Terug

Onrechtmatig aanrekenen van kosten voor niet bestelde dienst van Content Trend Platform

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. D.

Naar: Orange

10/01/2023

Beste OrangeIk kocht in 2018 in een Orange-winkel een Flybox, 4G modem bij Orange met een Orange SIM-kaart.Deze box dient als 4G modem en router voor het Internet in ons tweede verblijf.Omdat de ontvangst van het Orange netwerk er eerder laag is, wordt de Flybox vervolgens op de onbewoonde zolder (de hoogste plaats in het huis) geïnstalleerd.Vanaf juni 2021 wordt plots 4,99€/week gefactureerd via onze maandelijkse Orange rekening die per domiciliëring wordt betaald.Op de rekening verschijnt dit als “Aankoop via factuur Orange”. Omdat we in ons abonnement bij aanvang slechts 15 Gb/maand beschikbaar hadden en omdat we wel eens een film streamen, gingen we er van uit dat dit voor extra data was die dan inderdaad extra betaald moet worden.In een Orange advertentie zie ik onlangs dat er intussen een nieuw data-abonnement van 150 Gb/maand is en vraag dit telefonisch aan bij Orange op 4 januari 2023 vooral om die maandelijkse bijkomende kosten voor extra data te verminderen.Uit het telefoongesprek met Orange blijkt echter dat die extra kosten door Content Trend Platform worden aangerekend via Orange en dit voor een spelletje, terwijl niemand van ons computerspelletjes speelt.Orange stopt op mijn vraag onmiddellijk de dienst, maar zij kunnen mij niet zeggen voor welk product ik dan wel betaal. Ze vragen om zelf de leverancier Content Trend te bellen op 0800 11 739 voor meer uitleg. Op mijn vraag hoe zo’n spelletje geactiveerd kan worden, antwoord uw medewerker dat dit via een gsm nummer gebeurd met een dubbele bevestiging per SMS via het nummer 8166. Dit dient wel te gebeuren via een actieve GSM, maar de Orange SIM-kaart is aangesloten op mijn Flybox.De Orange Flybox is een 4G modem en router. Er is geen toetsenbord aan verbonden en hij zendt ook geen boodschappen aan zijn eigenaar.Buiten de Flybox hebben wij bij Orange geen enkele andere dienst of GSM-nummer waarop eventuele online aankopen bevestigd zouden kunnen worden.. Ik heb dan op 04/01/2023 in de namiddag naar het 080011739 nummer van Content trend gebeld. De, overigens vriendelijke, medewerker heeft op mijn vraag uitgelegd dat de 4,99€/wk wordt aangerekend voor het gebruik van een spelletje “360VRTube”. Zij bevestigde dat de dienst via een SMS naar 8166 geactiveerd wordt op een actief GSM nummer.Ik heb in ieder geval nooit mijn toestemming gegeven voor de activatie van deze dienst waarvan ik tot op 4 januari 2023 het bestaan zelfs niet kende. Als Orange mij deze dienst wil aanrekenen, nodig ik hen uit het bewijs van mijn toestemming hiervoor voor te leggen. Met de Flybox is dit m.i. onmogelijk en dus een technische fout van uw systeem.Bij nazicht op het Internet vind ik nog verschillende andere slachtoffers van dezelfde dubieuze praktijk, maar bij de andere cases hebben de gebruikers meestal ook een GSM abonnement waardoor de bewijslast misschien moeilijker ligt. In ieder geval is het een probleem dat blijkbaar regelmatig optreed. Op de fora raadt men aan om alle multimedia te blokkeren via een setting in de krantenzone. Dat heb ik dan ook onmiddellijk gedaan op 4 januari, maar zonder effect tot nog toe? Deze optie is bij Orange in de krantenzone overigens behoorlijk goed weggestoken: waarom? Sinds de Orange factuur van 10 juni 2021, waarin voor de eerste keer twee weken in mei (22/05/2021 en 29/05/2021) werden aangerekend, zijn intussen tot en met 28/11/2022: 76 weken x 4,99€/wk = 379,24€ via Orange facturatie afgehouden.Orange heeft op de laatste factuur van 9 december 2022 (00814061222) vanaf 4/11/2022 wel al alle Content Trend kosten op 4 januari gecrediteerd en jullie dienst vanaf die datum geannuleerd. Vandaag 10 januari krijg ik echter opnieuw een factuur (nr. 00746890123) waarin ook voor de volgende periode deze ongewenste (en nu zelfs in mijn krantenzone geblokkeerde-) multi-media-“dienst” van Content Platform onrechtmatig wordt aangerekend???Telefonisch stuurde u mij voor de klacht naar Content Trend Platform, maar de juridische dienst van Testaankoop adviseert mij om met Orange contact op te nemen aangezien ik enkel met jullie een contractuele band heb. Ik ga er te goeder trouw van uit dat de activatie van het spelletje VR360Tube op onze Orange Flybox een technische vergissing of onvolkomenheid van uw bedrijfssysteem is geweest en ik vraag u daarom om het onrechtmatig verkregen bedrag terug op onze rekening te willen storten. Ik vraag u ook met aandrang deze “dienst” te stoppen en ook de laatste factuur opnieuw te willen crediteren. Dit kan op mijn bankrekeningnummer op naam van Lieven DURT.Ik kijk alvast uit naar uw snelle oplossingVriendelijke groetenLieven DurtMortsel


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform