Terug

Onredelijk lange herstelling onder wettelijke garantie – weigering tot reactie

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Herstelling

Klacht

A. T.

Naar: KREFEL

14/12/2025

Geachte mevrouw, heer, Op 11 januari 2025 kocht ik bij Krefel een elektrische step Navee S65C. Het product valt onder de wettelijke garantie van 2 jaar. Op 5 november 2025 bracht ik de step binnen bij Krefel omdat het toestel plots niet meer functioneerde en niet meer inschakelde. Volgens het systeem van Krefel werd het product op 7 november 2025 officieel in behandeling genomen en doorgestuurd naar de fabrikant. Tot op heden is het product meer dan één maand in herstelling, zonder dat ik een concrete stand van zaken of een verwachte einddatum heb ontvangen. Op 2 december 2025 nam ik contact op met de klantendienst. Mij werd meegedeeld dat het toestel zich nog steeds bij de fabrikant bevindt en dat men mij binnen drie dagen zou informeren. Tot vandaag heb ik echter geen enkele reactie of update ontvangen. Ondanks herhaalde pogingen om Krefel schriftelijk te contacteren, blijft elke reactie uit. Volgens de Belgische wetgeving en EU-richtlijn 2019/771 moet een herstelling onder wettelijke garantie plaatsvinden binnen een redelijke termijn en zonder aanzienlijk ongemak voor de consument. Een herstelling die langer dan 30 dagen duurt, wordt als onredelijk beschouwd, zeker gezien het feit dat het product minder dan één jaar oud is. Gezien: • de buitensporig lange duur van de herstelling, • het ontbreken van communicatie, • en het aanzienlijke ongemak dat ik hierdoor ondervind, heb ik Krefel formeel verzocht om een kosteloze vervanging door een nieuw toestel van hetzelfde model (Navee S65C), wat bovendien nog steeds beschikbaar is in hun assortiment. Ik wens geen terugbetaling, enkel een vervanging. Ook op dit verzoek heb ik geen enkele reactie ontvangen. Ik vraag Testaankoop om tussenkomst zodat mijn rechten als consument worden gerespecteerd en de verkoper zijn wettelijke verplichtingen nakomt. Met vriendelijke groeten, Anastasiia

Berichten (2)

KREFEL

Naar: A. T.

16/12/2025

Beste Onze oprechte excuses voor onze laattijdige reactie. Daarnaast betreuren wij het ten zeerste dat uw step tot op heden nog niet in onze winkel werd geretourneerd. Wij begrijpen dat dit voor u bijzonder vervelend is geweest. Om deze reden hebben wij in ons systeem een waardebon voor u aangemaakt, waarmee u een nieuwe step kunt kiezen in onze winkel te Borsbeek. Het bedrag van deze waardebon komt overeen met uw oorspronkelijke aankoopbedrag, zijnde €649. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en danken u voor uw geduld en begrip. . Met vriendelijke groeten, Bien à vous, Cindy Aftersales krefel.be Krëfel nv Steenstraat 44 B-1851 Grimbergen

A. T.

Naar: KREFEL

16/12/2025

Beste Cindy, Dank u voor uw reactie. Ik wens echter te verduidelijken dat uw voorgestelde oplossing niet overeenstemt met mijn wettelijke rechten als consument. Mijn elektrische step Navee S65C viel onder de wettelijke garantie van 2 jaar en was minder dan één jaar oud op het moment van het defect. Aangezien de herstelling meer dan één maand heeft geduurd en aanzienlijke hinder heeft veroorzaakt, heb ik conform de Belgische wetgeving en EU-richtlijn 2019/771 recht op een kosteloze vervanging door een nieuw toestel van hetzelfde model. Een waardebon ter waarde van het oorspronkelijke aankoopbedrag kan niet worden beschouwd als een gelijkwaardige vervanging, aangezien: ik hierdoor verplicht zou worden een bijbetaling te doen om hetzelfde model opnieuw te verkrijgen; een vervanging onder garantie geen extra kost voor de consument mag meebrengen; ik uitdrukkelijk heb aangegeven geen terugbetaling, maar een vervanging te wensen. Ik kan deze waardebon dan ook niet aanvaarden als oplossing. Bijgevolg verzoek ik u opnieuw om: 👉 een kosteloze vervanging door een nieuwe Navee S65C, zonder enige bijbetaling van mijn kant, 👉 met bevestiging van de leveringsdatum. Aangezien ik intussen reeds een klacht heb ingediend bij Testaankoop wegens het uitblijven van een correcte oplossing, hoop ik dit dossier alsnog in der minne en conform de wetgeving te kunnen afronden. Ik zie uw spoedige bevestiging graag tegemoet. Met vriendelijke groeten, Anastasiia


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform