Op 4 Nov 2021 werd door de postbode een pakje, dat te groot was voor de brievenbus, bij mijn afwezigheid boven op de brievenbus geplaatst. Zie foto 1. In de tracking vermeldde hij dat het pakketje IN de brievenbus was geleverd. (Is dat geen valsheid in geschrifte???) Zie foto 2. Ik heb hiervoor een klacht ingediend bij bpost (1-38801641162). Niet tevreden het standaard antwoord van de klantendienst diende ik een klacht in bij de ombudsdienst (P2111 0247). Het antwoord van bpost luidde: “bpost meldt ons dat de postbode werd aangesproken over uw klachten en aangemaand geen pakketten na te laten en bij afwezigheid, de leveringsvoorkeur toe te passen.Gezien er geen pakketten mogen nagelaten worden, bestaat er ook geen status of vermelding in track&trace hiervoor. De pakketten dienen of geleverd te worden in de brievenbus indien dit mogelijk is, of aangeboden te worden, of bij afwezigheid dient de leveringsvoorkeur toegepast te worden en/of dienen de pakketten overgebracht te worden naar een afhaalpunt. “Mijn leveringsvoorkeur is sinds jaar en dag het postkantoor te 1830 Machelen. Hiermee wordt echter door de bezorgers van bpost totaal geen rekening gehouden.Op 30 Mar 2022 werd door de postbode opnieuw een pakje op de brievenbus gelegd. Zie foto 3. Opnieuw werd in de tracking vermeld dat het pakje IN de brievenbus werd geleverd. Zie foto 4. Bij het bekijken van de beelden van mijn bewakingscamera blijkt dat het hier om DEZELFDE BEZORGER gaat.Probleem 1: De wet betreffende de postdiensten van 26 januari 2018 zegt dat:Art. 16. § 1. De levering van de universele dienst brengt de volgende verplichtingen met zich mee :3° “Deze verplichting wordt uitgebreid tot de pakketten bedoeld in artikel 15, § 1, 2° en 3°. Zo het aangeboden pakket niet kan worden besteld op het adres van de bestemmeling, wordt het bewaard op een plaats in de gemeente van de geadresseerde, waarbij die laatste daarvan op de hoogte wordt gebracht door een bericht dat in zijn bus wordt achtergelaten. Die plaats moet ten minste vijf dagen per week, behalve op zondag en wettelijke feestdagen, toegankelijk zijn. Een andere plaats kan ook worden gedefinieerd door de aanbieder van de universele dienst mits akkoord van de bestemmeling.”In de algemene voorwaarden van bpost staat echter in V. 1. 3.: “Ingeval er op het vermelde adres niemand aanwezig is, behoudt bpost zich het recht om het pakje te leveren op een veilige plaats op het opgegeven adres. De bestemmeling zal hierover schriftelijk ingelicht worden door bpost.”De algemene voorwaarden van bpost zijn dus in tegenspraak met de postwet.Ik heb hiervoor eerst een klacht ingediend bij de klantendienst van bpost (1-39442639877) en daarna bij de ombudsdienst (P2112 0469). Als antwoord kreeg ik via de ombudsdienst “ Het klopt dat de postwetgeving stelt dat postzendingen op het aangeduide adres uitgereikt dienen te worden. Het klopt ook dat de algemene voorwaarden van bpost stellen dat deze pakketten op een veilige plaats uitgereikt kunnen worden.We gaan hier als Ombudsdienst inderdaad niet helemaal mee akkoord. Wanneer zendingen die op een dergelijke manier uitgereikt werden verloren raken, proberen we bpost steeds aansprakelijk te stellen voor de schade van de waarde van de zending.We hebben dit ook meermaals structureel besproken met de postoperator in kwestie en met de regulator (het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, of kortweg het BIPT). bpost is van mening dat hun manier van werken nog steeds in lijn met de regelgeving is en stellen:De postwet van 2018 voorziet dat de pakjes op het adres van bestemming geleverd worden maar het is niet vereist dat het pakje persoonlijk wordt afgeleverd aan de bestemmeling.De postbode kan op betrokken adres het pakje achterlaten op een veilige plaats, dit is dan ook beschouwd als bedeling op adres van bestemming.Het klopt dat de geadresseerde een online account kan aanmaken om dit niet toe te passen op zijn / haar pakjes, maar zendingen kunnen als 'default' (dus als er geen leveringsvoorkeur werd aangegeven) wel onbeheerd achtergelaten worden. Het is vooral deze werkwijze van bpost waar wij als Ombudsdienst problemen mee hebben.Probleem 2:In de algemene voorwaarden van bpost wordt een veilige plaats gedefinieerd als: een veilige plaats, zijnde een plaats gekozen door de bestemmeling en gelegen op het oorspronkelijke adres vermeld op het pakje. De bestemmeling wordt gevraagd een Veilige plaats te kiezen die toegankelijk, droog en niet zichtbaar is vanop de openbare weg”.De bezorgers van bpost echter houden niet alleen totaal geen rekening met de leveringsvoorkeuren van de klant maar laten de pakjes meestal gewoon naast de voordeur achter, dus NIET op een veilige plaats.Ik vraag dan ook de tussenkomst van Testaankoop om:1. De algemene voorwaarden van bpost in overeenstemming te laten brengen met de postwet. In deze laatste staat duidelijk dat levering op een andere plaats enkel kan als de bestemmeling hiervoor zijn akkoord gegeven heeft.2. Leveringsvoorkeuren van de klant moeten gerespecteerd worden. Dit gebeurt momenteel bijna NOOIT.3. Indien de bestemmeling akkoord gaat dat bij zijn afwezigheid pakjes op een veilige plaats geleverd mogen worden, dan moet dit ook gebeuren op een veilige plaats zoals voorzien in de algemene voorwaarden van bpost zelf en niet op een plaats gelegen vlak langs de openbare weg waar elke toevallige passant het pakje kan meenemen.4. Correct ingeven van de gegevens in de tracking zodat bij verdwijning van het pakje de klant zonder de nodige discussie zijn geld kan terugvorderen van de verkoper.