Terug

overdreven premies schuldsaldo verzekering

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: ING - Bank and kantoren

24/09/2017

Wij hebben ons vorig appartement verkocht en een nieuw appartement gekocht. Wij hadden een hypothecair krediet bij ING welke volledig werd terugbetaald en er werd een nieuw hypothecaire krediet afgesloten. De premies voor het vroegere krediet bedroegen voor beiden samen +/- 600 € op jaarbasis. Voor het nieuwe krediet bedraagt de premie voor ons beiden samen 559,37 € op maandbasis, wat meer dan een vertienvoudiging is van de premie. De gevolgen voor ons zijn aanzienlijk, gezien de maandelijkse kost voor de woning met met ongeveer 500 € verhoogt. Wij hebben NN Insurance hierover aangeschreven en een herziening van de premie gevraagd (zie bijlage)

Berichten (1)

ING - Bank and kantoren

Naar: A. C.

28/11/2017

Geachte heer, Mevrouw,Met zijn klacht gericht aan uw organisatie wenste de heer Casselein een herziening van de premies van de schuldsaldoverzekeringen bekomen voor hem en zijn echtgenote.Ondertussen werden deze dossiers onderzocht en wij kunnen enkel bevestigen dat de premies correct opgemaakt werden o.a. de leeftijd en gezondheidstoestand van cliënten, een langere looptijd en een verhoging van de kapitalen speelden een grote rol bij de premieberekening.Redenen waarom de premies omhoog gegaan zijn in volgorde van belangrijkheid: 1. Het risico kapitaal is significant verhoogd ten opzichte van het risico kapitaal waarvoor ze premie betaalden vorig jaar: * Voor meneer bedroeg het risicokapitaal nog maar 48.914 EUR in 2016, terwijl het nu 155.000EUR bedraagt. Meer dan 3 keer zoveel dus * Voor mevrouw steeg het risicokapitaal nog meer: van 24.457 EUR in 2016 naar 155.000. Dit is meer dan 6 keer zoveel. 2. De gezondheidssituatie van mevrouw is gewijzigd, de bijpremie is verhoogd van 0% naar 125%. Onze medische dienst heeft het medisch dossier nog eens ingekeken en heeft haar analyse bevestigd. 3. Unisex tarief impact: van een man/vrouw tarief naar een unisex tarief, waardoor de premies voor mevrouw hoger geworden zijn en de premies voor meneer gedaald. De stijging voor mevrouw wordt echter verergerd door de bijpremie om medische redenen. In totaal is de unisex tarificatie dus duurder voor dit koppel. Unisex tarificatie wordt verplicht door de wet, hier kan niets aan veranderd worden. 4. De leeftijd van cliënten op moment van onderschrijving is verhoogd met 9 jaar. Cliënten waren resp. 53 en 52 jaar bij onderschrijving van het oude contract en onderschrijven nu een contract op resp. 62 en 61 jaar. 5. De looptijd van het contract is verlengd van 10 naar 12 jaar. Eindleeftijd cliënten voor het oude contract was resp. 63 en 62 jaar en wordt voor het nieuwe contract 74 en 73 jaar wat een aanzienlijk verhoogd risico met zich meebrengt.Conclusie: deze verschillende factoren leiden ertoe dat er een aanzienlijk verhoogd risico is waardoor de premies significant verhoogd zijn voor dit koppel. O.i. hadden cliënten dit niet verwacht omdat ze enkel initiële kapitalen vergelijken. Het initieel kapitaal verschilt slechts weinig van het initieel kapitaal van de vorige lening (al was mevrouw vroeger maar voor 50% gedekt en nu voor 100% wat de premie ook maal 2 doet). Echter, het gaat om contracten met risicopremies, dus moeten de risico kapitalen van vorig jaar vergeleken worden met de risico kapitalen van dit jaar. Daar zit een serieuze stijging in.Het is enkel mogelijk om deze contracten te herzien op basis van nieuwe (medische) elementen. In dat geval zal onze dienst Medical het dossier opnieuw voorleggen aan de raadsgeneesheer voor herziening.Met vriendelijke groeten,Christine CrickING Complaint Management------------------------------------------------------------------------------------------ATTENTION:This e-mail is private, confidential and intended only for the addressee(s). It shall not constitute any commitment for ING Belgium unless expressly agreed otherwise in a written agreement. If you are not the intended recipient, please inform the sender of this message and delete it immediately. Messages and attachments are scanned for all viruses known. If this message contains password-protected attachments, the files have NOT been scanned for viruses by the ING mail domain. Always scan attachments before opening them.ING Belgique SA - Banque-PreteurING Belgie NV - Bank/Kredietgever, Avenue Marnix/Marnixlaan 24, B-1000 Brussel/Bruxelles - TVA/BTW BE0403.200.393 - BIC BBRUBEBB - Rekening/Compte: BE45 3109 1560 2789.Courtier d'assurances inscrit a la FSMA sous le numero 12381 AVerzekeringsmakelaar ingeschreven bij de FSMA onder het nr. 12381A.General information regarding ING Belgium and its services is available on s:www.ing.beDisclaimer Investment is available on s:www.ing.be/en/retail/Pages/MailDisclaimer.aspxMore information on our professional credits is available on www.ing.be/businesscredit


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform