Terug

Onverklaarbaar jaarverbruik na installatie andere meter

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. V.

Naar: PIDPA

20/11/2020

Beste,Op 16/10/2019 werd er in onze woning een andere watermeter geplaatst. Op 24/09/2020 hebben we, zoals gevraagd door Pidpa, onze meterstand doorgegeven. Enkele dagen later ontvingen we een verbruiksfactuur (d.d. 25/09/2020) voor een bedrag van 884,40 euro (=meerprijs bovenop de maandelijkse voorschotten die we al betaald hebben). Uit dit factuur blijkt dat ons waterverbruik voor de periode 16/10/2019 - 24/09/2020 maar liefst 198m3 bedraagt en dit voor een gezin van 3 personen. Voor de periode 27/09/2018 – 15/10/2019, dus voor de installatie van de andere meter, was ons verbruik 81m3. Dit wordt door Pidpa aanzien als normale (eerder laag) verbruik. Pidpa geeft in dit factuur aan dat het verbruik minstens 50% hoger en 100m3 meer is dan het verbruik op de vorige factuur op jaarbasis en dat dit moet gecontroleerd worden.In dit factuur wordt ook de vergelijking gemaakt met de voorbije jaren in aantal verbruikte liters per dag:• 244 liter/dag (2018)• 288 liter/dag (2019)• 575 liter/dag (2020) m.a.w. verbruiken we sinds de plaatsing van de andere watermeter 287 liter meer per dag.Dit verbruik in deze periode is voor ons onbegrijpelijk. Net als voor gas en elektriciteit gaan we spaarzaam om met water. We zijn dan ook op zoek gegaan naar mogelijke verklaringen.Na het raadplegen van de website van Pidpa, en ook na een telefoon met Pidpa zelf, hebben we verschillende controles gedaan:• Controle op lekken: we hebben momenteel geen lekken en we hebben ook in de voorbije jaren geen lekken gehad. We hebben ook geen nachtverbruik.• Onze gezinsamenstelling is niet recent gewijzigd.• We hebben het voorbij jaar geen nieuwe toestellen of machines gekocht, noch hebben we bestaande toestellen vervangen. We hebben ook geen andere kranen geplaatst.• Misbruik door de buren is niet mogelijk. Op 27/10/2020 hebben we het bezoek gehad van een medewerker van Pidpa. Ook hij kon geen verklaring vinden voor dit verbruik. Hij heeft bovendien vastgesteld dat ons verbruik sinds de meterstandopname op 24/09/2020, perfect normaal is en in lijn met de voorbije jaren voor de vervanging van de watermeter.Op 4/11/2020 hebben we een brief ontvangen van Pidpa waarin wordt verwezen naar dit bezoek en het feit dat er niets afwijkends kon vastgesteld worden. Eveneens wordt in deze brief bevestigd dat de verbruiksfactuur van 25/09/2020 geldig blijft en dat we dus m.a.w. 884,40 euro moeten betalen.Op 20/11/2020 heb ik een laatste telefoon gedaan met Pidpa. In dit gesprek werd opnieuw bevestigd dat de verbruiksfactuur geldig blijft.Ik kan me niet neerleggen bij deze verbruiksfactuur omdat er geen verklaring is waarom we meer zouden verbruikt hebben in 2020. Ik stel vast dat de plaatsing van de andere watermeter de enige gewijzigde factor is. Ik concludeer hieruit dat er iets is misgelopen op het moment van de plaatsing van de watermeter. Ik heb een sterk vermoeden dat de watermeter die geplaatst werd niet op 0 stond bij ingebruikname. Een zoektocht op internet geeft een aantal gelijkaardigde situaties weer (ik heb dit niet meteen teruggevonden bij Pidpa) die dit vermoeden bevestigen. Ik meen me ook te herinneren dat ik na de installatie ben gaan kijken naar de meter en het eigenaardig vond dat die al aanzienlijk was opgelopen (en dus niet op 0 gestart kon zijn).Om mijn vermoeden te weerleggen zou ik graag een opleveringsformulier zien van de door Pidpa geïnstalleerde meter, gehandtekend door mij of mijn partner, waarop wij bevestigen dat de meter op 0 is gestart.Vriendelijke groeten,xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Berichten (1)

PIDPA

Naar: K. V.

07/12/2020

Geachte heer xxxxxxxxxxxxxxxxWe hebben uw klacht via Test-Aankoop goed ontvangen. Ik heb uw dossier grondig bekeken en bezorg u hierbij onze reactie.Bij nazicht van uw verbruiksfactuur van 25.09.2020 stel ik inderdaad vast dat tijdens de periode van 16.10.2019 tot 24.09.2020 een abnormaal hoog verbruik gemeten werd. Dit is opmerkelijk meer ten opzichte van uw gemiddeld historisch jaarverbruik van +/- 90 m ³. Tijdens de daaropvolgende periode van 5.09.2020 tot 27.10.2020 heeft u een verbruik gehad van 8 m ³. Omgerekend op jaarbasis komt dit neer op 85 m ³. Uw verbruik heeft zich dus opnieuw genormaliseerd en ligt weer in lijn met uw gemiddeld historisch jaarverbruik.Op 27.10.2020 kwam één van onze medewerkers langs voor een controle. Hierbij kon geen lek of verlies vastgesteld worden. Er kon niet vastgesteld worden of in het verleden een lek of defect toestel hersteld of vervangen werd.Het is voor Pidpa echter onmogelijk om na te gaan wat er zich tijdens de periode van 16.10.2019 tot 24.09.2020 op uw binneninstallatie heeft voorgedaan. Aangezien het verbruik zich opnieuw genormaliseerd heeft, vragen we ons af of er ergens tijdens de betrokken periode een lek of defect toestel hersteld of vervangen werd?Het is steeds aan de klant om een abnormaal hoog verbruik te verklaren. Het is echter niet aan Pidpa om aan te tonen of te verklaren waarvoor het geleverde water gebruikt werd. We verwijzen hierbij naar Artikel 13, §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement (zie www.pidpa.be). Dit reglement is geldig voor alle Vlaamse drinkwatermaatschappijen.[cid:051MYp27jkEZILfXSiWt0]De aanduidingen van de watermeter zijn bindend. De meter is een geijkt toestel dat nooit meer zal aanduiden dan het water dat erdoor passeert.Enkel in geval van een bewezen verborgen lek kunnen we evalueren of u in aanmerking komt voor een gunsttarief. Hiervoor dient u ons het bewijs van herstelling (=kopie herstellingsfactuur loodgieter) te bezorgen. Hieruit moet duidelijk blijken waar het lek precies gesitueerd was. Als u geen herstellingsfactuur heeft, dan kunt u telefonisch contact opnemen om een afspraak te maken. We sturen dan één van onze medewerkers langs voor een controle van de herstelling. De voorwaarden om een gunsttarief wegens een verborgen lek toe te passen, zijn bepaald in het Algemeen Waterverkoopreglement.I.v.m. de plaatsing van een nieuwe watermeter:Elke nieuwe watermeter wordt vooraleer deze uit fabricage komt aan een ijking onderworpen. Bij het testen of dat de watermeter het verbruik correct registreert, worden enkele tientallen liters water verbruikt. We spreken hier geenszins over een verbruik van 1 m ³ en helemaal niet over ettelijke kubieke meters water. Een nieuw geplaatste watermeter staat hierdoor steeds op 0,xxx m ³.Onze medewerker noteert bij het plaatsen van een nieuwe watermeter steeds de beginindex. Stelt onze medewerker bij de plaatsing vast dat de meter een beginmeterstand van 1 m ³ of hoger aangeeft, dan zal deze het betrokken toestel niet plaatsen. De beginmeterstand wordt op een kaartje aan de klant overhandigd, zodat deze zich van de correcte beginindex kan vergewissen. Pidpa heeft hier geen kopie van, aangezien de beginmeterstand bij het plaatsen van de nieuwe meter in het systeem wordt ingebracht.Krachtens de bepalingen van het AWVR heeft de klant tot 1 maand na de plaatsing van de meter de kans om de beginmeterstand te betwisten. We verwijzen hiervoor naar Artikel 29, §4:[cid:051MYp27jkEZILfXSj0t0]De watermeter met nummer 49478000 werd geplaatst op 16.10.2019, waardoor de betwistingstermijn van 1 maand na plaatsing van de meter onherroepelijk verstreken is en aldus onweerlegbaar vermoed wordt dat de nieuwe geplaatste meter op 0 m ³ stond.Het spijt ons u geen financiele tegemoetkoming te kunnen doen. We bevestigen nogmaals uw verbruiksfactuur van 25.09.2020 voor een bedrag van 884,40 EUR. Op eenvoudig verzoek kunnen we hiervoor een kosteloos afbetalingsplan toekennen. We blokkeren uw verbruiksfactuur tijdelijk tot 22.12.2020. U mag ons steeds contacteren als u het verbruik alsnog kunt verklaren.Met vriendelijke groetenxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxKlachtenbehandelingPidpa, uw partner in waterwww.pidpa.beOp onze diensten zijn het Algemeen en het Bijzonder Waterverkoopreglement van toepassing. Beide reglementen leest u steeds samen. U vindt deze reglementen op www.pidpa.be of vraagt ze op via 0800 90 300 (optie 1) tijdens de kantooruren (tussen 8 uur en 17 uur).De privacyverklaring van Pidpa vindt u op de website van Pidpa: www.pidpa.berivacy.Bij betwisting neemt u contact op met de toezichthouder: Vlaamse Milieumaatschappij, Afdeling Operationeel Waterbeheer, Toezichthoudende ambtenaar leefmilieu, Koning Albert II laan 20, bus 16, 1000 Brussel (xxxxxxxxxxx@vmm.be). Dit kan enkel via brief of mail met alle relevante documenten. De privacyverklaring van Pidpa vindt u op de website van Pidpa: www.pidpa.berivacyDe privacyverklaring van Pidpa vindt u op de website van Pidpa: www.pidpa.berivacy-------------------------------------------------------------Disclaimer: zie s:www.pidpa.be/email-disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform