Terug

Onverklaarbaar hoog verbruik

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: Farys

26/11/2020

Beste, Bij verhuis van onze huurwoning werd de watertellerstand opgemeten. Na digitaal ingave van de tellerstand, kregen we de melding dat een verhoogde verbruik werd waargenomen. Dit verbruik bedraagt 138m³ tussen de periode 12/09/2019 tem 22/03/2020. Het was Farys die ons al melde dat een verbruik voor dergelijke woning met een gezin bestaande uit 2 volwassen gemiddeld 75m³ per jaar bedraagt. Farys eist dat wij nog de overige 964,65 EUR moeten betalen. Terwijl wij allebei werken tijdens de week, amper een bad nemen. Niet meer de afwas of was doen dan andere. Het verhoogd verbruik blijft voor mij een raadsel. Eerder dachten we dat een lek de oorzaak zou zijn. Reeds 2 lektesten verklaren dat er geen verborgen lek is. Daarbij werd door de verhuurder alle toestellen gecontroleerd maar ook hier wijst alles erop dat er geen defecten zijn. Ook werd de teller getest door de nieuwe huurders, zonder een duidelijk verschil. We hebben al meerdere malen contact opgenomen met Farys met de vraag ons een logische verklaring te geven waardoor de stap om de openstaande factuur te betalen kan gezet worden. Niemand kan ons een logische verklaring geven waarom we in 6 maanden bijna het dubbel verbruiken dan andere gezinnen op 1 jaar. Zonder een logische verklaring wil ik dit blijven aanvechten. Mogelijks zijn er andere oorzaken dat wij niet kunnen verklaren. Er zijn wel werken in de straat uitgevoerd en ik heb al van de luchtbel in de teller gehoord, maar op heden wil farys hier niet verder op in gaan. Hopelijk weten anderen hierop raad? Of kan een volgende stap gegeven worden. mvg, Jakobijn

Berichten (2)

Farys

Naar: A. C.

26/11/2020

Geachte klant,Wij hebben uw bericht goed ontvangen en zullen dit zo spoedig mogelijk behandelen. Mogen wij u vragen uw e-mail niet opnieuw te versturen, we verliezen uw vraag zeker niet uit het oog.Dit is een automatische mail. Gelieve hier niet op te antwoorden.Met vriendelijke groeten,FARYS klantendienstVanaf 1 maart ontvang je via bpost nog maar 2x per week administratieve post in je brievenbus. Wil je liever je facturen sneller krijgen? Regel dan vandaag nog om je facturen via e-mail te ontvangen. Schrijf je in via My Farys of via www.farys.be/digitale-factuur.TMVW - opdrachthoudende vereniging - Maatschappelijke zetel: Stropstraat 1- 9000 GentRPR Gent - KBO BTW BE 0200.068.636 - Belfius BE61 0910 1709 0217 - BIC: GKCCBEBB************************************************************************************************************************Si vous habitez dans une commune à facilités (Drogenbos, Linkebeek, Renaix ou Wemmel), vous trouvez la traduction de cet e-mail sur:: .

Farys

Naar: A. C.

02/12/2020

Geachte heer De Brone  U betwist nogmaals het aangerekende verbruik voor de Daverlostraat 235 in Brugge, via uw e-mail van 26 november 2020 aan Test Aankoop.  U stelt dat FARYS geen logische verklaring kan/wil geven over het verbruik dat u werd aangerekend.  Eerst en vooral is het zo dat wij u onmiddellijk zelf wezen op het hoge verbruik, toen u de eindmeterstand doorgaf bij uw verhuizing van het pand. Op die manier kon u onmiddellijk de nodige acties ondernemen, om de oorzaak van het hoge verbruik na te gaan.  Bovendien hoeft FARYS uw verbruik niet te verklaren (artikel 13 §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement).  Daarnaast is uw informatie over het dossier niet altijd consequent:U diende op 22 september 2020 een aanvraag in bij ons solidariteitsfonds. Daarin vermeldde u een defecte waterverzachter als oorzaak van het verbruik. U gaf aan dat de waterverzachter telkens overliep, waardoor de keuken en berging onder water stonden en dat u dit had gemeld aan de eigenaar.Vervolgens liet u op 23 september 2020 een klacht registreren. Toen gaf u aan dat het verbruik, na nazicht door twee lekdetectiefirma's, niet kon worden verklaard. U verwees naar werken die in uw straat plaatsvonden.U bevestigde in uw e-mail van 5 oktober 2020 dat er een defect was aan de waterverzachter. Het waterverlies stond volgens u echter niet in verhouding tot het aangerekende verbruik.U verwees in diezelfde e-mail ook naar een fout in de waterteller als mogelijke oorzaak.  Niettemin informeerden wij u in onze e-mails van 2 oktober, 16 oktober en 24 november 2020 over alle mogelijke pistes:Wij adviseerden u om ons vóór 22 november 2020 een herstelbewijs te bezorgen dat de oorzaak en het herstel van het waterverlies aantoont. Op die manier konden wij uw aanvraag voor een financiele tussenkomst verder afhandelen, in overeenstemming met artikel 19 van het Algemeen Waterverkoopreglement.Uw dossier solidariteitsfonds (dossiernummer 302266631) is echter nog steeds hangende: u bezorgde ons geen herstelbewijs, ook niet toen wij u erop wezen dat het waterverlies bij een defecte waterverzachter soms hoger kan zijn dat uzelf kunt vaststellen/inschatten (als de waterverzachter blijft spoelen en het water via de afvoer rechtstreeks wegloopt). Het is dus mogelijk dat u het waterverlies enkel opmerkte wanneer uw afvoer verstopt raakte, waardoor uw keuken en berging onder water kwamen te staan.Wij bevestigden u formeel dat werken in uw straat, vóór de watermeter, geen invloed hebben op uw individuele verbruik.Wij suggereerden u om een afspraak te regelen met de eigenaar en/of de huidige huurder van het pand, zodat wij een gratis nazicht van de meterstand en watermeter konden uitvoeren. In afwachting van deze afspraak schortten wij de inning van de eerste twee schijven van uw afbetalingsplan op tot en met 16 november 2020.U vroeg ons in uw e-mail van 23 november 2020 om deze termijn te verlengen: de eigenaar was er nog niet in geslaagd om een afspraak met de huidige huurders te regelen. Wij gingen in op uw vraag: de invordering werd voor een laatste maal opgeschort tot en met 31 januari 2021.  Zonder geldig herstelbewijs of een aantoonbaar defect aan de watermeter, loopt de invordering vanaf 1 februari 2021 dus verder.  Heeft u nog vragen, dan helpen wij u graag verder via www.farys.be/contact of via het nummer 078 35 35 99.  Met vriendelijke groetenFARYS klantendienst    -----------------------------------------      Oorspronkelijke tekst


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform