Terug

Onterechte correcte van de eindafrekening na verhuis

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

T. R.

Naar: TotalEnergies

19/11/2024

Ik ben sinds 1 oktober 2023 geen klant meer bij Total energies nav een verhuis. Ik heb een energieovernamedocument bezorgd dat door 2 partijen werd getekend en waarop de meterstanden duidelijk werden aangegeven. Ik heb daarop een eindafrekening in mijn voordeel gekregen van Total. Op 28 juli 2024, dus 10 (tien) maanden later kreeg ik plots een mail met een correctie van mijn afrekening uit 2023. Die communicatie was erg verwarrend met veel credit en debetnota's, zodat ik zelf contact opnam met Total om te begrijpen waar het over ging. Ze lieten me weten dat mijn meterstanden niet correct waren en dat ik daarom een correctie kreeg. Ik heb herhaald dat mijn meterstanden geverifieerd waren door de overnemer van de woning en dat er dus geen verkeerde meterstanden konden zijn. Een eerste contact met de klantendienst was telefonisch erg frustrerend omdat niemand mijn betwisting leek te begrijpen of me kon uitleggen vanwaar die conclusie kwam dat de meterstanden fout waren (maw dat ik gefraudeerd zou hebben met mijn gegevens?) Na vele uren aan de lijn hangen en praten met verschillende medewerkers was er uiteindelijk iemand die me liet weten dat de nieuwe meterstand was opgenomen door Fluvius en dat hun correctie daarop gebaseerd was. Ik betwistte die gegevens van fluvius omdat ik dus beschikte over het ondertekende document en omdat ik absoluut zeker was dat er niemand van Fluvius een opname was komen doen in de periode dat ik nog in dat huis woonde. Ondertussen bleef ik aanmaningen krijgen dat er betaald moest worden, ondanks het feit dat ik hun factuur betwistte. Een voorstel van Total was dat ze hun vraag tot betaling zouden stopzetten tot ze van fluvius uitsluitsel kregen over de datum van hun zogezegde opname van de meterstanden. Pas toen ik begon te dreigen om een advocaat onder de arm te nemen, werd ik telefonisch en mater per mail in contact gebracht met een andere medewerker die mijn case wel leek te begrijpen en die ontdekte dat de meterstanden van Fluvius een schatting waren van mijn gebruik en dus geen werkelijke meteropname was. Deze medewerkster begreep ook dat het energieovernamedocument door beide partijen ondertekend was en zou wachten tot fluvius binnen de wettelijke termijn iets zou laten weten (ondertussen was het al september 2024, dus ruim een maand na mijn eerste betwisting van de factuur.) Daarna bleef het stil, dus ik vroeg op 6 oktober naar een update van miijn case. De medewerkster bevestigde dat fluvius een correctie had doorgevoerd op de meterstanden en dat de eindfactuur ook aangepast zou worden. Op mijn vraag of dat dan betekende dat Fluvius mijn ondertekende meterstanden had aanvaard en dat dus mijn factuur ook zou vervallen, kwam geen antwoord. Een vriendelijke reminder mail een paar weken later bleef ook onbeantwoord. Een paar dagen geleden kreeg ik dan plots een mail waarin me gevraagd werd om het verschil van meer dan 300 euro binnen de 3 dagen te betalen, of de zaak zou naar een deurwaarder gestuurd worden en dat zou een aanzienlijke meerkost met zich meebrengen. Daarop heb ik opnieuw laten weten dat ik dit niet aanvaard en dat ik klacht zou indienen tegen Total indien mijn factuur niet tegen vandaag geannuleerd zou worden. Ik heb dus bij elke gelegenheid mijn factuur betwist, bewijsstukken aangevoerd en gevraagd naar opvolging. Vandaag zit ik dus in de situatie dat ik riskeer om een deruwaarder op bezoek te krijgen voor de betaling van een factuur die ik niet dien te betalen. Ik krijg ook geen enkele reactie meer van Total Energies. Ik vraag dus om bijkomende bemiddeling in dit geschil en dien deze klacht tegelijk ook in als onafhankelijk bewijs van mijn betwisting en weigering om enige bijkomende kost te betalen zonder dat er duidelijkheid komt. Ik beschik ook over alle mailconversaties met Total Energies en over de nodige bewijsstukken van mijn situatie. Deze klacht werd vandaag trouwens ook ingediend bij de ombudsman voor de energiemarkt.

Bemiddeling door Testaankoop 27 november 2024

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform