Terug

ongevraagd klant geworden

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. B.

Naar: OCTA+

16/05/2022

Enkele maanden geleden werd ik opgebeld door een zogezegd onafhankelijk vergelijkingsbureau voor gas- en energiecontracten. De man stelde me voor een vrijblijvende vergelijking uit te voeren. Aan de telefoon wist hij me al te vertellen dat Octa+ er waarschijnlijk het best uit zou komen. Hij vroeg of hij me een mail mocht sturen met meer details over de vergelijking. Dat mocht hij en ik klikte op de button in de mail die me meer details moest geven, waarna ik nogmaals mijn gegevens moest invullen. Ik besloot er verder niet op in te gaan omdat het mij niet meer interesseerde.Enige tijd later kreeg ik van mijn toenmalige leverancier Mega een slotfactuur voor mijn gas- en energiecontracten. Ik vond dit eigenaardig, want ik heb nooit mijn contracten opgezegd bij Mega. Ik moest inderdaad aan het telefoontje met Octa+ denken, maar ik heb nooit een contract getekend en heb geen inloggegevens, klantennummer of account op hun klantenportaal. Wanneer ik de enige mail van Octa+ in mijn inbox terug bekijk, klik ik nogmaals op de button 'Breng mij naar de vergelijking', maar kom ik op een pagina terecht die me vertelt: Sorry, maar u heeft al een contract getekend. Dat moet een vergissing zijn, denk ik.Helaas kreeg ik inderdaad onlangs een aangetekende brief van Octa+ met een betalingsherinnering voor twee voorschotfacturen en het dreigement dat mijn contract zal stopgezet worden indien ik deze niet betaal binnen 15 dagen na verzending van deze brief. Ik sta perplex.Ik probeer iemand aan de lijn te krijgen bij de klantendienst van Octa+, wat slechts heel moeizaam lukt. De persoon die me uiteindelijk terugbelt, is heel vriendelijk. Ze geeft toe dat Octa+ heeft samengewerkt met slecht betrouwbare partners om klanten te ronselen en dat ik helaas niet alleen ben. Tegelijk zegt ze dat het nu eenmaal zo is. Je bent nu klant bij ons en ik kan daar niets aan veranderen. Ik raad je aan om die facturen zo snel mogelijk te betalen. Dat ik niets ontving in mailbox zou liggen aan het feit dat mijn mailadres verkeerd genoteerd was (1 l ipv 2 l'en in mijn familienaam). Bizar, want de eerste mail met de 'vergelijking' kwam wel aan. Bovendien moet men altijd een Delivery Fail Notification krijgen indien een emailadres verkeerd gespeld werd.Om samen te vatten: op het moment dat ik een aangetekende zending krijg van Octa+ met een betalingsherinnering en het dreigement dat mijn gas en elektriciteit afgesloten zullen worden heb ik:- geen account of klantennummer bij Octa+- nooit nog telefoon gekregen van Octa+- geen enkele email van Octa+ gekregen met facturen, contractgegevens, op de email met die 'vergelijking' na- geen enkele factuur, contract per post gekregen- laat staan een getekend contractIk sta met de rug tegen de muur. Wil ik terug veranderen van leverancier, dan moet ik weeral opstart- en afsluitkosten betalen (€125 bij Octa+). Blijf ik bij Octa+, dan geef ik toe aan deze gangsterpraktijken en zit ik met een contract waar ik helemaal niet voor gekozen heb, laat staan dat ik weet welke de voorwaarden ervan zijn.Ik hoop dat ik niet alleen ben als gedupeerde en dat er een halt kan toegeroepen aan deze criminele praktijken. Alvast bedankt om deze klacht serieus te nemen.

Berichten (3)

E. B.

Naar: OCTA+

03/06/2022

Na drie weken ontving ik nog steeds geen antwoord op dit bericht. Bedankt om deze klacht serieus te nemen.

OCTA+

Naar: E. B.

10/06/2022

DATA NOT AVAILABLE

E. B.

Naar: OCTA+

22/06/2022

Dag JeremyBedankt voor je antwoord.De mail die tot viermaal toe zou vermelden dat ik inteken op een contract KREEG IK NIET. Dat is net het punt van mijn klacht. Als je mij die email kan tonen, gedateerd op 11/02/2022 en geadresseerd aan mijn emailadres, dan zie ik die heel graag. Zij het als screenshot, bijlage, opnieuw versturen... Maar die hebben jullie niet.Ik heb nooit mondeling of schriftelijk toestemming gegeven om een contract op te starten, laat staan dat ik ergens zou getekend hebben.Aangezien Fluvius me laat weten de energielevering over te nemen, neem ik aan dat deze zaak zonder meer afgesloten is. Ik ga veranderen van leverancier en wil liever niets meer met jullie te maken hebben.Groeten,Liselotte


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform