Terug

Onterechte factuur als gevolg van een fout in jullie webapplicatie

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

B. D.

Naar: TotalEnergies

30/05/2025

Betreft: Betwisting van factuurnummer 032133169R van 30/03/2023 Geachte mevrouw/heer, Op 30 maart 2023 ontving ik van u de hierboven vermelde factuur ter hoogte van €561,76. Dit moet echter een vergissing zijn, aangezien ik sinds mei 2022 geen klant meer ben bij TotalEnergies. Mijn eerdere klantnummer was E211932061, verbonden aan het adres Schotelveldstraat 35, 3012 Wilsele, waarvan de eindafrekening reeds volledig werd voldaan (zie bijlage). Situatieschets: Het probleem heeft te maken met mijn verhuizing op 1 mei 2022 van Schotelveldstraat 35, 3012 Wilsele naar De Croyplein 6, 3020 Winksele. Mijn intentie was om TotalEnergies als energieleverancier te behouden. Daarom probeerde ik via de website mijn adreswijziging digitaal door te geven. Dit proces omvatte het afsluiten van mijn rekening op het oude adres en het aanmaken van een nieuwe account voor het nieuwe adres. Hoewel het afsluiten succesvol was, leidde de registratie van een nieuwe account steeds tot een foutmelding op de website. Hierdoor had ik geen andere keuze dan de energieleverancier van de vorige huurder over te nemen, Engie, met wie ik vervolgens alle daaropvolgende betalingen voor energie heb verricht. Onterechte facturatie: Mijn rekening bij TotalEnergies is volledig vereffend (zie dashboard screenshot), en TotalEnergies heeft geen verdere aanspraak op betalingen. Sinds 1 mei 2022 heb ik geen energie meer verbruikt via TotalEnergies. In september of oktober 2022 ontving ik echter een factuur waarin twee voorschotfacturen werden aangerekend voor het oude adres, vergezeld door een onverklaarbare "annulering van de afrekening" ter hoogte van €80,80. Bovendien zijn de voorschotfacturen beide voor de maand september 2022. Deze situatie wijst op een administratieve fout: De facturatie betreft een adres waar ik niet meer woon. Ik heb geen energie afgenomen van TotalEnergies sinds mei 2022. Er heeft nooit een eindafrekening plaatsgevonden omdat er geen verbruik meer was. De voorschotfacturen lijken te zijn gegenereerd op basis van een onjuiste nieuwe account, gecreëerd door een mislukte adresoverzetting via de website. Aanmaningen en overdracht aan Intrum Ik heb destijds bezwaar ingediend bij TotalEnergies, maar hier nooit een reactie op ontvangen. Later werd het dossier zonder verdere communicatie overgedragen aan Intrum, aan wie ik opnieuw mijn bezwaar, inclusief bewijsstukken, heb voorgelegd. Ook hier bleef een reactie uit. Nu wordt er zelfs gedreigd met een deurwaarder, die de onterechte voorschotten wil innen, aangevuld met extra kosten. Dit is volstrekt onaanvaardbaar. Verzoek tot intrekking van de betalingsvordering: Gezien de bovengenoemde feiten verzoek ik u dringend om: De onterechte betalingsvordering in te trekken. De inningsopdracht bij Intrum te annuleren. Een formele bevestiging te sturen dat account E222101821 ongeldig is en dat er geen verdere kosten verschuldigd zijn. Het defect in uw webapplicatie heeft geleid tot deze fout, en als voormalig klant ben ik op geen enkele wijze aansprakelijk voor de bijkomende kosten die hieruit voortvloeien. Ik verwacht spoedig uw schriftelijke bevestiging en een definitieve afhandeling van deze kwestie. Met vriendelijke groet, Bjorn Dieu

Berichten (3)

TotalEnergies

Naar: B. D.

04/06/2025

Uw Referentie: E222101821 Beste meneer Dieu Ik kom terug op uw klacht bij Test-Aankoop betreffende uw facturatie. Ik heb uw dossier er even bij genomen. Wij hebben van u twee klantnummers: E211932061 Schotelveldstraat 35 te 3012 Wilsele Contract van 27/01/2021-02/05/2022 Alles is betaald. E222101821 De Croyplein 6/2 te 3020 Winksele Contract van 11/07/2022-23/09/2022 (Online Variabel Contract) Dossier is overgedragen aan het incassobureau Intrum Er is blijkbaar iets foutgelopen met de staratum van uw contract op uw nieuw adres, maar u was klant bij ons van 11/07/2022 tot 23/09/2022 en die periode is gefactureerd. 21/09/2022 voorschotfact juli 2022 E2214287979 €166,40 Voorschotfact aug 2022 E2214287980 Beste meneerDieu Ik kom terug op uw klacht bij Test-Aankoop betreffende uw facturatie. Ik heb uw dossier er even bij genomen. Wij hebben van u twee klantnummers: E211932061 Schotelveldstraat 35 te 3012Wilsele Contract van27/01/2021-02/05/2022 Alles is betaald. E222101821 DeCroyplein6/2 te 3020Winksele Contract van11/07/2022-23/09/2022 (Online Variabel Contract) Dossier is overgedragen aan het incassobureauIntrum Er is blijkbaar ietsfoutgelopenmet de staratum van uw contract op uw nieuw adres, maar u was klant bij ons van 11/07/2022 tot 23/09/2022 en die periode is gefactureerd. 21/09/2022 Voorschotfactjuli 2022E2214287979 €166,40 Voorschotfactaug 2022E2214287980 €240,99 Voorschotfactsept 2022E2214287981 €240,99 04/10/2022 Eindafrekening GasE2214656507 (11/07/2022 - 28/09/2022) €225,68 (betaald op 10/10/2022) EindafrekeningElektrN2201628773 (11/07/2022 - 23/09/2022) €-80,80 18/10/2022 AnnuleringE2214877939 vanN2201628773 19/10/2022 Nieuwe eindafrekeningelektrN2201672439 (11/07/2022 - 23/09/2022) €-86,62 in uw voordeel. 13/10/2022 Kosteloze Herinnering voor €567,58 (E2214287979 -E2214287980 -E2214287981 ) 30/03/2023 Kosteloze Herinnering voor €561,76 (E2214287981 -E2214287980 -E2214877939 ) Hoe de openstaande saldi er nu voor staan, daarop hebben wij helaas geen zicht meer. Dit kan u opvragen door contact op te nemen met het incassobureauIntrum. IntrumJustitiaBelgique Martelaarslaan 53 9000 Gent 09 265 65 22 Infobe@be.intrum.com Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd en wens u een prettige dag. Met vriendelijke groeten Customer Services TotalEnergies TotalEnergies Power Gas Belgium Rue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUE www.totalenergies.be CONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'être confidentielles. Il ne peut être utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur. CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately. --------------- Oorspronkelijk bericht --------------- Van: [klachten@test-aankoop.be] Verzonden: 30/05/2025 14:15 Aan: support@totalenergies.be Onderwerp: Onterechte factuur als gevolg van een fout in jullie webapplicatie ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ref:!00D0Y033WA3.!500QD0ZzBwr:ref

B. D.

Naar: TotalEnergies

10/06/2025

Waarom stond de factuur voor de nieuwe account dan op Schotelveldstraat? Waarom dan 2 x september voorschotfactuur? Waarom die 80€ bijkomende kosten? Waarom hebben wij dan onze energie dan bij Engie betaald voor 11/7/2022 tot 23/9/2022? (Zie de bijlage) En waarom hebben wij dan van jullie nooit een eindafrekening ontvangen? U moet toegeven dat dit allemaal niet lijkt te kloppen. Als de energie zo al niet duur genoeg is, wil ik er zeker niet twee keer voor betalen. Laat staan nog bijkomende onduidelijke kosten van 80€. U gaat op uw aanspraak op deze bedragen toch wat nader moeten verklaren.

TotalEnergies

Naar: B. D.

11/06/2025

Uw Referentie: E222101821 Beste, Ik kom terug op uw klacht van. Eerst en vooral zie ik inderdaad dat u bij een andere leverancier ook voorschotfacturen heeft betaald voor dezelfde maanden. Het belangrijkste in dit geval is echter wat er op uw eindafrekening vermeld staat. Uw contract bij ons liep van 11/07/2022 tot 23/09/2022 voor het adres De Croyplein 6. Het is dus raadzaam om ook de eindafrekening van de andere leverancier goed na te kijken. Wat betreft het adres dat vermeld stond op uw facturen: het klopt dat daar Schotelveldstraat vermeld werd, maar enkel als facturatieadres. Als leveringsadres stond wel degelijk opnieuw De Croyplein 6 vermeld. Voor de maand september heeft u van ons slechts één voorschotfactuur ontvangen (factuurnummer E2214287981). De documenten die u daarna hebt ontvangen, zijn uw eindafrekeningen (E2214656507 en N2201628773). De afrekening voor elektriciteit werd op 18/10/2022 geannuleerd (E2214877939) deze is de bijkomende kosten waar u naar verwijst en vervolgens opnieuw opgemaakt op 19/10/2022 (N2201672439). Ik hoop dat alles zo duidelijker voor u is. Mocht u nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Met vriendelijke groeten, Nuriye Customer Services TotalEnergies TotalEnergies Power Gas Belgium Rue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUE www.totalenergies.be CONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'être confidentielles. Il ne peut être utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur. CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately. --------------- Oorspronkelijk bericht --------------- Van: [klachten@test-aankoop.be] Verzonden: 10/06/2025 14:00 Aan: support@totalenergies.be Onderwerp: Nieuw bericht van BJORN D ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ref:!00D0Y033WA3.!500QD0adgKP:ref

Bemiddeling door Testaankoop 12 juni 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform