Dringende klacht – Onrechtmatige contractovername, foutieve aanmaning en schending van mijn GDPR-rechten
Geachte mevrouw, heer,
Ik richt mij opnieuw tot u met de dringende vraag om eindelijk de nodige rechtzetting door te voeren in het dossier dat u onterecht op mijn naam heeft geopend. Tot op heden blijf ik volledig de aanmaning en ingebrekestelling betwisten en vraag ik u nogmaals met aandrang dit probleem op een correcte manier op te lossen.
Feiten
Op basis van gegevens verkregen via Fluvius geef ik hierbij een samenvatting van de gang van zaken:
• Luminus heeft begin februari 2024 tweemaal geprobeerd een contract in portefeuille te nemen met als startdatum 30/01/2024, zonder dat dit succesvol werd afgesloten.
• Na mijn contact met uw klantendienst eind februari kreeg ik de melding dat “alles in orde was” en dat ik “gewoon moest afwachten”.
• Begin maart 2024 besloot ik zelf een contract aan te vragen bij TotalEnergies omwille van de gebrekkige opvolging bij Luminus.
• Op 04/03/2024 werd mijn contract met TotalEnergies officieel opgestart met als begindatum 29/01/2024.
• Tot mijn verbazing heeft Luminus op 09/04/2024 alsnog een contract in portefeuille genomen met terugwerkende kracht tot 30/01/2024, ondanks het feit dat er reeds een actief contract liep bij een andere leverancier en ik GEEN enkel contact meer heb gehad met Luminus om alsnog mijn contract terug over te nemen.
Op geen enkel moment heb ik een contract met Luminus afgesloten vanaf 04/03/2024, noch schriftelijk, noch digitaal, noch telefonisch. Ik vraag u nogmaals om bewijs van het tegendeel (bv. een ondertekende overeenkomst, een e-mail, of een opname van telefoongesprek met akkoord). U zult dat niet kunnen leveren, omdat mijn toestemming eenvoudigweg nooit gegeven is. Zelfs na bemiddeling van de ombudsdienst waarin zij voorstelden dat er een mystery switch kon uitgevoerd worden weigerde u steevast.
Uw huidige houding is niet alleen klantonvriendelijk en administratief onzorgvuldig, maar ook juridisch onhoudbaar. De aanmaning en ingebrekestelling die ik van u ontvang zijn gebaseerd op een nietig contract, waarvoor u geen geldige instemming kunt aantonen.
Schending van GDPR-rechten
Daarbovenop wens ik u erop te wijzen dat ik u reeds eerder formeel heb verzocht, op basis van de GDPR-wetgeving, om al mijn persoonsgegevens te wissen, met uitzondering van mijn officiële adres. Tot mijn verbazing stel ik vast dat dit verzoek niet werd nageleefd: ik ontvang nog steeds e-mails en sms-berichten van uw kant. Dit is een directe schending van mijn rechten onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Ik verzoek u dan ook met aandrang om:
1. De onterecht geactiveerde overeenkomst per direct te annuleren;
2. De aanmaning en ingebrekestelling volledig in te trekken;
3. Mijn persoonsgegevens, conform mijn eerdere GDPR-verzoek, correct te verwijderen;
4. Een schriftelijke bevestiging van deze correcties te bezorgen binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief.
Ik hoop op een snelle en correcte afhandeling van dit dossier.
Met beleefde groet,
Sebastian Peerlinck