Beste,Ik ben al geruime tijd klant bij OCTA+, echter stellen ze mij nu echt op de proef en ben ik zéér verontwaardigd over hun manier van handelen in deze tijd van energiecrisis.Het betreft hier het éénzijdig aanpassen en meer bepaald verhogen van het voorschotfactuur, zonder mij als consument te consulteren en daarbovenop zonder de mogelijkheid te bieden om deze aan te passen naar een ander tarief.Mijn initiële voorschotfactuur bedroeg 60€ per maand. Ik heb een eindafrekening gekregen voor zowel gas als elektriciteit van +/- 600€. Dit wil zeggen een meerprijs van 50€/maand en niet 115€/maand. Daarbovenop zit ik met een vast contract op elektriciteit en variabel op gas.Ondanks mijn vragen om het voorschotfactuur te herleiden naar 115€ ipv het door hen voorgestelde 175€, weigeren zij dit te doen. Hiervoor schuilen zij zich achter allerlei redenen en partijen zoals de VREG/CREG en andere leveranciers die dezelfde praktijken toepassen (lees hieronder de quote). Sinds wanneer mag/kan een leverancier of een andere partij (netbeheerder) bepalen wat ik als consument moet voorschieten en dit gebaseerd op schattingen. Hierbij een kopie van hun laatste mail naar mij toe:QUOTEBij het tekenen van uw contract bent u akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. In onze algemene voorwaarden staat duidelijk het volgende genoteert:7.3 OCTA+ kan voorschotten aanrekenen en een redelijk factuurbedrag bepalen op basis van een schatting van het verbruik van de Klant, ter beschikking gesteld door de Netbeheerder. De Klant heeft het recht om een herziening van deze bedragen te vragen, waarop OCTA+ binnen een redelijke termijn gemotiveerd zal antwoorden. OCTA+ mag het bedrag van de voorschotfacturen wijzingen na elke wijziging die een significante invloed heeft op de regularisatiefactuur.Ons gemotiveerd antwoord staat reeds vermeld in de vorige e-mail:Recent heeft u de jaarlijkse afrekeningen ontvangen waarbij u een hoog bedrag heeft bijbetaald. Daaruit blijkt dat uw voorschot niet voldoende was voor uw verbruik.Na een jaarlijkse afrekening maakt uw netbeheerder een nieuwe schatting van uw toekomstige verbruik en baseert zich daarop om uw voorschotbedrag aan te passen.Gezien de evolutie van de markt en vooral de instabiliteit ervan, vertegenwoordigt dit voorschot perfect de realiteit (prijs + verbruik) en laat het u toe om in de toekomst niet met een enorme regularisatierekening te zitten.Dit is een courante praktijk waarbij u gegevens kan inwinnen op de website van de VREG en de CREG. Een aanpassing van het voorschot wordt bij elke leverancier toegepast.Wij betalen aan de netbeheerder hogere voorschotbedragen in de winter en lagere in de zomer om deze dan terug te ontvangen van u. Wij verpreiden uw voorschotten over een volledig jaar om op die manier zo dicht mogelijk bij 0 euro uit te komen. Het is niet de bedoeling dat wij een financiële instelling worden en wij uw voorschotfacturen volledig gaan voorschieten.Bijgevolg blijft ons voorstel wel van toepassing:U kunt ons gerust in april opnieuw uw meterstanden doorsturen voor een herberekening van uw voorschot. Hopelijk zijn de tarieven op dat moment opnieuw in dalende lijn. Voor elektriciteit hebben wij nog het keuringsverslag van uw zonnepanelen nodig om een correcte herberekening te kunnen uitvoeren.UNQUOTEM.a.w. de consument moet bank spelen voor een partij dat niet alleen gas en elektriciteit levert! En mocht de leverancier van mijn keuze alleen gas en/of elektriciteit leveren, hoef ik als consument niet voor bank te spelen.Ik ben bereid om mijn voorschotfactuur te verhogen, maar enkel naar een bedrag waarvan ik bepaal dat het voor mij haalbaar is, niet door iemand anders. Daarbovenop kan ik dit niet meer aanpassen via het klantenportaal van OCTA+. Dit staat ingesteld op minimaal 175€/maand, dus dat is ook fijn geregeld door hen.Ik hoop dat men hierop spoedig gepast reageert en dat men stopt met deze wanpraktijken.