Beste, ik kreeg half december mijn eindafrekening van gas en elektriciteit doorgestuurd.Ik heb een contract 'Easy variabel (voor 1 jaar)'.Ik volg maandelijks mijn verbruik op, alsook de huidige prijzen voor mijn contracttype (via website Engie).Voor alle duidelijkheid: deze klacht gaat niet over het verbruikte volume, alhoewel ik ook vragen heb hierbij.Dit gezien ik meer dan 12 uur per dag van huis ben, bovendien alleenstaande ben, mijn thermostaat programma gelijklopend instel en geen hoge comforttemperatuur hanteer (19°C op ogenblikken dat ik thuis ben - 16°C indien er niemand thuis is)De klacht gaat in essentie over de berekeningswijze van de eindafrekening.Het contract vermeldt dat er variabele prijzen gehanteerd worden, per maand berekend.Hoe komt het dan dat de eindafrekening maar 1 prijs vermeld, per energievorm, voor de ganse periode van afrekening (= 1 jaar)?Ik heb zelf wat gemiddelden berekent en geen enkel resultaat komt ook maar in de buurt van de vermelde prijzen. Zowel rekening houdend met als zonder alle vaste kosten voor groene stroom, netbeheer, ... inclus).Ik eis dan ook van Engie een gedetaileerde berekening hoe men aan dat ene bedrag gekomen is, die men gebruikt om een eindafrekening te bepalen, zodat ik dit kan vergelijken met de maandelijkse prijzen die ik gedurende het voorbije jaar genoteerd heb vanop hun website (die specifiek voor mijn contracttype waren).De huidige digitale meters laten perfect toe, om te bepalen welk verbruik men in een bepaalde periode, dus aan een bepaalde prijs, heeft gehad.Nu wordt alles over 1 kam gescheerd: 1 prijs voor ganse het jaar, met 1 meterstand.Waarom moest er dan verplicht een digitale meter geïnstalleerd worden? Het piekverbruik kan men wel opvolgen per maand (capaciteitstarief) maar het effectieve verbruik niet ?Indien hier ernstige vragen/afwijkingen worden vastgesteld bij de uitgebreide detailfactuur, eis ik ook een herziening van mijn eindafrekening.ps: de betreffende eindafrekening (bijna 2000 €) is ondertussen wel betaald.