Terug

Misleiding en gebrekkige info - Vertrouwen kwijt in KDA

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. M.

Naar: KEUKENS DE ABDIJ

16/04/2024

Beste,Bij ons bezoek op 18/2/24 stelde de verkoper van Keukens de Abdij (KDA) voor om onmiddellijk samen te zitten om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor de vervanging van onze keuken en een plannetje uit te tekenen. Na de ruwe schets volgde een reeks van misleidingen en gebrekkige informatie, en werden beloftes niet waargemaakt.1. Er wordt een vrijblijvende en gratis offerte beloofd met tekeningen en presentatie (Inspiratiegids 2024 p.155) maar dat wordt bij ons geweigerd. We moeten eerst ons principieel akkoord geven dat we onmiddellijk de bestelbon zullen ondertekenen, alvorens de verkoper een voorstel wil beginnen uitwerken en om de kortingen te kunnen krijgen die enkel die komende week nog geldig zijn. Hij zal immers die week enkel tijd besteden aan ‘ernstige klanten’. Dit is ook in tegenspraak met “Een nieuwe keuken kiezen, daar ga je niet licht over” ( Inspiratiegids 2024 op p.14). Er wordt wel beloofd om alle detailtekeningen en gedetailleerde offerte later die week door te sturen. 5 dagen later ontvangen we al een voorschotfactuur, terwijl we nog niks van de beloofde details gezien hebben.2. KDA belooft dat alles steeds op maat van de klant gemaakt wordt (staat oa. in de Inspiratiegids 2024 p.10): a. Verkoper beweert dat de concurrentie zelfs niet zou beginnen aan een offerte voor onze ietwat ongewone keukenruimte (met paar 45°-hoeken ipv 90°). Wat niet blijkt te kloppen want we hebben wel andere offertes ontvangen later.b. Onze vraag om een kast met legplanken in 45°-hoeken is volgens de verkoper onmogelijk tijdens ons eerste overleg in het 2de gesprek, nadat we hem vertelden dat anderen die hoeken wel als bruikbare ruimte konden uitwerken, zou KDA het ineens ook wel kunnen.3. Transparante en duidelijke prijzen worden beloofd (Inspiratiegids 2024 op p. 155), ook de verkoper belooft ons een prijsdetail en gedetailleerde tekeningen met afmetingen. Het A4-tje (bestelbon) dat we uiteindelijk moeten ondertekenen is allesbehalve transparant en duidelijk. Daarop staan enkel de toegepaste kortingen vermeld en de totaalprijs na aftrek van kortingen. De details zouden we snel toegestuurd krijgen, maar we moeten 2 x mailen en na 4 weken persoonlijk nog eens langs gaan alvorens we ook maar iets ontvangen. We krijgen uiteindelijk een ‘offerte’ met een gedetailleerde beschrijving van meubels, werkblad, toestellen, sanitair en accessoires, doch zonder detailprijzen per onderdeel of toestel (enkel een totaalprijs van de 5 vermelde categorieën en de korting daarop)a. Bovendien komt 1 toegezegde korting die in de bestelbon staat niet overeen met de korting in de offerte die we ruim een maand later ontvingen. We hebben tot op vandaag nog steeds geen uitleg waarom die korting ineens veel minder is (1.450 euro ipv 2.200 euro vermeld op de bestelbon)b. De detailprijzen zijn voor ons belangrijk om een zicht krijgen op de prijseffecten van aanpassingen die er sowieso moeten gebeuren. Toen we alles moesten ondertekenen was er geen tijd om de voorgelegde tekening deftig te bekijken en de voorgestelde opstelling goed te overdenken. We realiseerden ons daarna al snel dat de voorgestelde opstelling niet ok is (te weinig werkbladruimte en te weinig licht door te veel kasten).c. Evenmin heeft de verkoper ons gewezen op de verkoopsvoorwaarden op de bestelbon bij ondertekening.4. Met de prijscalculator op de website krijg je meteen een eerste prijsindicatie wordt beweerd. Die blijkt voor een U-opstelling met dezelfde materialen echter de helft goedkoper uit te komen dan wat we door de verkoper voorgesteld krijgen, na aftrek van grote kortingen. Niet dat we zoveel maatwerk gevraagd hebben, noch 15.000€ duurdere of extra toestellen besteld. Ook daar geen transparantie, maar misleiding.5. KDA vraagt zelf (inspiratiegids 2024 p.155) om met een plan van de keuken naar de toonzaal te gaan om iets concreet te laten uittekenen. We hebben een op schaal getekend plan op millimeterpapier, met alle afmetingen er nog eens bij vermeld, afgegeven aan de verkoper voor hij begon te tekenen. Als we na veel aandringen een maand later eindelijk een plan krijgen met de afmetingen blijkt dat niet alle afmetingen kloppen:a. de schuine stukken in de U-opstelling zijn getekend op 113,1 cm breedte ipv 118 en 119 cm.b. Het stuk tussen de 2 schuine stukken is getekend op 180 cm ipv 178 cm op ons plan6. Toen we daarna ons ongenoegen over de niet ingeloste beloftes en ons verlies in vertrouwen op 22/3 ook per e-mail doorstuurden aan de verkoper, stuurde hij op 23/3 onze vragen door naar zijn commercieel verantwoordelijke, die ‘in de komende dagen op al onze vragen een passend antwoord’ zou geven. Ook dat antwoord kwam niet ‘in de komende dagen’ en toen er wel een reactie kwam op 8/4, was die uiteindelijk niet bevredigend. Enkel op onze vraag naar details van de prijzen kregen we een reactie: “wij geven dit nooit aan onze klanten en zelf niet aan ons personeel. Dit heeft te maken met verschillende factoren.” Een nietszeggend antwoord, geen idee welke factoren, dat bevestigt enkel dat KDA zijn beloftes niet nakomt.KDA belooft ons een 100% tevredenheidsgarantie! In de voorbije 8 weken is ons wantrouwen tegenover KDA en onze ontevredenheid over jullie manier van werken en communiceren enkel gegroeid, waardoor wij geen mogelijkheid meer zien om met uw bedrijf samen te werken. Wegens de gebrekkige en foutieve informatie van uw kant vragen we dan ook in onderlinge overeenkomst de ondertekende bestelbon nietig te verklaren zonder dat er vergoedingen van één van de partijen vereist zijn. Uiteindelijk heeft KDA tot nu toe enkel nog maar een prijsofferte opgemaakt, wat volgens uw eigen informatie altijd gratis en vrijblijvend is. Dat lijkt ons een gepaste afhandeling die beide partijen verder veel frustratie zal besparen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform