Terug

Onterecht betaalde invoerrechten

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. O.

Naar: bpost

18/01/2022

Ik krijg op 29 december 2021 via de Bpost app een melding over een pakje uit de VS en dat ik € 22,98 moet betalen. Ik betaal de € 22,98 in het volle vertrouwen dat dit correct is. Als ik mijn vriendin, die me het heeft gestuurd, zeg dat ik invoer heb moeten betalen, zegt zij me dat de waarde slechts USD 10 bedraagt. Deze waarde is minder dan de waarde van een vrijgesteld pakket (geschenk). Ik heb meerdere malen gechat met de klantendienst, zonder resultaat. Ik wil de onterecht betaalde kosten terugvorderen.

Berichten (2)

bpost

Naar: M. O.

19/01/2022

Ref 1-40064368246Geachte klant,Sedert de nieuwe Europese wetgeving die op 1-7-21 van kracht werd, dienen er op alle zendingen (vanaf een waarde groter dan Eur 0) die herkomstig zijn van buiten de Europese Unie, douanekosten betaald te worden.bpost doet dit in opdracht van de FOD Financien en stort onmiddellijk de BTW door aan diezelfde FOD Financien.Er is telkens de mogelijkheid om een betwisting in te dienen alvorens over te gaan tot betaling van de taksen (via de website of de bpost app).Eénmaal de kosten betaald werden, is er om hoger vermelde reden geen terugbetaling van de kosten meer mogelijk.Met vriendelijke groeten,Philippe

M. O.

Naar: bpost

19/01/2022

Geachte heer Philippe,Zou ik dan het MRN nummer van deze zending kunnen krijgen, zodat ik zelf de teveel betaalde BTW aan de FOD Financiën kan terugvragen via hun procedure? Zendingen die een geschenk zijn met een waarde lager dan €45 zijn vrijgesteld (https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/pakketten/goederen-buiten-eu-particulier)Hier is het misgegaan bij Bpost - de waarde van USD stond gewoon op het pakket - alle documenten waren in orde.Ik zou als klant toch niet financiëel gestraft moeten worden omdat ik erop vertrouw dat Bpost haar werk correct doet? Als er zich zoiets voordoet bij UPS of DHL, wordt het opgelost en krijg ik de teveel betaalde kosten gewoon terug. Zonder dat ik er via Testaankoop erom moet vragen. Dus mogelijk is het zeker wel.Met vriendelijke groet,MarjoleinP.S.: Ik heb ondertussen al meerdere malen kosten betwist bij Bpost (want het vertrouwen is wel helemaal weg nu), en ik krijg steeds gelijk... wellicht moet er bij de invoer meer aandacht besteed worden aan correcte berekeningen, in plaats van de administratieve taak op de klant af te schuiven. En dan heb ik het nog niet over het aantal pakketjes dat zonder reden wordt teruggestuurd, dat verloren raakt, zelfs als ik betaal voor Track&Trace, of dat zwaar beschadigd aankomt. Maar klachten worden altijd 'niet ontvankelijk' verklaard bij Bpost. Het is altijd wel de schuld van iemand anders, zoals in dit geval ook weer.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform