Terug

Misleiding en oplichting met promotie's

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. V.

Naar: Luminus

01/06/2023

Beste,Ik heb in oktober 2021 een optimal contract afgesloten voor gas en energie bij Luminus.Op de contracten werd een korting van 1500kwh gratis beloofd op de afrekening toegekent na 11 maanden.In kleine letters (*) stond enkel bij: Tarief berekend adhv de gemiddelde prijs.In 2022 krijgen we helaas te maken met de energiecrisis waarin de prijzen voor gas en elektriciteit hoog oplopen.Voor het invullen van de meterstanden voor de afrekening van 2022 had ik voor elektriciteit een totaalverbruik van 2280kwh. Hier moest ik €885 voor betalen en kreeg ik een korting van €106,22 ! voor de 1500kwh.Voor gas moest ik zelf €1484,43 betalen en kreeg ik een korting van €54De promotie was totaal misleidend in dit geval. Als er staat in kleine letters: wordt berekend adhv een gemiddelde kostprijs, dan veronderstel ik dat dit gebeurd in de periode dat het contract loopt. Dit is het meest logische uiteraard.Wat is het antwoord van het energiebedrijf ?Ik heb het bedrijf in februari gecontacteerd met mijn klacht, en om uitleg gevraagd. Ik heb zowel telefonisch als per chat een heel verschillende uitleg gekregen.In de periode van 01/02/2023 bij het eerstmalig indienen van mijn klacht kon niemand mij een antwoord geven op mijn vraag.Nu, 25/05/2023 na zelf terug contact op te nemen om te vragen hoe het met mijn klacht zat, kon plots iedereen mij een deftig antwoord verschaffen van de klantendienst, en duikt er plots een Simpel word documentje op hun website waarin tarieven staan. (Zie bijlage)Volgens mij was deze bijlage zelfs onbestaande voor dat ik mijn klacht heb ingediend. Blijkbaar wordt voor mijn contract, tarieven van het jaar 2021 gebruikt (Goedkoop jaar voor de crisis) en zou voor andere contracten van 2023 de tarieven van het jaar 2022 gebruikt worden, (het dure crisis jaar).Ik heb nagevraagd om mij zo een contract te bezorgen dan van het jaar 2023, zodat ik het kon vergelijken met mijn vorig contract, maar blijkbaar zijn deze onbestaand, en zijn de voorwaarden volgens de klantendienst reeds aangepast.Welke oplossing verwacht u van het energiebedrijf ?Ik voel mij misleid en opgelicht door Luminus. Niemand heeft deze crisis kunnen voorspellen, maar ik voel dat ik volgens mijn contract volledig in mijn recht ben. Luminus probeert een omwegom zijn verplichtingen te zoeken, om toch maar niet teveel te hoeven vergoeden. Als luminus tarieven van 2021 wilt gebruiken voor het jaar 2022, dan had dit maar op het contract moesten staan om misverstanden te voorkomen.Verder wordt in hun contract zelf aangekaard dat de tarieven elk kwartaal geindexeerd worden. Het mes moet in dit geval aan beide kanten snijden vind ik.Ik verwacht als oplossing dat luminus mij vergoed adhv een gemiddeld tarief over een looptijd van 11 maanden in de periode dat mijn contract lopende was. Dit is in mijn opzicht het meest eerlijk.UPDATE VORIGE KLACHT: Het desbetreffende word document met hun tarieven is pas snel op hun website geplaatst als indekkingsmiddel na mijn klacht. In december 2022 was dit document nog onbestaande op hun website. (ZIE BIJLAGE) Deze tarieflijst kan dus onmogelijk van toepassing zijn op mijn contract dat ruim voor dit bestand lopende was.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform