Terug

Niks transparantie, slechte wil en intimidatie

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

C. V.

Naar: Luminus

26/10/2023

Beste,Op 15 april 2022 verlaat ik mijn oude woning en vul samen met mijn ex-huisbaas het 'Energieovernamedocument Electriciteit en Gas in en maak dat over.Op 8 juni 2022 ontvang ik mijn slotfactuur voor het gasverbruik (factuurdatum 31/05/2022 te betalen: 206,02 euro) Ik betaal dat onmiddellijk.Op 10 juni 2022 wordt er dan tòch nog 72,07 euro 'voorschot' geïnd van mijn rekening via Europese domiciliëring.Half juli 2022 ontvang ik mijn afrekening voor het electriciteitsverbruik (factuurdatum 06/07/2022: 0 euro).Vijf dagen later wordt er dan opnieuw tòch nog eens 114,35 euro 'voorschot' geïnd van mijn rekening.De klantendienst heeft geen antwoord op mijn vraag hoe het kan dat er nog voorschotten worden geïnd na de slotafrekening. Ook is het me niet duidelijk of mijn sociaal tarief is mee verekend. De enige uitleg die, ik krijg is dat ik maar geduld moet oefenen en vertrouwen dat zij alles in orde zullen brengen. Telefonisch binnengeraken en van het kastje naar de muur gestuurd worden duurde al gauw meer dan anderhalf uur.Op 24 november 2022 ontvang ik dan eindelijk een creditnota betreffende mijn slotafrekening van de elektriciteit van 607,68 euro. Reden: aanpassing meetgegevens.Het bedrag zal na verrekening met eventueel onbetaalde facturen en kosten uiterlijk op 12/12 2022 worden teruggestort. Er wordt ook uitdrukkelijk vermeld dat na de terugbetaling van dit bedrag alle facturen zoals vermeld op keerzijde (elektriciteitsverbruik 16/11/2021 - 15/05/2022)betaald zijn.Voor zover ik wijs geraak uit jullie berekeningen lijkt het me dat mijn sociaal tarief nu is mee verrekend. Over die geïnde voorschotten na de slotafrekening wordt er niet gerept maar ik heb er al lang vrede mee want ik het hele gedoe bezorgt me gewoon teveel stress en ik wil er vanaf. Op 12 dec 2022 ontvang ik het bedrag op mijn rekening en verkeer ik in de veronderstelling dat hiermee de kous af is. Het contract is ten einde.Opgeruimd staat netjes. Bye bye Luminus.Groot was mijn verbazing en nog groter mijn acute stress toen ik eind april 2023, bijna een jaar na de feiten vastel, bij het openen van mijn bankprogramma, dat er op 24 april 233,89 euro van mijn rekening is verdwenen naar Luminus via een Europese domiciliëring. Ik had geen factuur, noch op papier noch via mail, ontvangen. Jullie vonden het kunnen om zomaar zonder boe of ba mijn rekening te plunderen.Ik reclameerde bij de bank dat ze dat niet hadden mogen betalen en hun medewerker vertelde me doodleuk dat bij het beëindigen van een nutscontract het bedrijf wordt verondersteld om zelf de domicilëringstoelatingen te schrappen. Niet dus. Hij ging ook eens informeren bij Luminus hoe dat juist zat en binnen het kwartier belde hij me al terug met de mededeling dat Luminus een correctie had doorgevoerd. Welke correctie wist hij niet, hij kon me enkel meedelen wat Luminus hem had verteld. Dat was rond kwart na negen uur 's morgens. Blijkbaar kunnen de grote jongens zonder problemen onmiddellijk met elkaar bellen.Daarna heb ik de klantendienst van Luminus gebeld en driekwartier ellendige wachtmuziekjes getrotseerd tot er iemand opnam. Nadat ik mijn verhaal had gedaan verbond deze sterk mediagetrainde jongedame met zwaar Hollands accent me met de verhuisdienst die me zeker ging kunnen helpen. Weer een half uur hersendodende wachtmuziekjes later deed ik mijn verhaal opnieuw aan een andere sterk mediagetrainde jongedame met een nog zwaarder Hollands accent die me verzekerde dat Luminus gewoon een correctie had doorgevoerd. Wat dan de fout was die te corrigeren viel en waarom ik niet eens op de hoogte werd gebracht kon ze me niet zeggen. Wel ging ze me onmiddellijk doorverbinden met de dienst Facturatie die me zeker ging kunnen helpen. Nog eens een dik halfuur hemeltergende wachtmuziekjes later kom ik weer terecht bij een heel assertieve jongedame met zwaar Hollands accent die maar blijft herhalen dat Luminus gewoon een correctie heeft doorgevoerd. Ze weigert te antwoorden op mijn vraag van welke correctie dat dan wel is en breekt het gesprek gewoon af. Ondertussen is het al middag geworden en ik blijf verdwaasd en moedeloos achter.Enkele dagen later check ik 'mijn begunstigden' in mijn bankprogramma om Luminus alvast te blokkeren en ik zie naast het laatste domiciliëringsmandaat van Luminus een knop met 'terugbetaling aanvragen'. Ik duw daarop en enkele dagen later staan die 233,85 euro weer netjes op mijn rekening. Opnieuw zonder boe of ba. Geen factuur noch mail hieromtrent ontvangen. Dit sterkte me in mijn overtuiging dat het gewoon een tactiek is. Proberen. Als er één op de duizend niet goed oplet dan is dat gemakkelijk verdiend geld.Soit, ik was al blij dat ik mijn geld terug had en dacht het nu eindelijk gedaan was.Niet dus. Verleden week krijg ik een mail van Luminus via een mailinglist om dringend 233,89 euro te betalen, zonder uitleg waarom. Ik klik dat dus gewoon weg. De volgende dag wordt ik gebeld door Iemand van Luminus die me bezweert omdat bedrag zo vlug mogelijk te betalen maar hij kon me ook niet uitleggen vanwaar dat bedrag kwam. Dat is gewoon een correctie omdat ze me teveel hebben terugbetaald. Ik heb die meneer wandelen gestuurd.Vandaag krijg ik weer een aanmaning om onmiddellijk dat bedrag te betalen anders ziet Luminus zich genoodzaakt om haar invoederingsprocedure verder te zetten. Als ik inlog op MyLuminus staat er bij Facturen en betalingen' duidelijk: GEEN OPENSTAANDE FACTUREN. 'Links op de pagina bij 'Mijn saldo' staat er wel: 233,89 euro openstaand bedrag.De manier waarop Luminus te werk gaat is respectloos en beneden alle peil en ik accepteer dat niet. Gegroet.CV


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform