Geachte heer De Brone U betwist nogmaals het aangerekende verbruik voor de Daverlostraat 235 in Brugge, via uw e-mail van 26 november 2020 aan Test Aankoop. U stelt dat FARYS geen logische verklaring kan/wil geven over het verbruik dat u werd aangerekend. Eerst en vooral is het zo dat wij u onmiddellijk zelf wezen op het hoge verbruik, toen u de eindmeterstand doorgaf bij uw verhuizing van het pand. Op die manier kon u onmiddellijk de nodige acties ondernemen, om de oorzaak van het hoge verbruik na te gaan. Bovendien hoeft FARYS uw verbruik niet te verklaren (artikel 13 §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement). Daarnaast is uw informatie over het dossier niet altijd consequent:U diende op 22 september 2020 een aanvraag in bij ons solidariteitsfonds. Daarin vermeldde u een defecte waterverzachter als oorzaak van het verbruik. U gaf aan dat de waterverzachter telkens overliep, waardoor de keuken en berging onder water stonden en dat u dit had gemeld aan de eigenaar.Vervolgens liet u op 23 september 2020 een klacht registreren. Toen gaf u aan dat het verbruik, na nazicht door twee lekdetectiefirma's, niet kon worden verklaard. U verwees naar werken die in uw straat plaatsvonden.U bevestigde in uw e-mail van 5 oktober 2020 dat er een defect was aan de waterverzachter. Het waterverlies stond volgens u echter niet in verhouding tot het aangerekende verbruik.U verwees in diezelfde e-mail ook naar een fout in de waterteller als mogelijke oorzaak. Niettemin informeerden wij u in onze e-mails van 2 oktober, 16 oktober en 24 november 2020 over alle mogelijke pistes:Wij adviseerden u om ons vóór 22 november 2020 een herstelbewijs te bezorgen dat de oorzaak en het herstel van het waterverlies aantoont. Op die manier konden wij uw aanvraag voor een financiele tussenkomst verder afhandelen, in overeenstemming met artikel 19 van het Algemeen Waterverkoopreglement.Uw dossier solidariteitsfonds (dossiernummer 302266631) is echter nog steeds hangende: u bezorgde ons geen herstelbewijs, ook niet toen wij u erop wezen dat het waterverlies bij een defecte waterverzachter soms hoger kan zijn dat uzelf kunt vaststellen/inschatten (als de waterverzachter blijft spoelen en het water via de afvoer rechtstreeks wegloopt). Het is dus mogelijk dat u het waterverlies enkel opmerkte wanneer uw afvoer verstopt raakte, waardoor uw keuken en berging onder water kwamen te staan.Wij bevestigden u formeel dat werken in uw straat, vóór de watermeter, geen invloed hebben op uw individuele verbruik.Wij suggereerden u om een afspraak te regelen met de eigenaar en/of de huidige huurder van het pand, zodat wij een gratis nazicht van de meterstand en watermeter konden uitvoeren. In afwachting van deze afspraak schortten wij de inning van de eerste twee schijven van uw afbetalingsplan op tot en met 16 november 2020.U vroeg ons in uw e-mail van 23 november 2020 om deze termijn te verlengen: de eigenaar was er nog niet in geslaagd om een afspraak met de huidige huurders te regelen. Wij gingen in op uw vraag: de invordering werd voor een laatste maal opgeschort tot en met 31 januari 2021. Zonder geldig herstelbewijs of een aantoonbaar defect aan de watermeter, loopt de invordering vanaf 1 februari 2021 dus verder. Heeft u nog vragen, dan helpen wij u graag verder via www.farys.be/contact of via het nummer 078 35 35 99. Met vriendelijke groetenFARYS klantendienst ----------------------------------------- Oorspronkelijke tekst