Geachte heer/mevrouw,
Op 4/02/2025 heb ik een afspraak gehad bij een Helan kantoor.
Afspraak ging om te zien of mijn uitkeringsdossier in orde was. Ik was vrij zeker dat alles geregeld was.
Mijn verbazing was dat ik blijkbaar nog allerlei zaken moest regelen. Dit is gelukkig gebeurd. Zover geen klacht.
Maar, uw consulent verwees mij naar de website en zei dat aangezien mijn arbeidsongeschiktheid inging op 11 januari en ik pas 4 februari alles regel, het meer dan 2 weken is, ga ik niks meer voor deze periode krijgen als sanctie.
Consulent zei dat de regels door Riziv zijn opgesteld.
Als ik alles opzoek bij Riziv dan staat er bij hun dat sanctie 10% per dag van de dagbedrag bedraagd tot de dag van de aangifte, en niet volledige schrosing van de uitkering.
Mijn klacht is tweevoudig:
- informatie is niet in overeenstemming met Riziv
- sanctie is onredelijk. Iemand zoals ik die ziek is en al probeert gedeeltelijke werkhervatting te doen en balans te vinden en terug in maatschappij probeert te fungereren wordt nu beboet dat ik voor maand januari geen uitkering krijg.
Dit is enorm onredelijk. 10% sanctie kan ik volgen , maar volledige afhouding? Dit zorgt ervoor dat ik naast mijn ziekte nu ook in depressie val en geen idee heb hoe ik rekeningen moet betalen. Ik vrees ervoor dat ik ook gedeeltelijke tewerk stelling ga moeten stoppen en volledig terug ziek zijn door deze extra stress.
Graag ontvang ik het bedrag voor maand januari 11 januari tot en met 4 feb met boete van 10% , zoals vermeld op website van riziv