Geachte heer xxxxxxxxxxxxxxxxWe hebben uw klacht via Test-Aankoop goed ontvangen. Ik heb uw dossier grondig bekeken en bezorg u hierbij onze reactie.Bij nazicht van uw verbruiksfactuur van 25.09.2020 stel ik inderdaad vast dat tijdens de periode van 16.10.2019 tot 24.09.2020 een abnormaal hoog verbruik gemeten werd. Dit is opmerkelijk meer ten opzichte van uw gemiddeld historisch jaarverbruik van +/- 90 m ³. Tijdens de daaropvolgende periode van 5.09.2020 tot 27.10.2020 heeft u een verbruik gehad van 8 m ³. Omgerekend op jaarbasis komt dit neer op 85 m ³. Uw verbruik heeft zich dus opnieuw genormaliseerd en ligt weer in lijn met uw gemiddeld historisch jaarverbruik.Op 27.10.2020 kwam één van onze medewerkers langs voor een controle. Hierbij kon geen lek of verlies vastgesteld worden. Er kon niet vastgesteld worden of in het verleden een lek of defect toestel hersteld of vervangen werd.Het is voor Pidpa echter onmogelijk om na te gaan wat er zich tijdens de periode van 16.10.2019 tot 24.09.2020 op uw binneninstallatie heeft voorgedaan. Aangezien het verbruik zich opnieuw genormaliseerd heeft, vragen we ons af of er ergens tijdens de betrokken periode een lek of defect toestel hersteld of vervangen werd?Het is steeds aan de klant om een abnormaal hoog verbruik te verklaren. Het is echter niet aan Pidpa om aan te tonen of te verklaren waarvoor het geleverde water gebruikt werd. We verwijzen hierbij naar Artikel 13, §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement (zie www.pidpa.be). Dit reglement is geldig voor alle Vlaamse drinkwatermaatschappijen.[cid:051MYp27jkEZILfXSiWt0]De aanduidingen van de watermeter zijn bindend. De meter is een geijkt toestel dat nooit meer zal aanduiden dan het water dat erdoor passeert.Enkel in geval van een bewezen verborgen lek kunnen we evalueren of u in aanmerking komt voor een gunsttarief. Hiervoor dient u ons het bewijs van herstelling (=kopie herstellingsfactuur loodgieter) te bezorgen. Hieruit moet duidelijk blijken waar het lek precies gesitueerd was. Als u geen herstellingsfactuur heeft, dan kunt u telefonisch contact opnemen om een afspraak te maken. We sturen dan één van onze medewerkers langs voor een controle van de herstelling. De voorwaarden om een gunsttarief wegens een verborgen lek toe te passen, zijn bepaald in het Algemeen Waterverkoopreglement.I.v.m. de plaatsing van een nieuwe watermeter:Elke nieuwe watermeter wordt vooraleer deze uit fabricage komt aan een ijking onderworpen. Bij het testen of dat de watermeter het verbruik correct registreert, worden enkele tientallen liters water verbruikt. We spreken hier geenszins over een verbruik van 1 m ³ en helemaal niet over ettelijke kubieke meters water. Een nieuw geplaatste watermeter staat hierdoor steeds op 0,xxx m ³.Onze medewerker noteert bij het plaatsen van een nieuwe watermeter steeds de beginindex. Stelt onze medewerker bij de plaatsing vast dat de meter een beginmeterstand van 1 m ³ of hoger aangeeft, dan zal deze het betrokken toestel niet plaatsen. De beginmeterstand wordt op een kaartje aan de klant overhandigd, zodat deze zich van de correcte beginindex kan vergewissen. Pidpa heeft hier geen kopie van, aangezien de beginmeterstand bij het plaatsen van de nieuwe meter in het systeem wordt ingebracht.Krachtens de bepalingen van het AWVR heeft de klant tot 1 maand na de plaatsing van de meter de kans om de beginmeterstand te betwisten. We verwijzen hiervoor naar Artikel 29, §4:[cid:051MYp27jkEZILfXSj0t0]De watermeter met nummer 49478000 werd geplaatst op 16.10.2019, waardoor de betwistingstermijn van 1 maand na plaatsing van de meter onherroepelijk verstreken is en aldus onweerlegbaar vermoed wordt dat de nieuwe geplaatste meter op 0 m ³ stond.Het spijt ons u geen financiele tegemoetkoming te kunnen doen. We bevestigen nogmaals uw verbruiksfactuur van 25.09.2020 voor een bedrag van 884,40 EUR. Op eenvoudig verzoek kunnen we hiervoor een kosteloos afbetalingsplan toekennen. We blokkeren uw verbruiksfactuur tijdelijk tot 22.12.2020. U mag ons steeds contacteren als u het verbruik alsnog kunt verklaren.Met vriendelijke groetenxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxKlachtenbehandelingPidpa, uw partner in waterwww.pidpa.beOp onze diensten zijn het Algemeen en het Bijzonder Waterverkoopreglement van toepassing. Beide reglementen leest u steeds samen. U vindt deze reglementen op www.pidpa.be of vraagt ze op via 0800 90 300 (optie 1) tijdens de kantooruren (tussen 8 uur en 17 uur).De privacyverklaring van Pidpa vindt u op de website van Pidpa: www.pidpa.berivacy.Bij betwisting neemt u contact op met de toezichthouder: Vlaamse Milieumaatschappij, Afdeling Operationeel Waterbeheer, Toezichthoudende ambtenaar leefmilieu, Koning Albert II laan 20, bus 16, 1000 Brussel (xxxxxxxxxxx@vmm.be). Dit kan enkel via brief of mail met alle relevante documenten. De privacyverklaring van Pidpa vindt u op de website van Pidpa: www.pidpa.berivacyDe privacyverklaring van Pidpa vindt u op de website van Pidpa: www.pidpa.berivacy-------------------------------------------------------------Disclaimer: zie s:www.pidpa.be/email-disclaimer