Terug

Orange = administratieve puinhoop

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. D.

Naar: Orange

22/02/2023

Beste,Op 14/11/22 nam ik telefonisch contact op met Orange en werd mijn overstap van Telenet naar Orange (voor mobiele telefonie en internet ) in gang gezet. Hierbij werd door Orange een eerste administratieve fout gemaakt, die pas een maand later is duidelijk geworden en door Orange rechtgezet, weliswaar pas na meerdere telefonische oproepen van mij naar Orange: er waren 2 accounts op mijn naam gemaakt, waardoor de facturatie tot einde januari onoverzichtelijk was.Op 24/11/2022 kwam de Orange installateur langs en werd de fysieke omschakeling doorgevoerd. De nieuwe modem bleek niet in staat binnenshuis voldoende WIFI dekking te genereren en de Orange installateur stelde ter plekke voor om 1 WIFI booster toe te voegen, waar ik op in ging. Dat was meteen een een tweede, en dubbele, administratieve fout vanwege Orange, waar ik mij op dat moment niet van bewust was:1) Het Orange WIFI Comfort Starter Pack is een pakket van 2 boosters, en ik werd achteraf effectief gefactureerd voor de huur van 2 boosters, ook al had ik er maar 1 gekregen.2) De installateur heeft mij niet duidelijk gemaakt, noch mondeling noch schriftelijk, dat binnen het jaar stoppen met de huur van Orange WIFI boosters aanleiding geeft tot een Eco-participation van 50 euro vanwege Orange. Bij de installatie is er ook geen formele uitbreiding van mijn contract gebeurd voor de inclusie van de ene WIFI booster.Die WIFI booster volstond overigens niet voor een goede WIFI dekking en op 25/11 vroeg ik een bijkomend WIFI booster pakket aan bij Orange. Op 29/11 meldde BPOST dat zij een pakketje van Orange, voor mij bestemd, waren kwijt geraakt. Dat kon alleen maar gaan om dat extra WIFI booster pakket. Ik meldde dat telefonisch aan de Orange klantendienst, die verzekerde dat zij dit zouden doorgeven aan de Orange back office.De volgende dag besloot ik een TP-Link WIFI systeem te installeren (aankoop in Media Markt werd gedaan op 30/11) dat zou op termijn goedkoper zijn dan het blijven huren van Orange WIFI boosters, en kwalitatief mogelijk ook beter. Via het Orange klant-portaal schrapte ik de huur van de WIFI boosters, waarop Orange logischerwijze vroeg om die toestellen terug te sturen. Ik wendde mij tot de lokale Orange winkel in Diest maar die weigerde de ene WIFI booster van mij over te nemen aangezien de aanvraag van de boosters niet via de Orange winkel was gebeurd. Daarop stuurde ik die ene WIFI booster via BPOST naar Orange op 30/11/22, met een adres-etiket dat mij door Orange was overgemaakt. De bevestiging vanwege Orange van het stopzetten van de huur van de WIFI boosters kwam evenwel pas op 27/12/22 (zodat de grace periode van 14 dagen bedenktijd weg was: toeval of niet?).Groot was mijn verbazing wanneer ik, einde december, werd gefactureerd voor de huur van 3 WIFI boosters vanaf 25/11/22 tot 17/1/23 (factuur 11791691222). Terug nam ik telefonisch contact op met Orange de correspondent stuurde mij een link waarop ik de documenten kon uploaden om aan te tonen dat ik de WIFI boosters wel degelijk had teruggestuurd, resp. niet had ontvangen. Het bewijs van verzending van de eerste booster + een kopie van de mail van BPOST mbt het verlies van het 2e pakket heb ik aldus doorgegeven aan Orange op 12/1/23. Er kwam direct een automatische reply dat beide bewijsjes goed waren toegekomen bij Orange. Desondanks kreeg ik enkele dagen later terug een melding dat de boosters nog niet waren teruggestuurd en dat die zouden worden gefactureerd (3 x 40 euro). Nogmaals telefoon naar Orange en opnieuw (7/2/23) maakte ik de BPOST bewijsjes over aan Orange, weer gevolgd door prompte bevestiging van goede ontvangst. De Orange correspondent was aan de telefoon heel vriendelijk en verzekerde dat hij het nodige zou doen om de zaken recht te trekken. Ondertussen had Orange wel de eerder gefactureerde huur voor 3 WIFI boosters gecrediteerd, via de factuur van 27/1/23 (nr. 11796430123), maar anderzijds werd de Eco-participation van 50 euro gefactureerd in diezelfde factuur. Op 6/2/23 volgde een Orange factuur (IV/MPP23001851) voor 120 euro kosten voor niet teruggave van WIFI boosters. Op 16/2/23 werd dat bedrag effectief van mijn rekening gehaald via domiciliëring. Via de sociale media vang ik op dat deze gang van zaken vaker voorkomt bij Orange. Het lijkt een uitgekiende manier om klanten geld af te troggelen, doch hopelijk is het alleen maar een blijk van administratieve incompetentie en verregaande klantonvriendelijkheid.Tot slot nog een ander teken van administratief onvermogen bij Orange: na 3 maanden kent het antwoord-apparaat van de Orange klantendienst nog steeds mijn telefoonnumer niet. Wanneer ik de Orange klantendienst opbel, ondertussen heb ik dat al heel vaak gedaan, moet ik mijn telefoonnummer telkenmale intikken waarop steevast de melding komt dat het nummer niet gekend is...Slotsom:1) Orange moet mij 120 euro crediteren voor de WIFI boosters2) Orange moet mij 50 euro crediteren voor de Eco-participation mogelijk is de 14 dagen bedenkperiode op een slinkse manier omzeild, of niet van toepassing, maar dan nog is die 50 euro een minimale commerciële tegemoetkoming voor al de verloren tijd en frustratie aan mijn kant.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform