Terug

nachtelijke injectie op het net

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. S.

Naar: FLUVIUS

09/10/2022

mijn woning is uitgerust met een PV-installatie & thuisbatterij.Ik gebruik tevens een volledig elektrische wagen die ik op mijn adres oplaad.De door mijn PV installatie opgewekte stroom gaat rechtsreeks naar mijn dagelijks huishoudelijk verbruik, eventueel elektrische wagen en thuisbatterij. Bij overschrijding van de max. opslagcapaciteit van mijn thuisbatterij, ongeveer 10 kWh, wordt de overtollige stroom automatisch op het net geïnjecteerd.Bij nacht is er uiteraard geen PV productie, dus is er ook geen aanwezige stroominvoer die aanleiding kan geven tot overcapaciteit van de thuisbatterij, met netinjectie als gevolg.Desondanks gaan jullie stroom onttrekken aan mijn thuisbatterij, soms voor de volle 100%, zie bijgevoegde overzicht*, bron FLUVIUS.Ik stel bij nazicht van dit overzicht eveneens vast dat jullie bijna 2X zoveel stroom uit mijn thuisbatterij halen, daar waar de opslagcapaciteit van de batterij beperkt is tot +/- 10kWh. Dit roept eveneens vragen op.Ik heb jullie nooit een toestemming gegeven, noch zelf een technische handeling gesteld om ’s nachts en naar het electriciteitsnet toe, mijn thuisbatterij te ontladen.Bij stroomoverschot van de dagproductie zonnepanelen en de gerelateerde overdracht naar de thuisbatterij, wordt bij het bereiken van de maximum opslagcapaciteit de overtollige stroom dan logischer wijze op het net geïnjecteerd.Zonder productie van mijn zonnepanelen laat de thuisbatterij uiteraard ook niet op.M.a.w. de in mijn beheer opgewekte groene stroom wordt door jullie onttrokken van mijn thuisbatterij. Mijn daarop volgend verbruik komt van het net met als kostprijs de geldende tarieven.Mijn conclusie is bijgevolg dat ik mijn thuisbatterij heb betaald en dat jullie ze eveneens gebruiken om de stroomproductie van mijn zonnepanelen, na buffering op mijn thuisbatterij, op het net te injecteren.Sinds oktober 2021 kan ik trouwens via jullie website, geen enkel overzicht meer raadplegen.Voor de periode van maart 2021 tot en met oktober 2021 bedroeg de nachtelijke stroominjectie vanuit mijn installatie bijna 450 kWh!Wie draagt de verantwoordelijk voor deze situatie?Welke maatregel gaat u nemen om aan deze situatie te verhelpen?Wie gaat mij vergoeden voor de totaliteit van de geleden schade, rekening houdende met:- de verschillende, in tijd gebonden tarieven van de stroomkost?- het gebruik van de thuisbatterij, o.a. gebaseerd op het aantal cyclische verbindingen laden/ontladen? Met vriendelijke groetJohan Schandevyl* Dit overzicht is niet beperkend, is een uittreksel van een overzicht van 14 pagina’s welke in hun totaliteit en als pdf bestand bij het bovenstaande mailbericht zijn gevoegd.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform