Terug

onterechte facturatie / defecte meter

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

J. D.

Naar: Engie

22/05/2025

Betreft: Betwisting van factuur Geachte heer, mevrouw Hierbij laat ik u de communicatie geworden die ik stuurde naar gerechtsdeurwaarderkantoor: Geachte heer Jennen, Ik neem nota van uw schrijven dd. 08/05/2025 wat mij vandaag bereikt heeft. Het is de zoveelste episode in een verhaal dat nu al meer dan een jaar aansleept. Elke episode dien ik mij opnieuw te verantwoorden ten aanzien van Engie en Fluvius, waar zij volgens mij sterk in gebreke blijven. Ik heb dan ook vorige week voor de tweede maal klacht ingediend bij de ombudsdienst energie, en bij Fluvius, die er voor de derde maal in slaagde om mij na een ellenlang telefoongesprek gewoon te couperen. Ik wil vooreerst benadrukken dat het hier absoluut niet gaat om onwil of onvermogen om de genoemde factuur te betalen. Koken kost immers geld. Ik moet echter - hoewel ik sceptisch sta tegen over de media - toch de berichtgeving over Fluvius en Engie gaan geloven: sinds de overschakeling naar een nieuw digitaal systeem, en de problemen bij de uitrol van de digitale meter is de facturatie uiterst onbetrouwbaar en willekeurig geworden. Fluvius doet er dan ook alles aan, via dreigementen, om mijn terugdraaiende teller te vervangen door een digitale - wat ik niet weiger - doch ik heb enige argumentatie om dit toch nog wat uit te stellen. Ik zet even kort een aantal feiten op een rijtje: In 2023 ontvang ik plots een half jaar geen facturen meer van Fluvius / Engie. Ik ging er van uit, gezien ik alleenstaande ben in een bescheiden woning, waarvan de helft van het dak halfvol ligt met zonnepanelen, dat mijn opbrengst van de zonnepanelen voldoende was om in mijn energieverbruik te voorzien. Eind 2023 ontving ik via de post (ze wisten mij dus wel degelijk te vinden) een factuur van meer dan 9.000,00 euro. Het telefoongesprek, en de chat die ik hierover voerde met Fluvius werd door de firma botweg onderbroken. In mei 2024 is bij mij een technieker van Fluvius langs geweest, die mij bevestigde dat de meter stuk was, en heeft deze volledig op nachttarief overgezet. Daarbij maakte hij de volgende opmerking, na een telefoongesprek met zijn oversten, en ik citeer letterlijk: "Het is mogelijk bij dit type teller dat deze bij de overschakeling van nacht- naar dagtarief blijft doordraaien, zonder noemenswaardig verbruik. Ik mag dit eigenlijk niet zeggen tegen de klant van de firma..." Ik heb dan ook deze teller 's nachts bizarre geluiden horen maken, wat er op wijst dat deze inderdaad willekeurig is blijven doordraaien. Ik vrees dat de arme man intussen ontslagen is... Intussen krijg ik voortdurend ingebrekestellingen van beide firma's, alsook dreigementen dat de stroom bij mij zal afgesloten worden. Na een overleg bij de gemeente, alsook na een klacht bij Fluvius en de ombudsdienst energie gebeurt er niets, ik word niet gehoord. Er komt geen enkel initiatief en onderzoek van beide firma's naar wat hier foutgelopen is. Engie heeft mij als klant geschrapt, waardoor ik heden klant ben bij Fluvius, die mij duurdere tarieven aanrekent - dit zonder mijn toestemming. En nu krijg ik van u een aanmaning voor het gefactureerde bedrag. Een bedrag dat gedurende het afgelopen jaar telkens met een paar honderd euro schommelt (!?) Voor het eerst zie ik nu ook in deze factuur begrepen een bedrag van 512,82 euro 'schadevergoeding' en 647,63 euro interesten. Zolang deze factuur betwist wordt, en zolang er een klacht lopende is bij de ombudsdienst, is de firma niet gerechtigd om interesten aan te rekenen. Wat betreft de schadevergoeding: het is mij niet helemaal duidelijk welke schade Engie zou geleden hebben. Integendeel, deze hele situatie belast mij reeds meer dan een jaar zo veel stress en onmacht, dat ik hier psychisch onder lijd. Ik kan geen telefoon, mail of brievenbus meer openen zonder mij dit angst berokkent. Ik ben dan ook - ik werk zelf voor de overheid - sinds januari 2025 psychisch werkonbekwaam daar ik het gebrekkige beleid niet meer kan verdragen. Ik weet niet meer wat mij nog rest. Moet ik mij wenden tot een raadsman (met bijkomende kosten) terwijl ik de stress die dit met zich meebrengt niet meer aankan? Ik voel mij overgelaten aan de willekeur van twee grote bedrijven, waarin ik alle vertrouwen verloren ben, en die zelf niet in staat blijken om wat voor schikking dan ook te treffen. Onlangs las ik in de media het bericht dat met het huidige mooie weer vooral de bedrijven profiteren van de opbrengst van zonnepanelen. Voor mij is het plaatsen van zonnepanelen uitgedraaid op een catastrofe. Het vertrouwen in de beloftes van de overheid staat bij mij dan ook op een laag pitje, wat mij in een depressie deed verzeilen. Niemand lijkt bereid het voor mij als burger op te nemen. Ik ben zelf vragende partij om tot een correcte oplossing te komen, daar ik dit niet meer kan verdragen. Maar ik stel mij uiteraard de vraag wat een correcte oplossing is? Kan deze gebaseerd zijn op een defecte metertelling? Ik zie graag uw antwoord tegemoet. Met vriendelijke groet, Jan Deceuninck Ik hoop dat u mij in deze kunt helpen. Met vriendelijke groet,

Berichten (1)

Engie

Naar: J. D.

27/05/2025

Beste mevrouw, Beste heer, Als gevolg van uw vraag gericht aan Test Aankoop hebben onze diensten uw dossier geanalyseerd en hebben zij u een gedetailleerd antwoord bezorgd (hetzij via e-mail, hetzij per brief of telefonisch). Wij hopen aan uw verwachtingen te hebben voldaan en bedanken u voor uw reactie. Wij blijven beschikbaar voor alle bijkomende informatie en nodigen u uit om ons in de toekomst te contacteren via onze website www.engie.be, via uw klantenzone of via onze Energielijn op het nummer 078 35 33 33. Onze medewerkers zullen uw vragen graag beantwoorden en samen met u een geschikte oplossing zoeken. Wij informeren u dat u deze e-mail niet kunt beantwoorden. Met vriendelijke groeten Chère Madame, Cher Monsieur, Faisant suite à votre demande via le système en ligne de Test Achats, nos services ont analysé votre demande et vous ont adressé une réponse circonstanciée (soit par courriel, par voie postale ou par téléphone). Nous espérons avoir répondu à vos attentes et vous remercions pour votre démarche. Nous restons toutefois à votre disposition pour tout complément d’information et vous invitons à nous contacter ultérieurement via notre site www.engie.be, via votre espace client ou via La Ligne Energie au numéro 078 35 33 33. Nos collaborateurs se feront un plaisir de vous répondre et de trouver avec vous une solution adéquate. Nous vous informons qu’il ne vous est pas possible de répondre à ce mail. Cordialement, Complaints Handling Team Bu Benelux boulevard Simón Bolívar 36 1000 Brussels Belgium www.engie.be P Please consider the environment before printing this document De: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be De la part de klachten@test-aankoop.be Envoyé: jeudi 22 mai 2025 08:45 À: MS MediatorsRequest (ENGIE Benelux) mediatorsrequests@engie.com Objet: onterechte facturatiedefecte meter onterechte facturatiedefecte meter ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ENGIE Mail Disclaimer: s:www.engie.com/disclaimer

Bemiddeling door Testaankoop 11 juni 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform