Geachte, Op 10 oktober 2020, heb ik mijn iPad geüpdatet naar IOS 14. Ik heb dit gedaan via mijn PC en iTunes op mijn PC. De verbinding was met USB-kabel van Apple.Op het scherm van mijn desktop PC (geen laptop) heb ik de nodige instructies gevolgd om de update te doen. Ik zag in iTunes ook de voortgang. ‘s Avonds ontving ik plots een aantal mails (6 in totaal), allemaal op hetzelfde tijdstip, nl. verzonden om 18.16u, 2 uur en 20 minuten na mijn update via PC, met volgende meldingen:Mail 1: (18.16u): €10 extra mobile verbruikMail 2: (18.16u): 90% van uw mobiel internet opgebruiktMail 3: (18.16u): €30 extra mobile verbruikMail 4: (18.16u): inbegrepen mobiel internet volledig opgebruiktMail 5: (18.16u): €25 extra mobile verbruikMail 6: (18.16u): €15 extra mobile verbruik Dit zijn de enige mails die ik ontvangen heb. Om 18.21u (2u20min na mijn update) ontving ik op mijn iPhone 12 berichten in 1 keer, dus 5 minuten na de mails. Zij kwamen in 1 geheel binnen met het nummer 1994 als afzender.Bericht 1: 90% van mobiel internet is opgebruiktBericht 2: 90% van mobiel internet is opgebruiktBericht 3: uw inbegrepen mobiel internet is volledig opgebruiktBericht 4: u verbruikte €25 extra buiten uw mobile abonnementBericht 5: u verbruikte €30 extra buiten uw mobile abonnementBericht 6: u verbruikte €15 extra buiten uw mobile abonnementBericht 7: u verbruikte €10 extra buiten uw mobile abonnementBericht 8: u verbruikte €15 extra buiten uw mobile abonnementBericht 9: u verbruikte €30 extra buiten uw mobile abonnementBericht 10: uw inbegrepen mobiel internet is volledig opgebruiktBericht 11: u verbruikte €10 extra buiten uw mobile abonnementBericht 12: u verbruikte €25 extra buiten uw mobile abonnementIn totaal via berichten dus € 160.In totaal via mail: € 80.Bij controle via de app van Telenet – mobiel verbruik – verbruiksdetails: 4,8GB op 10/10/2020-15.59u: € 429,73. Raar maar waar zie ik op mijn iPhone via instellingen – mobiel netwerk het volgende:Persoonlijke hotspot 4,7GBTer info: mijn persoonlijke hotspot staat niet aan! En mijn iPad heeft geen sim-kaart, enkel WiFi. En mijn WiFi staat sowieso altijd automatisch aan wanneer ik thuis ben, ik hoef daar niets voor te doen.1. Ik heb geen hotspot aanstaan, niet op mijn iPad, niet op mijn PC2. Ik heb de update via mijn PC (geen laptop) gedaan en via mijn programma ITunes op mijn PC de verbinding tussen iPad en PC was via de USB kabel van Apple, aangezien ITunes anders uw iPad uiteraard niet ziet3. Ik ben met mijn PC steeds verbonden via kabel wifi staat wel aan maar is niet in gebruik wanneer ik naar mijn verbinding kijk het is altijd een ethernet verbinding4. De verwittiging kwam via mail om 18.16u, twee uren en 16 minuten na de bewuste update5. De berichten via iPhone kwamen zelfs nog 5 minuten later6. Wanneer ik nu op mijn iPad kijk in mijn wifi verbinding, zie ik bij “Mijn netwerken”: iPhone: 4G, en dit terwijl hij op wifi staat.7. Het bedrag dat ik via mail ontving: €80Het bedrag dat ik via berichten ontving: €160Het werkelijk bedrag via app Telenet: €431,96 !!!8. Wanneer er dan toch iets mis zou zijn gelopen, en ik de berichten tijdig had ontvangen (op het ogenblik bijvoorbeeld dat ik op 90% van mijn verbruik zat), dan had ik nog tijdig kunnen ingrijpen en eventueel de update kunnen stoppen. Aangezien ik de meldingen pas meer dan 2 uren te laat kreeg, heb ik die mogelijkheid niet gehadOp 12/10/2020 (14:56u) nam ik telefonisch contact op met de technische dienst van Telenet (015 66 66 66)Volledige uitleg gedaan aan een dame, nadien aan een andere dame (Nederlandse).Zij kon het ook niet goed begrijpen wat er gebeurd is. Zij heeft contact genomen met een collega, en nadien is ze teruggekomen met de melding dat men het pas volledig kan nakijken op 20/10 wanneer de rekening wordt afgesloten. Zij heeft mij beloofd om mij op 20/10 terug te bellen nadat alles onderzocht is. De dame heeft mij nooit teruggebeld. Op 21/10/2020 (10:20u) nam ik opnieuw contact op met Telenet (Dhr. Dominique Svennen). De man heeft het volledige dossier bekeken en heeft mij verteld dat een bedrag van € 436,3502 zal gecrediteerd worden. Er kan 1 keer per klant een overdreven bedrag worden kwijtgescholden. Dit kan slechts éénmalig! Hij heeft hiervoor de procedure opgestart terwijl ik nog aan de telefoon was.Dhr Svennen raad mij aan om de domiciliëring tijdelijk te blokkeren bij de bank, aangezien de verkeerde factuur zal worden aangeboden, maar nadien zal een correcte factuur worden opgesteld. Dit kan tot 5 dagen duren. Ik heb mijn domiciliëring voor Telenet geblokkeerd op 21/10/2020 om 11:00u. Ik nam opnieuw contact op met Telenet op 27/10/2020 (10:52u).Ik zal nog even moeten wachten tot einde van deze week (vrijdag 30/10). Ik nam opnieuw contact op met Telenet op 03/11/2020 (Laura om 11:42u). De dame aan de telefoon vertelde mij dat het onmogelijk is dat er bij Telenet iets verkeerds gebeurd is. Ik moet blijven wachten tot ik (misschien) iets van Telenet verneem. We zijn intussen meer dan 3 weken verder en ik weet nog steeds niets. De factuur is uiteraard nog niet betaald. Ik kreeg vanmorgen ook een mail met verzoek de factuur van € 539,32 te betalen om herinneringskosten te vermijden, aangezien mijn bank de betaling geweigerd heeftOm problemen en extra kosten te vermijden, zal ik de factuur betalen. Ik bevestig bij deze evenwel dat ik niet akkoord ben met het gefactureerde bedrag.Vriendelijke groeten,Luc De Beckker