Terug

onterechte kosten 'Douaneformaliteiten BPOST'

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. V.

Naar: bpost

02/12/2020

Beste,Ik nam een abonnement met een waarde van 39.50 USD op een Amerikaans muziekmagazine. Dit abonnement bevat 6 magazines die om de 2 maanden naar mijn adres worden gestuurd. Zo'n los exemplaar heeft een verkoopsprijs van 6.95 USD.Toen de posbode aanbelde moest ik spoedig via payconiq de kosten van de zending, 24 euro + 3.49 BTW betalen, anders zou ik de enveloppe met het boekje niet krijgen. Omdat de eerste zending verloren was gegaan en omdat het al 2de keer was dat het magazine mij een exemplaar stuurde, heb ik betaald.Op de factuur staat op de achterkant 'belangrijke inlichtingen'.Vrijgestelde zendingen: Zendingen afkomstig uit een land buiten de EU waaran de totale waarde van de inhoud niet meer dan 22 euro bedraagt. Volgens mij valt het magazine in deze categorie en heb ik daarom geen custom duties moeten betalen.De 24 euro + BTW zijn blijkbaar de kosten die Bpost zelf aangerekent.Dit tarief vindt ik bij 'De verschuldigde kosten aan Bpost bij invoer van niet-vrijgestelde zendingen omvatten: 24 euro voor het vervullen van douaneformaliteiten voor niet-vrijgestelde zendingen met een waarde van maximaal 150 euro. Mijn magazine is vrijgesteld, dus onterecht dat deze kost van 24 euro + BTW werd aangerekend. Ik ga geen 6 keer per jaar 24 euro + BTW betalen voor elk boekje dat toekomt. Ik heb gebeld naar het telefonisch nummer dat op factuur staat en daar was het antwoord dat ik niet had moeten betalen als ik niet akkoord was. Dat is achteraf gemakkelijk gezegd... Ik kreeg een mail waarbij ik een klacht moest formuleren met bijlages van betalingsbewijs, sceenshot magazine etc. Echter het volgende antwoord gekregen: De douane inklaring van uw zending LZ992533379US werd gemaakt aan de hand van de informatie vermeld op de officiële douane verklaring opgemaakt door de verzender. Vermits u het pak aanvaard heeft en de kosten betaald, is een herziening van de douane inklaring niet meer mogelijk. Het pak kan immers niet meer ongeopend naar Zaventem teruggestuurd worden voor een controle door de douane. Voor een annulering van de douane inklaring en een nieuwe inklaring worden er 85,00€ administratieve kosten aangerekend en vraagt de douane om volgende documenten voor te leggen : 1 een getailleerde aankoopfactuur van de zending 2 het betalingsbewijs van factuur 3 een douaneaangifte opgemaakt door de verzender conform met de aankoopfactuur.Gelieve ons voor 04.12.2020 te informeren of u een nieuwe inklaring wenst en ons dan alle noodzakelijke documenten te bezorgen. Dank bij voorbaat.Zulke mail is echt klantonvriendelijk en zet kwaad bloed. Voor een boekje van 6.95 USD eerst 27.49 euro betalen en vervolgens nog eens 85 euro om toch geen gelijk te krijgen...Ik verwacht een terugbetaling van de 27.49 euro en oplossing voor de volgende 5 magazines die de komende maanden gaan toekomen. Alvast bedankt

Berichten (1)

bpost

Naar: K. V.

03/12/2020

REF 1-32120745169Beste klant,We merken op dat u al een klacht heeft ingediend bij onze klantendienst.Daarom nodigen we u dan ook uit om contact op te nemen met deze laatste door uw referentie 1-31954195601 te vermelden om de voortgang van uw aanvraag te kennen.U kunt ze telefonisch bereiken op 02 278 51 26 (particulieren) of 02 201 11 11 (professionals).Met vriendelijke groeten,MarcbpostMuntcentrum, 1000 BrusselCentre Monnaie, 1000 Bruxelles CAUTION: This email originated from outside of the organization. Do not click links or open attachments unless you can confirm the sender and know the content is safe. If you believe this information is incorrect please contact Bpost security team in DXC.___________________En cas de réponse, ne pas supprimer le code suivant/ In geval van antwoorden, de volgende code niet verwijderen/ In case of reply, do not delete the following code: [THREAD ID:1-ER8THYR]


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform