Terug

Niet afgewerkte keuken

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Levering

Klacht

E. Y.

Naar: Vanden Borre Kitchen

14/10/2025

Beste, Via deze weg wens ik een officiële klacht in te dienen tegen Vandenborre Kitchens Wilrijk wegens het niet afwerken van onze keuken en de aanhoudende gebrekkige communicatie. Wij hebben op 26 oktober 2024 een keuken besteld, met als geplande lever- en installatiedatum eind maart 2025. De installatie is op de afgesproken datum gestart, maar op heden (14 oktober 2025) is onze keuken nog steeds niet afgewerkt. Hieronder vindt u een chronologisch overzicht van de voornaamste problemen die wij hebben ondervonden. 1. Fouten in het technisch plan De afmetingen op het technisch plan bleken onjuist. Ondanks dat de keuken werd opgemeten, werden niet alle maten correct aangepast in het definitieve plan. Hierdoor werd de afvoer op de verkeerde plaats geboord. We hebben meermaals gevraagd om een kopie van de officiële opmeting te ontvangen, maar dit werd telkens genegeerd. Hierdoor konden we geen bewijs verzamelen van de fout. Uiteindelijk hebben wij zelf de afvoerbuizen moeten laten verplaatsen, wat extra kosten met zich meebracht. 2. Onvolledige installatie en gebrekkige communicatie De installateur zou de keuken op 26 en 27 maart volledig afwerken. Er was telkens iemand van ons aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden. Op de tweede dag is de installateur echter zonder uitleg vertrokken, terwijl de keuken nog niet voltooid was. Daarna was hij wekenlang onbereikbaar. Pas drie weken later vernamen wij via Vandenborre dat de afvoer fout geplaatst was (zie punt 1) en dat dit de reden was waarom het eiland niet werd afgewerkt. Dit werd nooit rechtstreeks aan ons meegedeeld, waardoor wij niet tijdig konden ingrijpen. 3. Diverse fouten en schade Na de gedeeltelijke installatie hebben we verschillende fouten vastgesteld: Verkeerd geplaatste ventilatieroosters in de plint Beschadigingen aan een kast en aan de oven, veroorzaakt door de installateur Een lek door een foutief aangesloten waterleiding 4. Vertraging bij de plaatsing van het werkblad Omdat het keukeneiland niet was afgewerkt, werd de opmeting voor het werkblad niet ingepland. Wij werden hierover niet geïnformeerd en kregen pas duidelijkheid na zelf meermaals langs te gaan in de winkel. E-mails en telefoons bleven onbeantwoord, waardoor wij herhaaldelijk persoonlijk contact moesten opnemen. Het lijkt erop dat schriftelijke communicatie bewust werd vermeden om bewijsmateriaal van fouten te beperken. 5. Late opmeting en levering van het werkblad Na herhaald aandringen werd het werkblad uiteindelijk pas op 17 april opgemeten – amper een week voor onze geplande verhuis. Tijdens het eerste ontwerp hadden wij duidelijk aangegeven dat de keuken voor de verhuisdatum volledig klaar moest zijn. De leveringstermijn van het werkblad (drie weken) werd ons nooit vooraf meegedeeld. De geplande afspraak op 15 mei werd zonder toelichting met een week uitgesteld, waardoor wij meer dan een maand zonder functionele keuken zaten. 6. Voltooiing van het eiland Het eiland werd pas op 13 juni 2025 volledig afgewerkt – meer dan drie maanden na de oorspronkelijke installatiedatum. 7. Afgesproken herstellingen en leveringen niet uitgevoerd Op 30 juni kwam de storemanager langs na onze herhaalde klachten. Er werd toen overeengekomen dat de volgende onderdelen vervangen of geleverd zouden worden: 2x nieuwe plafondafwerking in korpuskleur 1x nieuwe plint onder de koelkastwand 1x nieuwe kolomkast voor de oven 1x nieuwe handgreep 1x afdekplaat voor het stopcontact in de rolluikkast 1x verluchtingsrooster voor in de plint 1x montageset voor de AEG-oven Deze materialen zouden geleverd worden in week 33 (week van 11 augustus 2025). Ondertussen zijn we twee maanden verder, maar niets van bovenstaande lijst werd geleverd. Onze herinneringsmails blijven onbeantwoord. Daarnaast hebben wij reeds op 23 mei 2025 een klacht per e-mail gestuurd naar het hoofdkantoor, waarop wij tot op heden geen enkele reactie hebben ontvangen. Wij vragen hierbij: De volledige afwerking van onze keuken, conform de lijst met nog te leveren en te plaatsen onderdelen. Een passende compensatie voor de onredelijke vertraging, de bijkomende kosten en het aanhoudende ongemak. Wij hopen op een snelle en constructieve oplossing. Met vriendelijke groet, Esra Y.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform