Terug

Onterechte wijziging vast contract

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. B.

Naar: Eneco

07/01/2022

Betreft: niet akkoord met wijzigen energiecontractOp 22/12/2021 stuurde Eneco mij een email waarin Eneco aankondigde dat Eneco vanaf 01/03/2022 overschakelt op Eneco Zon & Wind Flex (een variabel tarief). Volgens diezelfde email omdat door een wijziging in de regelgeving mijn product ophoudt te bestaan.Hiermee ga ik niet akkoord: ik heb immers een contract voor de levering van elektriciteit met vast tarief, dat nog loopt tot 2023. Eneco heeft dus het recht niet om dit contract te verbreken (Eneco moet zich houden aan onze afspraak in het contract). Bovendien verdubbelt het tarief hierdoor.Op 23/12/21 am bel ik twee maal met de klantendienst (Referentie: CASE-10174422), waarbij bevestigd wordt dat mijn contract loopt tot 2023. De medewerkers herhalen dat Eneco zicht baseert op een Belgische wet, maar kunnen me niet informeren dewelke. Maar ze verzekeren me dat alles terug te vinden is op internet. Maar kunnen de pagina’s waarop ze zich beroepen ook niet terugvinden. Indien ik niet akkoord ga, moet ik maar een klacht indienen via de ombudsman. Op 23/12/21 pm ontvang ik van de klantendienst (Evelien) een email met de wettekst waarover sprake. Deze wettekst laat niet toe een bestaand contract te verbreken!Ook energie-expert Luc Pauwels is hierover duidelijk (vrtnws, 01/10/21, 16:11): “Een tariefwijziging mag alleen aan het einde van je contract”.Op 27/12/21 stuur ik een email naar Eneco waarin ik duidelijk stel niet akkoord te gaan. Antwoord Eneco:” Vanaf januari verplicht de wet ons niet-actieve producten uit te faseren, je vindt de wettekst als bijlage. Jouw contract is in 2017 gestart bij ons. Dit een contract van onbepaalde duur met een vaste energiekost de eerste 3 jaar. De prijsgarantie is dus in 2020 verlopen. Je kan dit steeds terugvinden op de tariefkaart bovenaan. Je vindt deze in bijlage terug. Jouw huidige product bij Eneco is een niet-actief product.”Aan de telefoon op 23/11 vertelde men echter dat mijn contract voor 3 jaar stilzwijgend was verlengd in 2020 en van bepaalde duur was.Eneco doet hier aan wanpraktijken. Ik wil dat Eneco mijn contract voortzet onder hetzelfde vast tarief zoals afgesproken.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform