Beste,Vandaag ben ik naar een Decathlon winkel gegaan om mijn fiets, een BTWIN Tilt 900, te retourneren. Decathlon adverteert namelijk een retourperiode van 365 dagen op de productpagina van deze fiets. Maar toen ik een medewerker van de winkel hierover aansprak werd mij verteld dat Decathlon de fiets niet accepteert voor retour omdat de fiets gebruikt is, en dat Decathlon geen retours accepteert voor gebruikte producten.Ik viel helemaal uit de lucht. Bij de aankoop van de fiets was dit helemaal niet duidelijk te zien op de website. Volgens de winkelmedewerker was het ook niet de eerste keer dat een klant een fiets probeerde te retourneren in hun vestiging.Op de productpagina van de fiets staat nochtans:Gratis retour tot 365 dagen na aankoopDeze melding is ook een link, en nadat je hierop klikt kom je terecht op een pagina met meer informatie over het terugzenden van het product. Op deze pagina staat het volgende geschreven:WIL JE GRAAG EEN PRODUCT TERUGZENDEN?Hoe kan ik mijn product(en) terugzenden?Op al onze producten heeft u minimum 2 jaar garantie. Bent u van mening veranderd? Is het product toch niet helemaal naar wens? Geen stress, u heeft 365 dagen om alsnog een omruiling of terugbetaling aan te vragen.Hieronder stellen wij onze 2 mogelijkheden voor:GRATIS RETOUR IN DE WINKEL 1. IK GA NAAR EEN WINKEL. Ga naar een Decathlon-winkel, in eender welk land. 2. IK TOON MIJN BEWIJS VAN AANKOOP. Toon aan het onthaal van de winkel je factuur of klantenkaart (als je bestelling daarop geregistreerd staat). Opgelet : De bestelbon in het pakje dat je ontvangt is geen factuur. Om de factuur terug te vinden, ga je naar je online-account. Klik op 'Mijn profiel' en vervolgens op 'Een factuur afdrukken'. 3. IK RUIL MIJN PRODUCT OF IK LAAT ME TERUGBETALEN. Afhankelijk van de beschikbare stock en van de gelijkvormigheid van de geretourneerde producten zal de winkel een omruiling of terugbetaling doen. Opgelet : Als ik een product wil omruilen dat niet beschikbaar in de winkel heb ik 2 mogelijkheden : Directe terugbetaling van uw product aan het onthaal van de winkel, daarna maakt u een nieuwe online bestelling. Retour van uw bestelling via Bpost in uw postkantoor (zie volgende procedure)RETOUR PER POST(Uitgeknipt wegens niet relevant)Er staat nergens vermeld dat het product niet gebruikt mag zijn. Er staat dat terugbetaling afhankelijk is van de gelijkvormigheid van het product, wat een bijzonder vage term is. Vooral de zinnen Bent u van mening veranderd? Is het product toch niet helemaal naar wens? suggereert volgens mij dat de klant om eender welke reden dan ook een product kan retourneren.Ook onder de Veelgestelde vragen op de website, onder de vraag Ik wil een artikel terugsturen staat vermeld:Voor al onze producten geldt een garantietermijn van 2 jaar. Wanneer een product niet voldoet, beschik je over 365 dagen om het te ruilen of om de terugbetaling te vragen.Je kocht een artikel op Decathlon.be en wenst dit te ruilen of één of meerdere artikelen terugbetaald te zien? Geen probleem!Hierna volgt weer een beschrijving van dezelfde procedure om een product te retourneren. (Helaas kan ik naar deze pagina niet rechtstreeks linken door het design van de website.)Enkel wanneer ik helemaal onderaan naar de website ga en op de zeer kleine lettertjes Algemene voorwaarden van de verkoop klik krijg ik meer details te zien in de vorm van de Algemene Voorwaarden van de verkoop op afstand of AVVA, zoals Decathlon het noemt. Onder punt 9.4 RUILRECHT van de AVVA staat het volgende:Enkel volledige artikels die in perfecte staat zijn en in hun originele verpakking zitten kunnen worden omgeruild. Zijn deze voorwaarden niet vervuld, dan wordt de ruil als niet-conform beschouwd en worden de artikels niet omgeruild.Dit is volgens mij zeer misleidend, aangezien nergens anders op de website staat vermeld dat het product in perfecte staat moet zijn. Dit is ook niet wat ik verwacht als consument. Wat voor zin heeft het om 365 dagen retourrecht aan te bieden voor een product dat ik niet mag gebruiken? Hoe kan ik, zoals Decathlon zelf adverteert, van mening veranderen als ik het product niet mag gebruiken? Enkel als de fiets maandenlang ongebruikt in de garage heeft gestaan mag ik het dus retourneren?Het geadverteerde retourrecht was voor mij de doorslaggevende reden om de fiets van Decathlon een kans te geven. Het risico leek immers beperkt afgaande van de informatie op de Decathlon website. Maar achteraf bleek dit niets meer dan misleiding te zijn. Ik ben ongetwijfeld niet de enige die zich gerustgesteld voelde om zich aan een aankoop te wagen door het genereuze retourrecht, enkel om achteraf een koude douche te krijgen. Als ik wist dat dit de voorwaarden waren voor retour, had ik de fiets nooit bij Decathlon gekocht.Links (via Internet Archive):Productpagina van de BTWIN Tilt 900: https://web.archive.org/web/20201112041707/https://www.decathlon.be/nl/p/vouwfiets-tilt-900-gelakt-onbewerkt-aluminium/_/R-p-304120Informatie over het retourrecht: https://web.archive.org/web/20210305100424/https://www.decathlon.be/nl/service/_/R-a-365-return