Terug

Onterechte weigering omboeking tickets

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. D.

Naar: Brussels Airlines

03/07/2023

Wij hebben in december 2022 een vlucht naar Indië geboekt voor Oktober 2023.We hebben laattijdig gemerkt dat een deel van de reis met Air India geboekt was en we wensen hiermee niet te vliegen (deze maatschappij heeft hele slechte recensies, zowel voor veiligheid, hygiëne en stiptheid). We hebben economy tickets waarbij duidelijk staat dat rebooking possible is tegen een administratieve kost (geen refund, maar dat vragen wij niet).Na een eerste contact met Brussel Airlines werd ons verteld dat omboeken geen probleem is indien dit binnen het jaar plaats vindt.Hierop hebben we een andere vlucht geboekt bij een andere maatschappij (zonder Air India) en zijn we een andere bestemming gaan kiezen via Brussels Airlines in ruil voor de geboekte reis.Bij het tweede contact, toen we onze nieuwe bestemming meedeelden, bleek dat we binnen hetzelfde continent moesten boeken, zijnde Azië.Bij het derde contact, toen we een bestemming binnen Azië wouden doorgeven, werd gemeld dat we naar dezelfde bestemming moesten vliegen Indië dus (en zelfs de zelfde luchthaven). Daar we niet van plan zijn om 2x naar India af te reizen (en ook niet via Air India) is dit dus nu plots een probleem, omdat wij er van uit gingen dat we mochten herboeken naar een andere bestemming (zoals in de voorwaarden is aangegeven). Het gaat hier wel degelijk om een vrij consequent bedrag (want geen goedkope reis).We hebben hen hiervoor gecontacteerd via Messenger, telefoon (zowel europese als internationale helpdesk) en email. Alsook een formeel klachtenformulier ingevuld.We hebben niet alleen foute informatie gekregen van Brussels Airlines, tot 2x toe, we kunnen ook nergens terug vinden dat er überhaupt niet kan omgeboekt worden. We hebben geen probleem indien hiervoor een administratieve kost moet betaald worden. Brussels Airlines antwoordt alleen dat het in hun voorwaarden staat maar zegt niet waar, en wij vinden het nergens terug.Brussels Airlines is in het bezit van alle Whatsapp berichten en weet dus dat er foute informatie werd gegeven aan hun klant maar toch blijven ze weigeren om tot een gesprek en akkoord over te gaan. We hebben ondertussen ook de consumentenombudsdienst gecontacteerd. Zij kregen bij het eerste schrijven geen antwoord. Bij een tweede schrijven, enkel hetzelfde antwoord: de voorwaarden zeggen dat je enkel naar dezelfde eindbestemming kan herboeken, maar ook hier geen enkele referentie naar waar dit staat. Zoals eerder vermeld, hebben we ook een formele klacht ingediend bij Brussels Airlines maar die werd zonder meer afgesloten, zogezegd omdat we via de consumentenombudsdienst een antwoord gingen krijgen.Het is dus duidelijk dat Brussels Airlines ons hiermee verkeerdelijk heeft ingelicht en wij vragen dus om de opgegeven voorwaarden te respecteren (ons laten herboeken naar een andere eindbestemming).Ook hadden we graag opnieuw een jaar gekregen om te herboeken (vermits we nu al maanden zonder echt antwoord zijn). Daarnaast hopen we ook dat Brussels Airlines de voorwaarden ofwel aanpast ofwel de communicatie hierrond aanpast op hun site, om te voorkomen dat anderen dit meemaken.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform