Terug

Nalatigheid bij uitkeringsdossier

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. C.

Naar: CM

12/01/2018

In de zomer van 2017 werd ik zwaar ziek waardoor ik na een maand van arbeidsongeschiktheid progressief terug aan het werk ging. Na een opmerking van de HR bij mijn werkgever kwam aan het licht dat er bij CM geen dossier lopende was van mijn progressieve werkhervatting. Ik nam contact op met CM en na maanden van mailen, telefoneren en afspraken maken is mijn dossier nog steeds niet in orde. CM beweert de documenten niet ontvangen te hebben en legt de schuld bij B-post. Inmiddels heb ik twee maanden progressief gewerkt, om vanaf begin november terug volledig werkonbekwaam te zijn. Ik heb na maanden mailen eindelijk iemand die mijn dossier kent bij CM maar problemen en fouten blijven zich opstapelen. Ik ben ondertussen van september 2017 tot eind januari 2018 financieel afhankelijk van de mutualiteit en heb slechts 1x een uitkering van CM ontvangen. Ik ben een alleenstaande jongere en het is financieel erg zwaar om een eigen woning te betalen met enkel het geld dat ik van de werkgever ontvang zonder tussenkomst van de mutualiteit. Ik ben sinds 1 januari klant bij OZ maar ook zij kunnen mijn uitkering voor januari nog niet betalen omdat CM mijn dossier nog niet in orde heeft gebracht, OZ geeft aan op 4 januari een herinnering gestuurd te hebben naar CM zonder succes. CM ontving op 19/12/2017 het laatste document dat nodig was voor de uitkering in december maar die heb ik dus nog steeds niet ontvangen. Daarbij komt dat CM een zeer moeilijk klantendienst heeft: zo is er enkel een algemeen nummer om een afspraak te maken of een vraag te stellen waarbij de wachttijd vaak zeer lang op loopt (15' voor ik iemand aan de lijn krijg) + de persoon in kwestie is niet vertrouwd met het dossier van de klant, de website is onduidelijk, het is vaak onduidelijk of het document via de brievenbus van de mutualiteit of via de post moet binnengebracht worden, documenten worden op 3 verschillende manieren verstuurd (via doccle, via mail en via de post) wat het allemaal erg ingewikkeld maakt. Ik heb al tweemaal een klacht ingediend: één keer bij de ombudsdienst van de CM en één keer bij het RIZIV. Ik kreeg hier op geen reactie.Begin deze week kreeg ik een aangetekende brief van de adviserend geneesheer om op controle te komen. Bij aankomst kreeg ik te horen dat de afspraak niet meer doorgaat omdat ik gemuteerd bent. Ik ben dus absoluut niet tevreden over hoe CM zijn klanten behandelt. Ik voel me heel machteloos tegenover zo'n grote organisatie en hoop dat Test-aankoop me hierin kan helpen.

Berichten (2)

CM

Naar: J. C.

17/01/2018

GeachteIk ontving uw klacht over uw vervangingsinkomen en heb deze met de grootste aandacht gelezen.Uw klacht geef ik door aan de verantwoordelijke.U mag binnen de 30 kalenderdagen een antwoord verwachten.Met vriendelijke groetenEls Gobart CM AntwerpenConsulent Molenbergstraat 2 2000 Antwerpen03 221 93 39www.cm.be facebook twitter linkedinCM Antwerpen treedt voor de MOB Verzekeringen CM-Vlaanderen op als verzekeringsagenten is ingeschreven in het register van verzekeringstussenpersonen onder het nummer 1009c.Ondernemingsnummer 0411.696.407disclaimer

CM

Naar: J. C.

23/01/2018

Geachte mevrouw, mijnheerWij hebben de klacht in verband met het ziektedossier van mevrouw Cauwenberg met aandacht onderzocht.Wij kregen van mevrouw op 11-09-2017 een eerste aangifte van arbeidsongeschiktheid voor de periode van 16-08-2017 tot en met 25-08-2017. Op 22-11-2017 kregen wij voor deze periode een wijzigende aangifte met begindatum 25-07-2017.Op 18-09-2017 kregen wij een ziekteaangifte voor een tweede dossier vanaf 24-09-2017 tot en met 25-08-2017 (foutieve einddatum in het verleden). Op basis van het inlichtingenblad van de werkgever bleek ook deze begindatum niet te kloppen. Dit is allemaal pas einde oktober 2017 aan de oppervlakte gekomen na enkele contacten met mevrouw en haar klacht van 8-11-2017.Toen is ook duidelijk geworden dat mevrouw ondertussen deeltijds het werk terug hervat had. Hiervoor was echter geen aanvraag tot toelating naar de adviserend arts toe gebeurd. We hebben mevrouw toen aangeraden om het toegelaten activiteit onmiddellijk stop te zetten.Mevrouw maakte duidelijk dat zij hiervan niet op de hoogte was. Nochtans heeft de werkgever ons via mail bevestigd dat zij mevrouw gea¯nformeerd hebben om een aanvraag bij het ziekenfonds te doen. Mevrouw kreeg de formulieren hiervoor begin november toegestuurd. Omdat wij half november nog geen reactie hadden heeft de collega een herinnering naar mevrouw gestuurd. Op 5-12-2017 kregen wij de aanvraag voor toegelaten activiteit binnen, met aanvang van de activiteiten op 11-09-2017. Op 4-12-2017 kregen wij een rechtzetting van de ziekteaangifte van 24-09-2017 naar 08-09-2017.Het is goed mogelijk dat mevrouw ons al eerder de ziekteaangifte heeft bezorgd. Die moeten met de post worden opgestuurd, maar we krijgen de laatste maanden nogal wat probleemmeldingen door van zaken die via de post niet aankomen.Omdat op 5 december het dossier voor ons duidelijk was kon de eerste periode van ziekte (25-07-2017 t/m 25-08-2017) berekend en betaald worden. Wat toen gebeurd is.Het dossier vanaf 8-09-2017 is na 5 december voorgelegd aan de adviserend arts. Door de drukke eindejaarsperiode heeft het enige tijd geduurd vooraleer de adviserend arts het dossier aanvraag toegelaten activiteit kon behandelen. Door die laattijdigheid wilde onze arts mevrouw op controle zien en werd hiervoor een afspraak gegeven op 12-01-2018. Op het moment van het geven van de afspraak was bij ons nog niet geweten dat mevrouw zou muteren naar een ander ziekenfonds. Dit was pas duidelijk toen mevrouw naar de afspraak kwam.Omdat de aanvraag toegelaten activiteit buiten de 14 dagen na aanvang van de toegelaten activiteit bij ons is binnen gekomen, zijn wij verplicht om de uitkeringen te blokkeren voor de gewerkte dagen. Dus kunnen wij geen ziekte-uitkeringen betalen voor de periode van 11-09-2017 tot en met 21-10-2017.Nadat wij het dossier van de adviserend arts terug kregen is op 19-01-2017 het dossier vanaf 08-11-2017 behandeld en berekend en is de ziekte-uitkeringen (behalve de periode die wij niet kunnen betalen) naar mevrouw vertrokken.Het gaat hier om een complex dossier en we begrijpen heel goed dat het voor mevrouw moeilijk is om hierin haar weg te vinden. Er zijn onderweg inderdaad een aantal communicatieproblemen geweest, wat het dossier niet vooruit geholpen heeft.Wij hopen dat bovenstaande uitleg het dossier wat duidelijker maakt.Wij verontschuldigen ons voor het grote ongemak dat mevrouw hierbij ondervond.Wij willen haar danken voor het signaal, het zal ons helpen onze dienstverlening nog te verbeteren.Gaat u niet akkoord met de manier waarop uw klacht door CM is behandeld, dan kan u zich tot de CM-Ombudsman richten:- schriftelijk op het adres CM-Ombud, LCM, Haachtsesteenweg 579, 1031 Brussel.- via een e-mail naar cm.ombud@cm.be.Met vriendelijke groetenBart Deconinck CM AntwerpenTeamverantwoordelijke vervangingsinkomenMolenbergstraat 2 2000 Antwerpen03 221 92 75 0473 65 03 31www.cm.be facebook twitter linkedinCM Antwerpen treedt voor de MOB Verzekeringen CM-Vlaanderen op als verzekeringsagenten is ingeschreven in het register van verzekeringstussenpersonen onder het nummer 1009c.Ondernemingsnummer 0411.696.407disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform