Geachte,
Op 16/10/2024, hadden wij een afspraak om de schoorsteen te laten vegen.
Op jullie website wordt breed uitgeschreven welke werken jullie allemaal in België uitvoeren en in welke provincies en steden jullie werkzaam zijn. Jullie hebben ook meerdere Belgische mailadressen en telefoonnummers. Het was dus ook tot mijn verbazing dat er een Nederlander aan de deur stond. Blijkbaar zijn jullie een Nederlandse firma, al staat dit nergens op jullie website vermeld.
De Nederlandse man vertelde dat uw firma werkt met onderaannemers, hij was vriendelijk en heeft de schoorsteen geveegd op een half uur tijd.
Het was dus ook tot mijn grote verbazing dat de factuur hiervoor €890 euro bedroeg. Ik gaf aan dat dit niet mogelijk was, gezien dit het tienvoud van de gangbare prijs was. Na een korte discussie, heeft de medewerker een nieuwe factuur opgesteld, waarin hij een aantal zaken had weggelaten (waaronder bv. het verwijderen van een vogelnest). Nog steeds kwam hij uit op €638,65. Dit is nog steeds gemiddeld het zevenvoud van de gangbare prijs.
Wanneer ik uitleg vroeg over hoe het kon zijn, dat ze aan deze soort prijzen komen, vermelde hij dat ze de schoorsteen vegen aan de lopende meter. dit betekende dus, de dat de prijs van €42,50 die op jullie website vermeld stond, vermenigvuldigd werd met de 11 meter lengte van onze schoorsteen. Wat al helemaal niet de manier van werken is, heb ik me laten vertellen door andere schoorsteenvegers die ik ondertussen gecontacteerd heb.
Ik vroeg de man waar deze manier van werken vermeld stond, blijkbaar staat dit onderaan de website in kleine letters aangegeven met een asterisk. Echter staat er bij de prijzen nergens een asterisk, die zou verwijzen naar mogelijke bijkomende info. Waardoor dit volledig verloren gaat.
Hierop heb ik gezegd dat ik een paar telefoontjes moest doen, omdat ik zelf niet goed wist wat ik hiermee moest aanvangen. Ik was uit de ruimte gestapt, wanneer de medewerker terugkomt met de melding dat hij intussen ook zijn baas heeft gesproken. Deze vond het in orde om het bedrag te verlagen naar €500, cash te betalen. De medewerker zou mij met de auto volgen tot aan een bankautomaat. Tijdens de autorit voelde ik me hier enorm ongemakkelijk bij en heb ik nog wat telefoontjes gepleegd. Wanneer ik aan de automaat was uitgestapt, vertelde ik de man dat ik het bedrag niet zou afhalen. Ik wou eerst meer informatie inwinnen, omdat het hele verhaal mij niet correct leek. Hij bleef aandringen dat ik de factuur moest ondertekenen, ik gaf aan dat dit zou betekenen dat ik akkoord ben, wat ik niet was, dus de factuur bleef ongetekend. Ik vertelde de man dat ik later opnieuw contact zou opnemen om het verder uit te klaren. Hij vertelde dat dit kon via het nummer op de site en is hierop ook vertrokken. Mijn vriend heeft later meerdere keren gebeld, maar er werd niet opgenomen of teruggebeld.
Bij nader inspectie van de factuur blijkt deze niet te voldoen aan alle verplichte vermeldingen. Volgens Unizo moet elke factuur aan een klant uit België, minstens aan een aantal punten voldoen. Hieronder valt ook de identiteit van de onderneming. Hieronder wordt verstaan: naam, adres van de zetel (niet aanwezig op de factuur), ondernemingsnummer of btw-nummer (niet aanwezig op de factuur), het nummer van de bankrekening (niet aanwezig op de factuur). Dit op zich betekent dat de factuur niet wettelijk conform is, wat betekent dat de ontvanger (ik) deze kan weigeren.
Alles leek me toch heel vreemd, daarom ben ik jullie bedrijf verder gaan opzoeken op het internet. Ik ging opzoek naar de beoordelingen van Google die meermaals op jullie website vermeld staan. Bovenaan wordt vermeld dat jullie 4,9/5 sterren halen door 1245+ klanten. Hier is geen hyperlink aangemaakt, dus ben ik op Google zelf gaan zoeken. Nergens zijn deze reviews te vinden. Er zijn wil verschillende andere bedrijven zowel in België als Nederland, al verwijst geen enkele naar jullie bedrijf. Ook heeft geen enkel bedrijf over de 1000 beoordelingen.
Na wat zoeken vond ik de algemene voorwaarden op jullie site, hierin zag ik de verwijzing naar een ander bedrijf, genaamd Service Compleet Int. B.V. met als synoniem vermeld Schoorsteen Service Compleet. Hier vond ik ook een adres Lichttoren 32 te Eindhoven en een KvK-nummer: 94936862. Onder deze namen kan ik nergens informatie terugvinden.
Wanneer ik het KvK-nummer opzocht op kvk.nl, kwamen verschillende handelsnamen naar boven: Service Compleet Int. B.V., Dak Service Compleet, Lekkage Service Compleet, Ongedierte Service Compleet, Sloten Service Compleet, Riool Service Compleet, Stroom Service Compleet & Schoorsteen Service Compleet. Na wat meer opzoekingswerk kon ik van geen enkel bedrijf informatie vinden. Maar adres Igluu en enkel postadres?
Na het KvK-nummer nog eens op te zoeken op Google, vond ik twee Bedrijven terug: Peeters Daktechniek en Claes Schouwtechniek. Beide bedrijven zijn te werk in België, hebben blijkbaar dezelfde score op Google en hetzelfde aantal beoordelingen. Ook hebben ze dezelfde prijzen, en dezelfde slecht aangeduide kleine lettertjes. Wel met een ander (Belgisch) mailadres en een ander (Belgisch) telefoonnummer.
Toch wanneer ik in de algemene voorwaarden ga kijken staat hier, bij Claes schouwtechniek, dezelfde verwijzing naar Service Compleet Int. B.V. met hetzelfde KvK-nummer als alle boven aangegeven bedrijven en Peeters Daktechniek.
Hierop ben ik het adres gaan opzoeken, blijkbaar gaat het om Igluu Eindhoven, een firma die kantoorruimte verleent aan andere bedrijven. Met het idee dat Service Compleet Int. B.V. hier gevestigd is, nam ik contact op, met de vraag om mij door te verbinden. De dame aan de balie vertelde me echter dat dit niet mogelijk was, omdat zij hier niet gevestigd zijn, het gaat enkel om een postadres.
Intussen heeft de baas, Dirk, mij opnieuw gemaild, met een foto van dezelfde gebrekkige factuur. Gepaard met een betalingsherinnering en een rekeningnummer, met het verzoek om €638,65 te storten. Ik wens bij deze de factuur officieel te betwisten.
Alle bovenstaande info is minstens sterk misleiden om niet louche te zeggen.
Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 1/11/2024 te reageren op dit schrijven.
Met vriendelijke groeten,
Bijlage:
- Kopie factuur
- Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht