar Smart Variabel ipv Smart Vast. Voorwaarden zijn niet vermeld, maar terug te vinden op de website. De prijzen zijn uiteraard veel hoger dan mijn huidig contract.Op 23/5 belde ik meerdere keren met uw diensten en werd doorverbonden met een specialist. Die gaf aan dat men geen nieuwe contracten met vaste tarieven meer kon aanbieden.Dat snap ik, maar vertelde hem nog steeds het contract te hebben dat geldig is tot 16/6/2022. Hij zegt van niet en beweert dat ik gevraagd heb om dat contract op te zeggen en dat ik nadien akkoord ben gegaan met het voorstel van een nieuw contract. Dit weerleg ik uiteraard en verwijs naar mijn mailverkeer met Esma op 2 maart waarin ik expliciet schreef dat ik GEEN nieuw contract wil, maar een verderzetting van mijn huidige, nog lopende contract en verwijs opnieuw naar punt 11.1 van de bijzondere voorwaarden. Hij zou me terugbellen.’s avonds belde hij mij inderdaad terug en komt met een flauw excuus af. Er zou namelijk te veel tijd zitten tussen de verhuis van punt A naar punt B. Dit mag volgens hem maximum 30 dagen zijn. Ik haal aan dit nergens terug te kunnen vinden en hij geeft dit ook toe.Wel staat er “U dient ons te informeren over uw verhuisplannen, bij voorkeur 30 kalenderdagen op voorhand (ten laatste 30 kalenderdagen na na de verhuis)”Ik geef dus door dat de verhuis op 13/3 is doorgegaan. Dat ik dit zowel telefonisch en per mail eind februari heb doorgegeven, alsook eind maart en begin april.Er zijn dus zeker minder dan 30 dagen vooraf EN achteraf geweest, wat mijnheer alweer toegaf. Nadien begon hij alle bijzonder voorwaarden af te gaan om toch maar iets te kunnen vinden om het vast contract niet te kunnen laten gelden. Na een half uur aan de telefoon gezeten hebben vraag ik of we er zullen uitraken, want dat het lijkt alsof ik in een val wordt gelokt met de voorschotfacturen. (deze betalen betekent immers stilzwijgend akkoord gaan met de voorwaarden van een variabel contract).Ik geef aan dat zoals ik het zie Octa+ eigenlijk mijn contract eenzijdig heeft verbroken en dus contractbreuk pleegt hierdoor. Bovendien geeft men mij een nieuw contract zonder mijn goedkeuring en probeert men dit in mijn schoenen te schuiven. Volgens mij is dat fraude. Ik besluit het gesprek en vraag aan uw collega mij nog deze week te contacteren om te zien hoe we dit kunnen oplossen. Hij beloofd mij inderdaad om mij terug te bellen, maar op heden geen respons van uw kant. Ik kreeg wel een nieuwe voorschotfactuur met, jawel, variabel tarief.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform