Beste HelloFresh,Ik ben sinds enkele maanden klant met als doel om af en toe inspiratie op te doen bij het koken wanneer ik er nood aan heb, dankzij jullie boxen. Omwille van het feit dat ik slechts af en toe een box wil bestellen, heb ik steeds handmatig alle weken moeten aanduiden wanneer ik geen box wil ontvangen. Vorige zondag (12/08) kreeg ik plots een sms dat ik de dag erna een box zou aankrijgen. Ik heb in de week ervoor echter geen mail ontvangen om mij eraan te herinneren dat de pauze die ik had aangegeven ten einde zou lopen. Noch om mij te vragen om mijn keuze aan maaltijden door te geven. Direct na de sms heb ik op de app mijn aankomende box proberen annuleren, wat niet ging, waardoor ik uiteindelijk mijn account heb stopgezet. Vervolgens heb ik meteen erna naar de klantendienst gebeld om door te geven dat ik geen verwittigingsmail had gekregen in de voorgaande week (ook niet in de spamfolder). De collega meldde dat ik alleen maar een mail zou ontvangen als ik inactief zou zijn op mijn account, maar volgens hem stond ik als actief aangeduid in het systeem. Wat niet kan, want het was al meer dan een maand geleden dat ik op m'n account was geweest (om de pauze aan te duiden). Waarschijnlijk stond mijn account op actief vanwege het stopzetten van mijn acccount enkele minuten ervoor. Ik vroeg ook om mijn maaltijden nog te kunnen wijzigen, maar daar was het blijkbaar al te laat voor...De collega bood slechts 2 oplossingen aan:-Kan u uw buren niet blij maken met de box?-U kan uw box schenken aan de voedselbanken, en dan betalen wij de helft.Twee oplossingen die niets van compensatie boden voor de factuur die ik voorgeschoteld zal krijgen, noch voor de maaltijden die ik voor een deel niet lust. De dag erna, maandag 13/08, belde ik nogmaals de klantendienst. Ik legde de situatie opnieuw uit. De man zei dat mails niet als eindpunt van communicatie worden gezien, omdat ze soms niet toekomen door slechtwerkend internet, of soms in de spamfolder terechtkomen. Ik antwoordde dat dit geen geldig excuus is en een back-up moet voorzien worden: een extra mailadres doorgeven, of een ander kanaal van communicatie (bv per sms) om de klant op de hoogte te houden. Hij gaf me gelijk en zou dit doorgeven aan zijn superior. Ik heb gevraagd om een compensatie, maar het enige dat hij kon aanbieden, waren dezelfde 2 oplossingen. Ik vroeg om een andere vorm van compensatie in de vorm van een gedeeltelijke terugstorting, en NIET in de vorm van kortingsbonnen, omdat ik geen boxen meer zal bestellen. De medewerker moest eerst om toestemming vragen voor een compensatie, en kwam na een tweede keer terug met 2 kortingsbonnen van €10 voor de volgende twee boxen... Volgens hem was mijn situatie een unieke situatie waardoor ze het geld niet gedeeltelijk kunnen terugstorten. De voorbije dagen heb ik in mijn omgeving mijn ongenoegen geuit over dit probleem, en ik kan bevestigen dat dit GEEN unieke situatie is. Een kennis gaf aan dat hij enkele jaren geleden zijn abonnement om dezelfde redenen als ik had stopgezet. Een andere kennis gaf aan dat hij hetzelfde ook al had meegemaakt in de familie. Tot slot botste ik op dit artikel van NOS, daterend van 2016, waarin HelloFresh de volgende (loze) belofte maakte: Aan de communicatie gaat HelloFresh in ieder geval ook werken: Klanten krijgen nu al een herinneringsmail, om te voorkomen dat ze de deadline missen en ze onverwacht een box ontvangen. We gaan ervoor zorgen dat dit nog duidelijker wordt gecommuniceerd. Bron: https://nos.nl/op3/artikel/2084525-hellofresh-de-kritiek-is-niet-mals.html Het is overduidelijk dat dit voor HelloFresh een hardselling tactiek is: mensen niet inlichten, en daarna de factuur en box in hun bak duwen... Jammer, want zo verliezen jullie veel klanten, en klantenwerving is véél duurder dan klantenretentie. Bovendien is negatieve word-of-mouth iets dat zich heel erg snel verspreid.