Terug

Onterechte boete van 100 euro - voeten raken zetel

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. D.

Naar: NMBS

19/11/2019

Ik bevond mij op 18/11/2019 in de trein van Zaventem (airport) naar Gent-Sint-Pieters (vertrek om 18u25, IC3641). Ik zat in een vierzit die buiten mezelf leeg was, met gekruiste benen waarbij mijn ene voet de zetel aan de overkant raakte (maar er niet op lag - de tip van mijn voet raakte de onderzijde van de zetel).De conducteur kwam langs, liet weten dat ik 100 euro boete moest betalen en vroeg daarop mijn identiteitskaart. Aangezien ik op dat moment nog niet helemaal doorhad wat er aan de hand was (en de conducteur zeer assertief was), gaf ik mijn kaart. Waarop hij de boete doorvoerde, en ik geen kans meer had om de situatie te contesteren. Eenmaal ik doorhad dat hij net daadwerkelijk een boete had doorgegeven omdat ik 'met mijn voeten op de zetel tegenover me zat', contesteerde ik hem.Ik bleef beleefd en vroeg om informatie, maar de conducteur reageerde steeds vrij heftig. De passagier die in de vierzit tegenover de mijne zat, begon me hierop te verdedigen. Ook hij zag dat de boete onterecht was aangezien hij voordien had gezien hoe ik in de vierzit zat, maar een rustige conversatie met de conducteur bleek niet mogelijk.Dit liet een compleet gevoel van machtsmisbruik bij me achter. Wanneer een conducteur ad random dergelijk grote boetes kan uitdelen voor feiten die zo minimaal tot onbestaande zijn, is er iets mis. Maximaal was hier een waarschuwing van toepassing. De manier waarop er door de conducteur naar mij toe gecommuniceerd werd, was ook niet ethisch. De sterk defensieve en harde houding maakte het duidelijk dat weerwoord niet getolereerd zou worden. Het creëerde ook verwarring over de situatie.Hierbij ook een concrete vraag: heeft de NMBS uitgeschreven richtlijnen die meegeven wat regels zoals 'niet met de voeten op een stoel liggen' inhouden? In mijn geval raakte ik de onderzijde van de stoel met de tip van mijn ene voet, omdat ik met mijn benen gekruist zat. Indien dergelijke zaken ook al beboet kunnen worden, zit je in essentie met een boetesysteem voor grote mensen / mensen met lange benen.Nu lijkt de beoordeling voor dit soort regels sterk af te hangen van hoe goed de dag van de conducteur geweest is. De passagier die getuige was van dit voorval en ook met de conducteur probeerde te communiceren, gaf me zijn mailadres mee. Indien nodig, kan hij gecontacteerd worden. Ik heb daarnaast geen bewijs van de boete ontvangen - de conducteur garandeerde me dat ik de boete zelf via post zou ontvangen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform