Dossier nummer 300 091 501
Betreft: hospitalisatie verzekering
Dit schrijven wordt ook naar Test Aankoop gestuurd.
Aan wie het aanbelangt,
Ik heb sinds 1 mei 2005 een hospitalisatie contract bij D.K.V. Belgium.
Tot op heden, heb ik elke maand mijn bijdrage betaald zonder ooit tekort te schieten. Ik heb nl. een bestendige betalingsopdracht bij de bank die ik elk jaar aanpas in functie van de indexering.
In bijlage vindt u de bankuittreksels van de maandelijkse betalingen aan D.K.V. Belgium sinds 01-01-2020.
Ik heb in die 19 jaar één enkele keer beroep gedaan op een terugbetaling voor hospitalisatiekosten, in augustus 2015, voor een bursectomie, acromioplastie en resectie calcificatie met één nacht ziekenhuisopname.
Voor een blepharoplastie in februari 2021 in ambulante zorg, werd de terugbetaling geweigerd.
Nu krijg ik een aangetekend schrijven met een aanmaning en een in gebreke stelling voor een bedrag van 3,24 euro (het versturen van een aangetekend schrijven kost twee maal zoveel!) en een bedreiging mijn contract op te zeggen bij niet betaling van die 3,24 euro (ondertussen is mijn contract geschorst) en mijn resterende jaarpremie, 589,68 euro via gerechtelijke weg op te eisen. Waarom? Omdat ik zogezegd mijn bijdrage niet betaald heb. Terwijl die maandelijks automatisch wel betaald wordt.
Na een telefonisch gesprek met uw diensten werd me vermeld dat als ik mijn bijdrage maandelijks wil betalen, ik verplicht ben het via een domiciliëring te doen.
Een bedrijf heeft in België echter het recht niet om een domicili¨ering af te dwingen van een klant.
Ik verwijs u naar de website van de Belgische overheidsdiensten:
https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/prijsbeleid/betalingen/weigering-domiciliering.
Jaren geleden had u ooit een brief aan uw vrouwelijke klanten gestuurd - een brief dat ik spijtig genoeg niet bijgehouden heb - waarin u zich verbond u aan aan de Belgische antidiscriminatiewet te houden en stellig beloofde dat uw bedrijf mijn bijdrage gelijk zou stellen met die van uw mannelijke klanten.
Dat is echter nooit gebeurd. Mijn echtgenoot betaald nog steeds een pak minder dan ik. Als enige uitleg hiervoor kreeg ik: leeftijdsverschil. Mijn echtgenoot is 14 maanden jonger dan ik. Ik betaal 65,16 euro maandelijks, hij 53,05 euro. Dat is een verschil van 22,83 %.
Van discriminatie gesproken...
Als ander van de pot gerukt argument kreeg ik te horen dat mijn hospitalisatieverzekering mij een dekking geeft voor een eventuele bevalling in eender welk ziekenhuis. Ik ben ondertussen bijna 59 jaar...
Ik eis hierbij dat u meteen met uw financiële intimidatie stopt, dat u mij schriftelijk bevestigd dat deze absurde zaak afgehandeld is en dat u mij excuses aanbiedt.
Zo niet zal ik naar een advocaat stappen en zal ik ook meteen mijn verzekering opzeggen, net als mijn echtgenoot.
Ik zal ook niet terugdeinzen om uw klantonvriendelijkheid op de sociale media te verspreiden.
Hopend op uw redelijkheid en op een snelle afhandeling van deze absurde zaak, verblijf ik inmiddels met de meeste hoogachting.
I.G.