Terug

Onterechte kosten voor schade moeten betalen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: EUROPCAR

04/10/2018

Op maandag 1/10/18 zijn we om 18u45 geland in Ibiza. Ik heb aan de balie van Europcar contact gehad met een heel vriendelijke dame die me de sleutel overhandigd heeft samen met het contract. Hiermee zijn we naar Parking 2 gegaan. Aangekomen bij de aangeduide parkeerplaats was er niemand van Europcar aanwezig, dus zijn we naar onze huurauto gegaan en wilden we vertrekken. Mijn oog viel echter meteen om een kras die langs de hele zijde van de auto liep en dat terwijl het contract vermeldde dat er geen schade aan de auto was. Omdat dit niet klopte wilden we dit melden aan de mensen van Europcar, maar zoals gezegd was er niemand aanwezig. We hebben ons vervolgens gewend tot een meisje dat aan een toogje stond (ter hoogte van parkeerplaats 280) en die blijkbaar werkte voor wat ik denk dat ICar was. Ze gaf aan dat ze niet voor Europcar werkte, maar omdat ook zij niemand van Europcar zag, haalde zij er een collega bij. Die heeft mee gekeken naar de schade waar ik op wees. Hij zei dat hij dus ook niet voor Europcar werkte en dat hij niet dacht dat het als echte schade gold, omdat de kras niet diep genoeg was, maar omdat wij ons erover zorgde maakte, wilde hij wel een aantekening maken op ons contract, nog steeds in afwezigheid van de mensen van Europcar. Hij heeft dat gedaan en me het contract overhandigd.We hebben de auto vervolgens gebruikt om naar ons hotel en terug naar de luchthaven te rijden, met daartussen enkel twee korte ritjes. Ons van geen kwaad bewust reden we vanmorgen rond 9u45 de garage binnen. Een meisje van Europcar kwam mee naar de auto en merkte de kras op. Ik vertelde het verhaal. Ze zei meteen dat die andere mensen niet voor Europcar werkten, waarop ik zei dat we geen andere keuze zagen aangezien we niemand zagen van Europcar. Vervolgens vroegen ze ons contract, maar helaas konden we dit niet terug vinden. We vermoeden dat dit kwijt is geraakt op weg van de auto naar ons hotel. Dat is natuurlijk heel lastig en jammer, want hiermee waren we ons bewijs kwijt, maar langs de andere kant gaven het meisje van Europcar, ondertussen gesteund door haar collega, aan dat het niet uithaalde omdat de mensen waarmee we gesproken hadden niet voor Europcar werkten. De collega vroeg of we een externe verzekering hadden en ik antwoordde daarop positief. Ik had namelijk bij het boeken via Ryanair ook een extra verzekering afgesloten. Daarmee was voor de persoon van Europcar snel de kous af: we zetten het op papier en jij krijgt je geld terug van de verzekering. Helaas konden we geen kant op vanwege ons ontbrekende contract en het feit dat we onze vlucht moesten halen, dus hebben wij de kosten betaald. 1255,4€ voor de schade en 61.41€ administratiekosten. Volledig overrompeld door deze kosten heb ik niet eens gezien dat ook nog eens de kosten van de auto op deze factuur staan, terwijl we die kosten via onze boeking bij Ryanair al betaald hebben. Ik wacht nog op de vermelding van deze kost op mijn VISA afrekening, maar ik heb zo het vermoeden dat ook de autokosten nogmaals aangerekend zullen worde, afgaande op mijn factuur. Samengevat: we hebben een belangrijke les geleerd. Wij wachten voortaan op iemand van Europcar, zullen ook zelf foto's nemen van alle schade die we zien en we verliezen het contract niet uit het oog (als we nog ooit bij Europcar huren). Maar Europcar heeft enkele grote fouten gemaakt:- de schade is niet goed geregistreerd na het vorige gebruik van de auto. Of wordt dit misschien zo telkens gedaan en is het een makkelijke manier om vertrouwende klanten een som te ontluizen waarvan ze denken dat de klanten ze toch kunnen recupereren (nadat ze wisten dat we een verzekering hadden, ging het wel heel snel richting factuur)?- de hele tijd dat wij in de garage waren was er niemand aanwezig van Europcar die ons kon helpen met de opgemerkte schade. De openingsuren vermelden nochtans dat het kantoor open is tot 23u, dus we verwachten dan permanentie. - Nadat we ons verhaal gedaan hadden aan de mensen van Europcar vandaag kregen we te horen dat we na vertrek met de huurauto nog 24u hadden om schade te melden. Wij waren absoluut niet op de hoogte van deze regel en dit had ons een hoop miserie en onterechte kosten kunnen besparen. Dit moet veel duidelijker gecommuniceerd worden, bijvoorbeeld aan de balie waar je de sleutel gaat halen. Daar moeten ze zeggen om de schade te controleren en te vergelijken met de gegevens op het contract en dus vermelden dat eventuele schade kan gemeld worden.Mijn moeder en ik hadden een prachtige ervaring in Ibiza, maar we riskeren nu meer geld kwijt te zijn aan schade die we niet veroorzaakt hebben en gebrekkige communicatie en aanwezigheid van Europcar dan aan de rest van ons verblijf. Uiteraard kunnen we het hier niet bij laten en eisen we een rechtzetting van de kosten. Ik heb de verzekering nagekeken die we aangegaan zijn via Ryanair en daaruit kan ik nog niet afleiden of we de kosten zouden kunnen recupereren. Maar eerlijk gezegd vind ik niet dat het daartoe hoeft te komen en hoop ik dat we een andere oplossing kunnen vinden. Ik hoop dat u met deze gegevens kan achterhalen wie niet correct aanwezig was in de parking, welke mensen ons toen wel geholpen hebben en wie niet correct de bestaande schade van de vorige gebruiker ingegeven heeft. Op de factuur zijn alle gegevens over de auto en de timing vermeld. Gelieve u zich daartoe te wenden voor details, maar ik ben uiteraard steeds bereid om dit verder gedetailleerd te bespreken.

Berichten (2)

A. C.

Naar: EUROPCAR

26/10/2018

Geachte Europcar,Ondertussen wacht ik al meer dan drie weken op een antwoord. Kunt u mij zeggen of jullie dit aan het onderzoeken zijn en mij een update bezorgen?Annick

A. C.

Naar: EUROPCAR

21/11/2018

Geachte EuropcarIntussen zijn we weer een maand verder en heb ik nog niets vernomen van jullie. Kunnen jullie me feedback geven? Blijkbaar zit ik wel in jullie mailinglijst voor kortigen en acties, maar laat het duidelijk zijn dat ik op deze manier, met deze stand van zaken, geen enkele intentie heb om nog een auto te huren bij jullie. Sterker nog, zal ik iedereen die ik ken dit ook afraden. Ik werk zelf op de klantendienst van een klein bedrijf en als er één ding is dat ik geleerd heb, is dat communicatie extreem belangrijk is, zeker indien een klant niet tevreden is. Annick


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform