Terug

niet naleven van 2 jaar prijsvaste prijzen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. R.

Naar: DSM Keukens

27/01/2022

Beste,20 december 2019 bezoeken wij jullie toonzaal te Oostende om eens te informeren voor een keuken. Na een aangenaam gesprek tekenen we de bestelbon.Omdat het hier toch over een groot bedrag gaat, en we wat weigerachtig stonden, werd ons benadrukt dat we ons geen zorgen moesten maken. De prijzen bleven 2 jaar behouden en we konden het plan nog zo vaak wijzigen als we willen en over die periode van 2 jaar wordt niet zo moeilijk gedaan...Jullie pakken uit met die 2 jaar prijsvastheid en dat komt ons goed uit want in maart 2020 volgde de lockdown (een harde dobber voor ons omdat we een café uitbaten).Ik wijs jullie op de voorwaarden die jullie vermelden op de bestelbon:De in bestelbon weergegeven prijzen zijn gebaseerd op de prijzen van de grondstoffen en leveranciers van toepassing op het ogenblik van de bestelling. Mits schriftelijk akkoord van onze firma kan de leveringsdatum voorzien op de bestelbon worden uitgesteld, en de prijsvastheid kan worden gegarandeerd voor een periode van max. 2 jaar vanaf de ondertekening van de bestelbon. (Prijsvastheid = de keuken ondergaat GEEN prijsstijging ondanks dat de prijzen inmiddels door de leveranciers werden verhoogd). In het geval onze firma niet akkoord kan gaan met een aanpassing van de leveringsdatum die de oorspronkelijke datum met meer dan 10 maanden overschrijdt, wordt het contract beschouwd als verbroken door de klant en is art. 2 van toepassing (art. verwijst naar de verbrekingsvergoeding van 30%).Na wat sleutelen aan de offerte wordt de offerte 2 juli vastgesteld op een bedrag van 15.302,53€ excl btw. De keuken zal in 2 delen besteld en geleverd worden.We gaan september 2021 opnieuw naar de showroom waar we de bestelling plaatsen voor het eerste deel van de keuken, nl het eiland. Kostprijs: 6.965,54€ - het eiland wordt geplaatst 13 december.Bij bestelling van het eiland geven we onmiddellijk te kennen dat we na de plaatsing van het eiland zullen langskomen om de rest van de keuken te bestellen. Dat is geen enkel probleem EN er komen nog nieuwe fronten binnen die we hopelijk wel mooi zullen vinden.Hier verwijzen we nogmaals naar jullie voorwaarde op bestelbon. Een dergelijke uitspraak door jullie, dat we ook in december nog kunnen passeren, wil toch zeggen dat jullie akkoord gaan met de aanpassing van leveringsdatum na die 2 jaren? En de leverdatum kan nog perfect binnen 2 jaar en 10 maanden.In de week van de plaatsing van het keukeneiland nemen we contact op met DSM om de rest van de keuken nog binnen die termijn van 2 jaar te bestellen. Dat is ook geen enkel probleem er wordt ons telefonisch zelf gezegd dat we met die datum niet moeten inzitten. Als we weten dat de bestelling geplaatst wordt, kan die datum zelf wat opgeschoven worden.We krijgen een nieuwe afspraak 18 december, opnieuw bij Tara Vandecasteele.We zitten er 2 uren want alles moet opnieuw uitgetekend worden.En... Goed nieuws van Tara: er zijn fronten die we mooi vinden EN de verborgen deur die in het ontwerp zit (een deur die naar de garage gaat maar die er uit ziet als een keukenfront), daar is een nieuwe leverancier/een nieuw systeem voor. We zouden hiermee minstens 1.500€ besparen. Alleen al op de deur en we moeten daardoor ook geen frontverlenging doen bij de 3 aangrenzende deuren, daar gaan we ook nog geld mee uitsparen. Echter, als we de prijs van deel 2 optellen met wat reeds betaald is, komen we op een bedrag VEEL hoger dan oorspronkelijke offerte. De excuses volgen: Het moet onderzocht worden want het computersysteem werkte niet mee, geen idee hoe Kristof aan die prijs was gekomen,... Opeens wordt de fout gevonden. Ik wil de bestelbon tekenen maar die moet eerst gecontroleerd wordenDan volgt een mail die zegt dat de originele prijs niet gehandhaafd kan worden omdat de keuken binnen de 2 jr moest geplaatst worden.Mogen we erop wijzen dat er nergens in jullie voorwaarden melding wordt gemaakt dat de keuken binnen de 2 jaar dient geplaatst te zijn? Op geen enkel moment werd dit mondeling, noch schriftelijk, meegedeeld.Om jullie policy te checken heb ik de voorbije dagen eens gebeld naar jullie showroom in Brugge en die in Roeselare. Ik heb hiervan een opname.Ik vraag telefonisch uitleg over de 2 jaar prijsvastheidHet antwoord van een medewerker uit DSM Roeselare:Dat is een actie die we altijd doen. Waarom? De prijzen slaan een beetje de pan uit. Wat wij eigenlijk doen voor de klanten... wel je hebt 2 jaar de tijd, maar dat is natuurlijk te bespreken, als dat 3 jaar is, dat maakt het grote verschil voor ons niet, wij gaan garanderen dat je zoveel tijd hebt om je keuken te plaatsen aan dezelfde prijs. De aanpassingen die je doet blijven ook aan dezelfde prijs. Dat is dus super interessant. Zeker voor mensen die verbouwen. Want er zijn de dag van vandaag zoveel variabele offertes maar bij ons heb je zekerheid.Ik vraag nog eens: die 2 jaar prijsvastheid, is het dan de bedoeling dat je keuken binnen de 2 jaar geplaatst is of kan ik nog een maand voor de 2 jaar afloopt bij jullie langskomen en alles finaliseren?Jullie antwoord natuurlijk, dat is geen enkel probleemIk vraag NOG eens: Als ik nu eind januari bij jullie langskom en ik teken, dan is het niet perse zo dat de keuken binnen de 2 jaren moet geplaatst wordenJullie antwoord Nee Ik sluit af met te zeggen: Het is goed dat ik weet, dat de prijs 2 jaar vast staat , en ja... wordt de keuken op 2 jaar en een half geplaatst, dan kan dat geen kwaad?DSM antwoordt: Maar neen neen, tuurlijk niet. Als je wat meer tijd wilt, is dat echt geen probleem hoor mevrouw, dat is niet iets waar wij moeilijk over doen.Kern van de zaak: wij wensen dat de afspraak van de prijsvastheid gedurende 2 jaar gerespecteerd wordt en dan zullen we de rest van de keuken bestellen aan de oorspronkelijk, afgesproken prijs. Zijnde 8.336,99 - de +/-1.500 die we zouden besparen = 6.800€We kijken uit naar jullie correcte en eerlijke reactie...Fam. Van Eeghem-Remmerie

Berichten (3)

DSM Keukens

Naar: M. R.

01/02/2022

Beste klant,Wij hebben kennisgenomen van uw klacht, maar wij kunnen niet akkoord gaan met de inhoud ervan.U verwijst in uw schrijven zelf naar artikel 10 van onze algemene voorwaarden: 'De in de bestelbon weergegeven prijzen zijn gebaseerd op de prijzen van de grondstoffen en leveranciers van toepassing op het ogenblik van de bestelling. Mits schriftelijk akkoord van onze firma kan de leveringstermijn voorzien op de bestelbon worden uitgesteld, en de prijsvastheid kan worden gegarandeerd voor een periode van maximum 2 jaar vanaf de ondertekening van de bestelbon. (Prijsvastheid = de keuken ondergaat geen prijsstijging ondanks dat de prijzen inmiddels door de leveranciers werden verhoogd). In het geval onze firma niet akkoord kan gaan met een aanpassing van de leveringsdatum die de oorspronkelijke datum met meer dan 10 maanden overschrijdt, wordt het contract beschouwd als verbroken door de klant en is artikel 2 van toepassing.'. In uw dossier werden deze voorwaarden wel degelijk gerespecteerd. We gingen er namelijk mee akkoord om de voorziene levertermijn van uw keuken, op uw vraag, verder uit te stellen. Zoals beschreven in de algemene voorwaarden kan de prijsvastheid van een bestelbon gegarandeerd worden voor een periode van maximum 2 jaar vanaf de ondertekening van de bestelbon. U ondertekende uw oorspronkelijke bestelbon op 20/12/2019, wat betekent dat de prijsvastheid in uw dossier verliep op 20/12/2021.Wij bespreken uw dossier echter liever persoonlijk met u. Mits huidig antwoord op uw klacht wensen wij u vriendelijk te vragen contact op te nemen met ons filiaal te Oostende teneinde dit misverstand uit te klaren. U beschikt reeds over de contactgegevens van de winkelverantwoordelijke.Alvast bedankt.Met vriendelijke groeten,DSM Keukens.

M. R.

Naar: DSM Keukens

01/02/2022

Goedemiddag,Heel erg bedankt voor uw e-mail! Dat wordt erg geapprecieerd.Wat misschien niet duidelijk was in de oorspronkelijke mail: op 18/12/2021 had ik een afspraak in Oostende om deel 2 van de keuken daar, op dat moment, te bestellen en de bestelbon te ondertekenen. Dus, binnen de afspraken van de prijsvastheid van 2 jaar.Echter bleek het opeens onmogelijk om aan de oorspronkelijk afgesproken prijzen te bestellen. Reden: de keuken diende geplaatst te zijn binnen die 2 jaren. Dan wordt er toch niet, zoals u het beschrijft in uw mail, aan de voorwaarden voldaan? Of begrijp ik uw e-mail niet goed?Kunt u me hierop nog kort een antwoord bezorgen?Dan ga ik heel graag, met uw antwoord, een afspraak maken in Oostende om de verdere bestelling van de keuken te plaatsen.Nogmaals bedankt voor uw antwoord,met vriendelijke groeten,Mieke

DSM Keukens

Naar: M. R.

03/02/2022

Beste klant,Bedankt voor uw antwoord.Voor alle duidelijkheid: de prijsstijging dient wel degelijk doorgerekend te worden voor het 2e deel van uw keuken.Dit aangezien de plaatsing ervan later dan 2 jaar na ondertekening van de oorspronkelijke bestelbon zal plaatsvinden.Ik wens u nogmaals vriendelijk te vragen om u opnieuw tot de toonzaal te wenden.Daar zal men alles nog eens duidelijk met u overlopen.Prettige dag verder.Met vriendelijke groeten,DSM Keukens.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform